• molly50

Varför tar ni inte vaccinet?

Anonym (q) skrev 2022-01-13 08:39:33 följande:
    Ja det är fel ordval eftersom det är helt fel. Däremot har de haft problem i flera decennier vilket är en helt annan sak. Pandemin har gjort det mer synligt för den breda allmänheten. Innan har man som patient eller anhörig svurit över bristerna men nu är det så mycket mer omfattande och synliga så media skriver om det.
    Jag hoppas att medvetenheten varar fram till valet.

Några år hoppade jag in som volontär vid valen, jag hjälpte människor att rösta. Det område jag fick tilldelat mig var ett område som ligger i inkomsttoppen i Sverige. Generellt röstade de på Moderaterna till riksdagen och Vänsterpartiet i landstinget (som det hette då). Så långt sträckte sig den solidariteten.

Vad jag menar är att vi måste återintroducera begreppet solidaritet. 20% i Sverige tror att pandemin handlar om deras personliga frihet som blir till en mänsklig rättighet i deras huvuden. Rättighet att ha vissa jobb, rättighet att alltid göra det man vill osv samtidigt som andra ska betala för det. (Majoriteten ska isolera sig och skydda sig för de har rättigheter men aldrig skyldigheter)
    Ja,så är det ju. Jag har själv jobbat inom både vård och omsorg så jag har ju sett det själv.
    Jag gick till slut in i väggen och blev sjukskriven.

Ja,vi får väl hoppas på att folk tänker till hur de verkligen vill ha det när det blir dags för val.
  • molly50
    EpicF skrev 2022-01-13 09:51:24 följande:
    Här har man kommit fram till att det påstående inte helt stämmer. www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00648-4/fulltext
    Jag tycker att den där sidan var väldigt rörig och svår att förstå.
    Dessutom stod det ingenting om omikronvarianten utan bara om delta och alfa.

Här står det mer tydlig information om vaccinet.

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/
  • molly50
    EpicF skrev 2022-01-13 10:17:35 följande:
    Någon expertis inom områden har jag inte. Upp till var och en att läsa källan och läsa på hur det verkligen ligger till.

Ja, man blir kallad antivaccer så fort man påpekar att vaccinet är frivilligt eller på annat sätt säger något "dåligt" om vaccinet, eller är skeptiska och vill vänta. Helt tragiskt.
    Jag har blivit kallad både antivaccer och hjärntvättad trots att jag är för vaccinet.
  • molly50
    EpicF skrev 2022-01-13 11:56:55 följande:
    Det är ingen sida utan en vetenskaplig studie. Nej, den avhandlar inte omikron eftersom den mutationen inte fanns då den publicerades.

Folkhälsomyndighetens information är inte samma som en vetenskaplig studie.
    Men då är ju studien inte ens färsk.
  • molly50
    klyban skrev 2022-01-13 16:23:01 följande:

Och antagligen även blivit polisanmäld för grov försummelse.
    Detta är en av de sämsta exemplen vi har på "människor" som inte ska hålla på med för avancerade saker.

Mer om detta i en kolumn.
    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Kz197G/vardkrisen-i-stockholm-vart-har-alla-pengar-tagit-vagen

EpicF skrev 2022-01-13 09:31:41 följande:
    Nu har jag vaccinerar mitt med tre doser och jag jobbar även på IVA. Och är inte heller vaccinmotståndare.

Nej,hon borde nog hellre sitta i en mörk källare och hålla på med pappersarbete.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2022-01-13 16:55:29 följande:
    Vad svarar en skoterska/BM på frågan "har du gjort abort?" när kvinnan som velar mellan abort och behålla frågar? Ska hon vara ärlig och svara "ja och det var det värsta beslutet i mitt liv" om hon gjort det?

Den här häxjakten och hatet som pågår mot ovaccienade är mycket skrämmande.  

