KCL skrev 2022-01-04 14:09:15 följande:
Tack för era svar! Jag är en grubblare av rang som funderat mkt på om vi gör rätt, men nu när jag läser era svar så känns det som rätt beslut. Information om Asperger och knep hur vi ska bemöta henne känns det som att vi har fått bra, så det behöver vi inte en utredning för.
Läraren menade att hon skulle ha rätt till mer stöd nu under gymnasietiden, men jag förstår nu att hon inte behöver någon diagnos för det. Kanske har jag och läraren missuppfattat varandra. Det har hittills fungerat väldigt bra på gymnasiet och jag tror det underlättade en del att jag nämnde att hon troligtvis har Asperger.
Vi fortsätter på det spåret vi börjat på, så får vi se vart det leder :)
Jag hade också låtit det bero
Dock om ni vet med er att hon har många anpassningar i bemötande hemma och i skolan, kanske i undervisningens upplägg eller extra förtydligande, hade jag tagit reda på så mycket som möjligt om de rättigheter en autismdiagnos för med sig. Det är först på högskolenivå en diagnos på en NPF får ett "materiellt" värde för hjälp, mer tid och anpassningar i studierna. Om man behöver längre tid för att slutföra sina gymnasiestudier kan det i och för sig ha ett materiellt värde med en diagnos innan högskolestudier (högre ersättning när FK gpr in) Vad gäller LSS så fundera över om det är ett stöd din dotter kan komma att behöva i sitt vuxenblivandet eller för lägre trösklar till praktuk i arbetslivet, för utan diagnos förblir den LSS-dörrens rättigheter stängd.