• molly50

Varför tar ni inte vaccinet?

Anonym (Freja) skrev 2022-01-16 23:44:58 följande:
    Bevisbördan ligger dock inte på offren i denna integritetslösa lynchmobb som dagligen går på sida upp sida ner som hackspettar om att injicera sig i tid och otid. Gör det själva. Och fortsätt ta 500 sprutor till. Det skyddar ju uppenbarligen skitbra. Men varför bry sig om hur din granne väljer att göra isf?
    Vill man försöka motbevisa de fakta som finns om vaccinet så är det väl ganska viktigt att visa upp de källor man påstår sig ha om man vill framstå som trovärdig.
    Likaväl som du tycker att vi andra ska visa upp källor.
    Tycker du inte det?
  • molly50
    broderbob skrev 2022-01-17 01:34:45 följande:
    Jag bryr mig inte ett dugg, bara du håller dig från all sjukvård den kan du själv bekosta privat eller inom alternativ medicin en (kvacksalveri) vi andra ska inte betala för din vård gällande coronavirus , håll borta från allmänna sjukvården och klaga inte
    Här måste jag säga att jag tycker du har fel.
    Skulle du säga samma sak om personer som t ex har råkat ut för komplikationer vid en plastikkirurgi?
    Eller de som röker och drabbas av cancer?
    Det är ju saker de själva frivilligt utsatt sig för. Ska inte de heller ha rätt till vård?

Det finns ju de som av olika anledningar inte kan ta vaccinet. Av medicinska skäl t ex.
    Ska de också nekas vård om de blir sjuka,tycker du?

Jag är för vaccinet,men tycker att alla ska ha rätt till vård.
  • molly50
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 09:48:37 följande:
    För det första är det ju folk som själva tror stenhårt på detta vaccin som går på helt skoningslöst och integritetskränkande de personer som inte tar vaccinet och inte tvärtom. Varför menar du att de ska behövs legitimera sig inför gemene man om varför man inte tar vaccin härinne egentligen? Det är ingen som försöker motbevisa eller som sagt har någon dold agenda att få folk att inte vaccinera sig. De har inga personliga intressen i det till skillnad från andra aktörer i detta.

Om man nu propagerar så hårt för att vaccinera sig är det väl snarare den personen som ska kunna lyfta fram fakta om varför man ska ta det, inte sant? Bristen på fakta och motsägelsefull fakta är ju det som gör att många avböjer eller avvaktar vaccin.

Gång på gång har dessutom fakta rullats upp som visar på bristande effekt, tvivelaktiga resultat, att faktan är direkt missvisande, att bilden som målas upp i media inte överensstämmer med de siffror som finns inifrån sjukhusen (bilden är väldigt uppblåst). Arbetat själv under hela utbrottet och kan säga att den bild media målar upp inte alls stämmer. Har haft hand om två människor som faktiskt avlidit och har haft många många patienter dag kväll och natt kan jag säga. Till och med de svagaste klarar sig och det är inte så att man går på knäna. Det är mycket ibland men man klarar det. Där jag jobbar har ett högt genomförde av patienter (alltid fullbelagt) Den typiska covid-patienten har syrgas, är lite trött och hostar och har nedsatt aptit men är talbar,kan se på teve och kan gå på toaletten själv osv. Det är ytterst få som faktiskt blir väldigt sjuka, det förekommer men tillhör inte det vanliga. Tror de flesta delar min bild faktiskt. Värre var det under första vågen. Sedan kan jag förstå att akuten och förlossningen har väldigt mycket, deras situation är inte klok men så är det nästan alltid. Kan även ge iva en stor eloge för deras arbete, speciellt under första vågen. Då var det väldigt tufft med många fler patienter än vanligt. På iva har man däremot väldigt mycket högre personaltäthet än på de flesta avdelningar, läkare på plats jämt och tillgång till bra hjälpmedel. Arbetade själv där under första vågen och även innan det. Har flera vänner som arbetar där nu och de vårdar inte väldigt många med covid längre. Knappt någon. Kan ju inte svara för hur det ser ut överallt men läs gärna på här så ser du själv www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-1_veckorapport_2021_vecka47_final.pdf
    Jag har ingenstans påstått att jag tycker att man ska legitimera sina anledningar till att inte ta vaccinet.
    Vill man inte ta vaccinet så fine. Det är ens egna val.
    Men det jag vänder mig emot är de som sprider konspirationsteorier och desinformation.
    Folk som försöker skrämma andra att inte våga ta vaccinet.
    Ska inte de visa källor på sina påståenden,tycker du?
    De fakta som finns om vaccinet går att läsa på FHM och läkemedelsverkets hemsidor om man vill.
    Men många väljer att hellre gå på rena konspirationsteorier.
    Och det tycker jag är lite sorgligt.

