klyban skrev 2022-01-12 06:52:35 följande:
Ja, det är en risk pga COVID-19 och en för stor vårdskuld, för det är gigantiskt antalet undersökningar och behandlingar som ställts in.
Pre-pandemi så hade vi rätt bra koll på vården, om än en del problem på en del områden och att vissa ställen fanns det en betydande väntetid på.
Min var 12-18 månader till undersökningen och operation sen inom nån månad halvår kanske, nu är vi inne på 2 år snart och bara hann konstaterat att jag inte dör på fläcken efter akutundersökning.
Sen pandemin och tiotusentals inställa operationer och annan vård som väntar fortfarande många av dessa.
Det jag menar är att det är en gigantiskt skillnad.
Sen hörde jag att det hade kommit ett ökat intresse att utbilda sig inom området, stämmer det eller inte?
Så om det stämmer så är ju inte framtiden så mörk, sen kommer nog en del tillbaka efter pandemin också.
Men ja, kollaps pga pandemin och all vårdskuld, ja, det är definitivt en möjlighet.
Jag tycker det är helt galet nu när man ser vilka som belastar vården, att de inte går vaccinerar sig mera.
Men och andra sidan gör de, för jag ser faktiskt hur dos ett börjat ticka uppåt en tiondel per rapportering nästan.
Även dos två tickar på rätt bra, och dos tre är det riktigt bra fart på nu.
Hade alla vaccinerat sig som de skulle, så hade vi inte behövt komma med nya rekommendationer och restriktioner nu, detta har vi den ovaccinerade att tacka för och de som kan ta vaccin.
Ja,men fortfarande så var det ansträngt även innan pandemin pga nedskärningar och personalbrist.
Jag vet inte om fler har intresserat sig för att utbilda sig. Men man kan ju alltid hoppas att det är så.
Men yrket behöver också få en högre status.
Ja,fler behöver absolut vaccinera sig.
Och jag läste i lokaltidningen här att många ovaccinerade som legat på sjukhus här har ångrat sig,att de inte vaccinerat sig.
Så man kan ju hoppas att fler tar sitt förnuft till fånga.