Älska styvbarnet?
Min barnlösa väninna menar att man ska älska styvbarnet som sitt eget och inte göra någon skillnad.Är det så det är i livet?
Min barnlösa väninna menar att man ska älska styvbarnet som sitt eget och inte göra någon skillnad.Är det så det är i livet?
Nej, så fungerar det inte i verkligheten. Det är nog de biologiska föräldrarnas rosa dröm att styvföräldern ska älska deras barn som sitt eget. Kärlek är inte något man kan tvinga fram från andra människor. Man kan inte ställa som krav att någon ska älska en annan människa. De flesta respekterar sina styvbarn och det är allt man kan kräva av en styvförälder. Det finns säkert styvföräldrar som hävdar att de minsann älskar sina styvbarn precis lika mycket som sina egna barn men det är i 99% lögn.
Jag hade blivit rädd om jag träffade ny partner och hans villkor var att jag måste älska hans barn.Det fungerar inte ens alltid att leva i styvfamilj.
Man ska försöka att älska sitt styvbarn som sitt eget, det tycker jag absolut, den skyldigheten har man gentemot det lilla barnet i detta. Jag är själv ett skilsmässobarn, min nya styvmamma älskade mig som sin egen, även efter hon fick egna barn. Tack vare den fantastiska kvinnan fick jag en relation med mina syskon och en trygg uppväxt, min biologiska pappa älskade mig däremot inte som sin egen.
Jag har inga styvbarn ännu, är fortfarande gift med den biologiska pappan. Men om dagen skulle komma, då välkomnar jag hela paketet med man och bonusbarn som jag skulle försöka göra allt för.
Man ska försöka att älska sitt styvbarn som sitt eget, det tycker jag absolut, den skyldigheten har man gentemot det lilla barnet i detta. Jag är själv ett skilsmässobarn, min nya styvmamma älskade mig som sin egen, även efter hon fick egna barn. Tack vare den fantastiska kvinnan fick jag en relation med mina syskon och en trygg uppväxt, min biologiska pappa älskade mig däremot inte som sin egen.
Jag har inga styvbarn ännu, är fortfarande gift med den biologiska pappan. Men om dagen skulle komma, då välkomnar jag hela paketet med man och bonusbarn som jag skulle försöka göra allt för.
Hade du ingen egen mamma som älskade dig?Kärlek ska kännas naturligt inget tvång.Jag tycker att det räcker att man visar hänsyn och är en bra vuxen .
Jodå, mamma älskade mig på sitt egna sätt. Men mamma var missbrukare och då kommer drogerna före barnet, det är bara så. Min styvmamma älskade inte bara mig, hon gjorde allt för hjälpa min mamma och säkerställa att jag hon fanns kvar i mitt liv på något sätt. Om alla var lika goda som hon hade världen varit fantastisk. Ingen tvingade henne att älska mig.
Din styvmamma tyckte synd om dig eftersom du var litet barn och inte hade en bra fungerande mamma i ditt liv.Jag förstår,hon var en bra styvförälder verkligen.
Och du har uppenbarligen fått alldeles för lite kärlek i livet eftersom du är så bitter att du måste försöka förminska andras upplevelser.
Älskar du dina styvbarn?
Har inga egna barn, kan ej heller få. Älskar min styvdotter något väldigt. Naturligtvis är det inte som ens eget barn (Vilket många av nån anledning vill påpeka i tid och otid). Men jag älskar henne ändå. Utom när hon "lånar" mina kläder, då älskar jag henne lite mindre.
Har känt henne sedan hon var 8, hon är 20 nu.
Jag har inga styvbarn. Och hade jag det hade jag i bästa fall älskat dem som jag kan älska kompisars barn. Jag har svårt att se att jag skulle kunna älska någon annans barn som mina egna.
Jag har dock inga problem med att det finns ANDRA människor som älskar sina styvbarn som sina egna. Förstår inte varför det skulle vara omöjligt att acceptera?
Din barnlösa väninna lever i det ljusblå.
Jag tycker väldigt mycket om sambons äldsta barn, älskar vårt gemensamma. Det är inga problem. Det innebär inte att jag inte finns till för dom. Men vi har en annan, inte mindre viktig, relation
Pyttsan heller, jag tyckte inte ens om dem.