Fast det går väl inte att jämföra.
    En abort är något som bara angår den som genomgått det.
    Det påverkar inte patienten om sjuksköterskan har gjort det såvida sjuksköterskan väljer att vara professionell och inte berätta.
    Huruvida sjuksköterskan har vaccinerat sig mot covid eller ej är något som däremot kan påverka patienten om denne vill minska risken att bli smittad.
    Patienten kanske vill bli behandlad av vaccinerad personal. Och det har h*n rätt till,i så fall.
    Jag har hört om många äldre inom äldreomsorgen som t ex vill att enbart vaccinerad personal ska komma hem till dem.
    Så huruvida vårdpersonalen är vaccinerad eller ej är något om kan påverka patienterna/brukarna.
    Det gör inte en abort. Det är en privatsak som man inte behöver delge sina patienter.

• molly50
    klyban skrev 2022-01-13 17:46:19 följande:
    Mmm, och sicken makalös inkompetens.
    Anonym (q) skrev 2022-01-13 17:24:56 följande:
    Nej, såklart men risken finns alltid att man eller någon närstående måste söka vård för något som inte har med covid att göra.

Det är så huvudstupa dumt alltihopa att tro att vårdpersonal ska få ha vilka friheter som helst. Det är en otroligt skrämmande utveckling att solidaritet och ansvar är totalt borta ur medvetandet hos ca 20% av befolkningen.

Ja,lindrigt sagt.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2022-01-13 17:55:28 följande:
    Ska de tvingas visa hela sin vaccinationshistoria mot barnsjukdomar och influensa och annat också? Om en patient inte känner sig bekväm med en skoterska som inte vacinerat mot influensa eller lunginflammation ett år, ska de få byta?

Vansinne.
    Nu handlar det här om covidvaccinet,inget annat vaccin.
    Och om patienten vill byta till vaccinerad personal så har h*n rätt att göra det.
    Det är en fråga om patientsäkerhet.
    Och man får inte glömma bort att även patienter har rättigheter. Inte bara personalen.
  • molly50
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-14 13:01:41 följande:
    Det är trist att pandemin har gjort så att vänskap splittras, jag har mist både en riktig "vän" och flera har tagit bort mig från FB för att jag inte tiger. Jag ser det dock inte som en förlust.
    Ja,det är verkligen trist.
    Min bekanta har inte tagit bort mig som vän på facebook eller så.
    Men har inte pratat med eller skrivit till mig sedan jag röt ifrån då jag blev kallad hjärntvättad.
    Har sedan sett att h*n fortsätter sprida sin antivaccpropaganda på sin facebooksida.
    Jag ser det inte heller som en förlust. Snarare som något tragiskt.
  • molly50
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-14 13:11:13 följande:
    Du verkar tyvärr gräva din egen grav till ensamhet. Tror du hade vunnit på att vara ödmjukt inställd till att människor har olika anledningar till varför de väljer bort covidvaccinet. Vissa kanske redan haft genomgången infektion, andra som inte tillhör riskgrupp och väljer att avvakta, vissa som helt enkelt inte vill ta just detta vaccin, men som är öppen för välbeprövade vacciner, andra som vill vänta in mer analys av biverknigar och väntar på studier som ska bli klara innan de tar beslutet osv. Finns många anledningar till varför man inte tagit vaccinet. Det är mycket viktigt att kunna respektera varandra och varandras val, ingen är mer värd en någon annan. Synd att du ska förstöra relationer i din iver att trycka på människor dina åsikter.
    Nu var det inte mig du citerade,men tar mig friheten att svara ändå.
    Jag dömer inte de som inte vill vaccinera sig. Det är deras val.
    Men jag dömer de som sprider en massa konspirationsteorier utan verklighetsförankring.
    Som anordnar demonstrationer och sätter upp lappar på stan.
    De som försöker skrämma och hota folk till att inte våga vaccinera sig.
    De om några förstör sina relationer i sin iver att försöka trycka på folk sina åsikter.
    Men det tycker du kanske är helt i sin ordning?
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?