Jag vet att det inte är lika kraftiga beläggningar på vården just nu. Men det beror ju på att omikron är en mildare variant.
    Inte lika många hamnar på iva eller dör.
    Sen ska man också ha i åtanke att det kan se annorlunda ut på andra ställen än där du jobbar-
    Ni har det kanske ganska lugnt just nu,men på andra ställen kan det se helt annorlunda ut.
    Så jag tycker inte du kan utgå från just din arbetsplats när det gäller belastningen på vården.
  • molly50
    broderbob skrev 2022-01-17 10:47:07 följande:

Visst har alla rätt till vård det är det inget tal om, däremot är jag väldigt tveksam till antivaxxarna, vaccinationsmotståndarna, de som för covid desinformation och konspiratörer ska ha det när det enbart gäller covid - jag är inte beredd att lägga mina skattepengar på dom som aktivt vill skada samhällshälsan, aktivt sprida smitta, aktivt gör så att fler blir sjuka och dör för att några har skrämt och hotat (som man gjort mot både lärare och elever, man aktivt  förföljde och hotade 

Skolpersonal och elever möts av hotfulla aktioner och mejl

Vaccinmotståndare slår till mot skolor och hotar personal och elever | Läraren (lararen.se)

Fast nu har man passerat gränsen för all anständighet heter, och jag själv kan inte se mig lägga ner mina skattepengar till sjukvård för dessa, då skulle jag både acceptera , stötta deras aktioner ? enligt min åsikt måste man dra en gräns någonstans 

Att ha olika åsikter och att kunna diskutera är en sak, en annan sak är när man bara tar för sig , skrämmer hotar och förföljer om man inte avstår från vaccination - vad har barnen gjort ? är det deras egna föräldrar som hotar och förföljer barnens lärare

Men bara när det gäller covid, barn och andra sjuka ska naturligtvis inte drabbas.

För mig blir frågan mer en balansgång om vad vi egentligen måste acceptera, ska vi acceptera att vissa månniskor hotar den allmänna smittspridningen, rikserar folkhälsan, riskerar att människor blir utan jobb och förlorar sin inkomst på grund utav att de har blivit smittade, att smittan också är samhällsfarlig då några som exempelvis har hand om vatten och el-försörjning, ambulans, brandkår  blir smittade och måste sättas i karantän eller stanna då någon familjemedlem har insjuknat och måste vara i karantän - några kommer säkert säga att detta scenario kommer aldrig att hända - men det är sådant som kan hända när vi har denna smittspridning och någonstans ska man (inte bör) dra gränsen

Detta är klart mina åsikter, många kommer säkert att höja sina röster men då vill jag att man kommer fram med hållbara alternativ 

Jag håller med om att det är fel att sprida desinformation och konspirationsteorier.
    Men det finns väl andra,bättre, sätt att komma åt dessa personer än att neka dem vård.
    Det man kan göra är att försöka fortsätta delge den fakta som finns.
    Förhoppningsvis så finns det någon/några som lyssnar och tar till sig.
  • molly50
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 10:34:50 följande:
    AndreaBD skrev 2022-01-17 10:29:33 följande:

Håller inte. Rimliga inskränkningar får man nog göra. Och smittskyddslagen gäller också. 

Pro pfizers är mycket för nazimetoder ja.

Okej ni är medvetna om att även pro pfizers bör följa restriktionerna? De upphör inte att gälla även om alla från 0-120 år började injicera sig flera gånger dagligen heller. Bättre ni stannar hemma helt om ni nu vill säkerställa att inte bli smittade, smitta, bli sjuka och eventuellt belasta vården.

Då kan man ju ta i beaktande att man kan snubbla på dammsugaren hemma eller få en hylla i huvet men inget man behöver söka vård för oftast.
    Vad är det egentligen du kallar nazimetoder?
    Att antivaccers sprider desinformation och konspirationsteorier som att vaccinet är ett gift,att det innehåller ett microchip eller att vaccinet är ett biovapen är förstås helt i sin ordning och väldigt konstruktivt och ska få stå oemotsagt?
    Jag har t om blivit kallad hjärntvättad,av en antivaccer, för att jag valde att inte lyssna på sådant trams.

Jag kan inte tala för andra.
    Men själv följer jag restriktionerna så gott jag kan. Trots att jag är vacccinerad.
    Jag håller mig hemma så mycket jag kan,tvättar och spritar händerna och håller avstånd till andra människor när jag t ex går till affären.
    Jag springer inte på köpcenter utan handlar det mesta online.
    Går inte på fester och åker inte på resor.
    Stannar hemma och isolerar mig så fort jag har minsta förkylningssymptom.
    Så jag gör det jag kan.
  • molly50
    broderbob skrev 2022-01-17 11:32:28 följande:

Visst kan man fortsätta att delge dom fakta men hur länge då, innan någonting allvarligt händer ? 

