Mrs Moneybags skrev 2022-01-20 14:36:30 följande:
Där har vi olika åsikter. Jag anser inte direkt att man efter en grundutbildning på universitet tillhör eliten. De allra flesta som har ett kontorsjobb eller ett akademiskt jobb har minst det. Det är ingen större bedrift.
För att kunna ta till sig information på en avancerad nivå bör man ha vissa grundkunskaper. Sedan finns det alltid undantag där individer har den förmågan utan att ha tränat hjärnan på universitetsnivå. Men när man frågar exempelvis Ebba Busch enkla frågor om svensk litteratur och hon inte kan svara på en enda en, ja, då blir man mörkrädd. I min värld är en karriär som yrkespolitiker utan att ha haft ett enda vanligt jobb något negativt. Det handlar ju om att leda ett land.
Det finns inget formellt krav på att ha en universitetsexamen, det ser vi ju klart och tydligt idag. Men så är det som det är också.
Ja vi har olika åsikter och det berikar kan jag tycka.
Jämför man utbildningsnivå i Sverige så är det en minoritet som läst vidare så visst är det elitistiskt att utesluta majoriteten.
Att du och jag inte tycker att det är en bedrift är ju mer ett kvitto på våra förmågor och är ju också rätt elitiskt resonemang.
En universitetsexamen är definitivt inte ett kvitto på att man kan ta till sig information, förstå text och kunna dra rätt slutsatser. Det har jag sett alldeles för många exempel på att det inte stämmer. Sannolikheten ökar men mer än så är det tyvärr inte.
Nu tycker jag att Busch är riktigt läskig men de frågorna handlade bara om allmänbildning och ärligt, många med examen saknar faktiskt det. Så där var man inte riktigt juste mot henne. Jag tycker att du drar fel slutsats helt enkelt. Politiker behöver vara allmänbildade men examen är långt ifrån det enda sättet man kan få det på.