Varför tar ni inte vaccinet?
Likaväl som du tycker att vi andra ska visa upp källor.
Tycker du inte det?
Visst har alla rätt till vård det är det inget tal om, däremot är jag väldigt tveksam till antivaxxarna, vaccinationsmotståndarna, de som för covid desinformation och konspiratörer ska ha det när det enbart gäller covid - jag är inte beredd att lägga mina skattepengar på dom som aktivt vill skada samhällshälsan, aktivt sprida smitta, aktivt gör så att fler blir sjuka och dör för att några har skrämt och hotat (som man gjort mot både lärare och elever, man aktivt förföljde och hotade
Vaccinmotståndare slår till mot skolor och hotar personal och elever | Läraren (lararen.se)
Fast nu har man passerat gränsen för all anständighet heter, och jag själv kan inte se mig lägga ner mina skattepengar till sjukvård för dessa, då skulle jag både acceptera , stötta deras aktioner ? enligt min åsikt måste man dra en gräns någonstans
Att ha olika åsikter och att kunna diskutera är en sak, en annan sak är när man bara tar för sig , skrämmer hotar och förföljer om man inte avstår från vaccination - vad har barnen gjort ? är det deras egna föräldrar som hotar och förföljer barnens lärare
Men bara när det gäller covid, barn och andra sjuka ska naturligtvis inte drabbas.
För mig blir frågan mer en balansgång om vad vi egentligen måste acceptera, ska vi acceptera att vissa månniskor hotar den allmänna smittspridningen, rikserar folkhälsan, riskerar att människor blir utan jobb och förlorar sin inkomst på grund utav att de har blivit smittade, att smittan också är samhällsfarlig då några som exempelvis har hand om vatten och el-försörjning, ambulans, brandkår blir smittade och måste sättas i karantän eller stanna då någon familjemedlem har insjuknat och måste vara i karantän - några kommer säkert säga att detta scenario kommer aldrig att hända - men det är sådant som kan hända när vi har denna smittspridning och någonstans ska man (inte bör) dra gränsen
Detta är klart mina åsikter, många kommer säkert att höja sina röster men då vill jag att man kommer fram med hållbara alternativ
Håller inte. Rimliga inskränkningar får man nog göra. Och smittskyddslagen gäller också.
Visst kan man fortsätta att delge dom fakta men hur länge då, innan någonting allvarligt händer ?
Vaccinmotståndare har under hösten skickat hotfulla mejl och gjort aktioner utanför skolor för att nå föräldrar, skolpersonal och elever med sitt budskap.
? De jämför covidvaccineringen av barn med experiment som utfördes av nazister under andra världskriget på barn, säger Kent Werne, författare av boken ?Konspirationsfeber"
Jag tycker man måste rikta in sig på detta, då detta inte bara är vaccinationsmotstånd eller konspirationsideer , utan något mycket allvarligare.
Alla vet ju att de inte har några fakta de kan hänvisa till och det är då lätt att motbevisa dom, men när de nu går från samtal till psykiskt och fysiskt angrepp då räcker inte bara en dialog till utan då måste också någon annan gripa in och vilka -ska det vara privat personer eller - jag vet faktiskt inte men någon form av lösning måste finnas så att det inte blir någon upptrappning eller vitesföreläggande
Eller göra som i Österrike
Österrikes regering har nu presenterat ett lagförslag med krav på vaccinering mot covid-19. Till en början blir det inga straff för dem som bryter mot lagen, men från mitten av mars kan det bli böter på upp till tiotusentals kronor.
TT
Publicerad 2022-01-16
Regeringen hoppas att det nya vaccinkravet ska kunna träda i kraft i början av februari. Förslaget presenterades på söndagen och gäller alla österrikare över 18 år.
Först från mitten av mars kommer vaccinkravet att vara förknippat med böter på mellan 600 och 3 600 euro.
Alla hushåll kommer att få ett brev där de informeras om den nya lagen, och det kommer också att skickas ut påminnelser till de som ändå inte går och vaccinerar sig, rapporterar nyhetsbyrån APA.
Av de 7,4 miljoner österrikare som omfattas av vaccintvånget har redan åtta av tio vaccinerat sig.
Gravida undantas från kravet, liksom personer som inte kan vaccineras av medicinska skäl.
Parlamentet kommer att rösta om vaccintvånget på torsdag. Regeringen, som består av konservativa ÖVP och De Gröna, har tillräckligt många röster i parlamentet nationalrat för att få igenom kravet på egen hand, men har förankrat förslaget brett.