Vaccinmotståndare har under hösten skickat hotfulla mejl och gjort aktioner utanför skolor för att nå föräldrar, skolpersonal och elever med sitt budskap.
    ? De jämför covidvaccineringen av barn med experiment som utfördes av nazister under andra världskriget på barn, säger Kent Werne, författare av boken ?Konspirationsfeber"

Jag tycker man måste rikta in sig på detta, då detta inte bara är vaccinationsmotstånd eller konspirationsideer , utan något mycket allvarligare.

Alla vet ju att de inte har några fakta de kan hänvisa till och det är då lätt att motbevisa dom, men när de nu går från samtal till psykiskt och fysiskt angrepp då räcker inte bara en dialog till utan då måste också någon annan gripa in och vilka -ska det vara privat personer eller - jag vet faktiskt inte men någon form av lösning måste finnas så att det inte blir någon upptrappning eller vitesföreläggande

När det gäller sådana vaccinmotståndare som hotar och skrämmer så tror inte jag heller att en dialog räcker till.
    Då måste man nog ringa polisen.
    För det är inte ok att dra det så långt.
  • molly50
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:36:15 följande:
    Det är väldigt sjukt att man hotar människor. Det är aldrig OK. Man får göra som man vill med vaccination åt båda håll och även gällande sina barn. Däremot kan jag faktiskt heller inte förstå vitsen med att vaccinera barnen? Är det nån härinne som gör det?
    Min son har fått vaccinet. Han ville ha det själv.
    Min dotter däremot är under 12 och barn under 12 har de än så länge inte börjat vaccinera.
    Vi gjorde det dels för att skydda honom.
    Men även våra släktingar och familjemedlemmar som tillhör riskgrupper.
    Han fick inga värre biverkningar än lite feber och huvudvärk.
  • molly50
    broderbob skrev 2022-01-17 12:08:29 följande:
    Visst får man göra det eller så får man göra

1 Enbart visa på fakta
    2 Vägra att ta en diskussion med dom
    3 Att enbart vara tyst 
    4 Eller göra som i Österrike

Eller göra som i Österrike

Österrikes regering har nu presenterat ett lagförslag med krav på vaccinering mot covid-19. Till en början blir det inga straff för dem som bryter mot lagen, men från mitten av mars kan det bli böter på upp till tiotusentals kronor.

TT

Publicerad 2022-01-16

Regeringen hoppas att det nya vaccinkravet ska kunna träda i kraft i början av februari. Förslaget presenterades på söndagen och gäller alla österrikare över 18 år.

Först från mitten av mars kommer vaccinkravet att vara förknippat med böter på mellan 600 och 3 600 euro.

Alla hushåll kommer att få ett brev där de informeras om den nya lagen, och det kommer också att skickas ut påminnelser till de som ändå inte går och vaccinerar sig, rapporterar nyhetsbyrån APA.

Av de 7,4 miljoner österrikare som omfattas av vaccintvånget har redan åtta av tio vaccinerat sig.

Gravida undantas från kravet, liksom personer som inte kan vaccineras av medicinska skäl.

Parlamentet kommer att rösta om vaccintvånget på torsdag. Regeringen, som består av konservativa ÖVP och De Gröna, har tillräckligt många röster i parlamentet nationalrat för att få igenom kravet på egen hand, men har förankrat förslaget brett.

Förslag om vaccintvång i Österrike | SvD

Då jag inte tror på ett tvång utan mer breda överenskommelser som jag tror är de mest effektiva, men då gäller det att alla kan prata med varandra och  att det är en tvåvägs kommunikation och inte en envägs kommunikation 
    Men hur ska det gå till - självklart hat jag en åsikt och en förklaring annars skulle jag inte skriva något - det skulle då bli mer utav en liknelse med en annan händelse men som inte rörde något medicinskt -
    Ja,precis.

Men ett tvång eller böter tror jag inte på.
    Och hur skulle det bli för det som av medicinska skäl inte kan ta vaccinet?
    De skulle ju bli totalt utestängda från omvärlden.
    Det är ju inte heller ok.
  • molly50
    Anonym (dz) skrev 2022-01-17 12:59:18 följande:
    Inte läst någon djupare artikel men förslagen innebär väl bara ett bötesbelopp upp till 6000sek/kvartal? Ej någon utestängning?
    Men varför ska de som av t ex medicinska skäl behöva betala böter?
    Då handlar det ju inte om ett frivilligt val.
  • molly50
    molly50 skrev 2022-01-17 13:05:21 följande:
    Men varför ska de som av t ex medicinska skäl behöva betala böter?
    Då handlar det ju inte om ett frivilligt val.
    *De som av medicinska skäl inte kan ta vaccinet,ska det stå.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?