• Anonym (H)

"stanna kvar för barnens skull". Varför använder ni det idiotiska argumentet?

En del väljer att stanna för att de inte vågar lämna barnen ensamma med den andra föräldern därför att föräldern har problem av något slag, ansvarslös, missbruk, aggressivitet eller något annat. De är kvar för att ha koll.

• Anonym (H)
    Anonym (What did I tell you?) skrev 2022-01-16 10:11:59 följande:

Hur har de skilt ut det från socioekonomiska faktorer då- kan du länka till dessa studier i original tack?

För det kan väl knappast ha undgått någon att det i 80% av fallen blir en mamma som sitter där och ska försörja barnen efter skilsmässan, medan pappan rätt ofta skiter i vilket.

Barn mår inte bra av att växa upp fattigt och bo i utsatta områden, det vet vi också från väldigt många studier.

80% av fallen? Varifrån kommer den siffran? Källa på det, tack. Det är absolut inget jag känner igen från vår omgivning, våra tre barn har en hel del skilda kompisar, dessa bor 50/50, har även skilda kollegor med barn 50/50. Har svårt att tro att min omgivning skulle vara sådär särskilt unikt.
  • Anonym (H)
    Anonym (What did I tell you?) skrev 2022-01-16 15:41:42 följande:

Okej, jag överdrev lite nu. Men så här ser det ut för barn som inte bor med båda föräldrarna:

www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2018/vanligast-att-barn-bor-hos-mamma/

15% bor hos endast pappan eller mest hos pappan

45% bor hos endast mamman eller mest hos mamman

27% nåt bor växelvis.

Summan är ändå att fler mammor tar det ekonomiska huvudansvaret. Sen kanske du bor i en skyddad medelklasstillvaro där de flesta pappor inte bara försvinner som en avlöning, men så är det inte överlag.

Jag vet flera exempel där pappan vägrar att betala något för barnet utom att det får bo där samt underhåll. Mamman måste köpa allt, skicka med allt, hålla reda på allt. Och då är man knappast föräldrar på lika villkor.

Min pappa har t.ex. aldrig hållit ett födelsedagskalas för mig, köpt ett par skor eller betalat för en aktivitet utöver underhållet. Och det är inte för att han har varit fattig.

Intressant, tack för länk. Beklagar att din pappa varit så oengagerad, men jag trodde faktiskt att vi hade kommit längre 2022.

Bor i en Stockholmskommun, en av de mer oansenliga kommunerna med halvkass ekonomi och en del arbetslöshet. Skulle beskriva den som mer åt arbetarkommun än skyddad medelklass.
Svar på tråden "stanna kvar för barnens skull". Varför använder ni det idiotiska argumentet?