• EpicF

Varför tar ni inte vaccinet?

broderbob skrev 2022-01-13 13:09:45 följande:

Du tycks inte förstå hur vaccinet börjar att användas - man SKA alltid följa med och HÅLLA SIG UPPDATERAD, Sverige kommer tillsvidare att avvakta med en fjärde dos, det sägs att den kan komma till hösten men också tidigare - SÅ HÅLL DIG UPPDATERAD KRING DETTA OCH SITT INTE BARA DÄR OCH GNÄLL.

TITTA PÅ VILKA LÄNDER SOM ÄR I GÅNG OCH VILKA SOM NU ÄR I STARTGROPARNA I STÄLLET

JAG TYCKER ATT MAN I SVERIGE GÖR NU EXAKT VAD MAN GÖR I KANADA SÅ ISTÄLLET KAN DU SITTA PÅ DIN KAMMARE OCH SURA.

Québec inför skatt för ovaccineradeIgår 06:40 ? 35 sek

Haft högsta antalet covidrelaterade dödsfall i landet

Provinsen Quebec i östra Kanada inför en hälsoskatt för de som inte vaccinerat sig mot Covid-19. Québec har haft det högsta antalet covidrelaterade dödsfall i landet. Omkring 13 procent är ovaccinerade men de utgör nästan hälften av alla sjukhusfall.Vaccinet är nyckeln till att bekämpa viruset, säger Francois Legault.

Québec inför skatt för ovaccinerade - tv4.se

En tankeställare för dig

Vad har Danmarks hanterande med vaccineringen att göra med Sverige ?
  • EpicF
    broderbob skrev 2022-01-13 13:48:43 följande:

Du tycks inte förstå hur vaccinet börjar att användas - man SKA alltid följa med och HÅLLA SIG UPPDATERAD, Sverige kommer tillsvidare att avvakta med en fjärde dos, det sägs att den kan komma till hösten men också tidigare - SÅ HÅLL DIG UPPDATERAD KRING DETTA OCH SITT INTE BARA DÄR OCH GNÄLL.TITTA PÅ VILKA LÄNDER EXEMPELVIS (DANMARK)  SOM ÄR I GÅNG OCH VILKA SOM NU ÄR I STARTGROPARNA I STÄLLET

NU ÄR SVARET UPPDATERAT LÄTT LÄST TILL DIG - JAG HAR INTE TID MED ATT HÅLLA DIG UPPDATERAD MED LÄTT LÄSTA NYHETER.  DET FÅR DU GÖRA PÅ LÄTT LÄST PÅ SVENSKA I STÄLLET

Vad har Danmarks hanterande med vaccineringen att göra med Sverige ?
  • EpicF
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-13 13:55:31 följande:

Och om du inte varit vaccinerad hade du sagt "det är min privatsak, det vill jag inte prata om"?

Det hade säkert lugnat den rädda patienten som nog fattar att det svaret betyder inte vaccinerad och därmed blivit ännu mer rädd och skeptisk mot vaccinet när t o m vårdpersonal inte vaccinerar sig.

Förstår du mitt resonemang att det blir konstigt att vårdpersonal som rekommenderar vaccinet själva avvaktar? Man går emot sina egna rekommendationer.

Personligen hade jag sagt att jag ännu inte tagit vaccinet, pga personliga åsikter. Men det som tillhör mitt privatliv är faktiskt inget jag behöver delen med patienter.

Även vi vårdpersonal har rätt att inte vilja ta vaccinet. Det innebär dock inte att vi ska prata öppet om att man INTE ska ta vaccinet. Som vårdpersonal ska man gå på det läkaren har sagt till patienten, det är det patienten ska förhålla sig till. Har dem frågor om det så är det behandlande läkare de ska vända sig till.
  • EpicF
    Anonym (q) skrev 2022-01-13 14:55:51 följande:

Du har rätt att ta eller inte ta vaccinet men ditt arbete är inte en rättighet. Patienter har däremot en rätt att vara skyddade mot uppenbara faror.

Det är uppenbart att patienter ska fråga ALL vårdpersonal om vaccinationsstatus och om några vägrar svara så ska man betrakta dem som ovaccinerade och patientfarliga. Därmed har man rätt att byta personal eftersom vården annars brister i patientsäkerhet.

Du babblar otroligt mycket om dina rättigheter men absolut inget om andras rättigheter att skydda sig mot dig och andra antivaxxers.

Nu är jag vaccinerad med 3 doser men du har helt rätt i att ett vårdjobb inte är en rättighet och där håller jag med dig. Men patienterna har faktiskt inte rätt att kräva att få veta om personalen är vaccinerad eller inte. Vill man svara så gör man det (jag gör det gärna) och vill man inte svara så gör man inte det.
  • EpicF
    Anonym (q) skrev 2022-01-13 14:59:11 följande:

Du har fel. Igen. Som vanligt.

Som vårdpersonal är det inte en privat angelägenhet utan din vaccinationsstatus är i allra högsta grad en angelägenhet för alla patienter som drabbas av dig.

Om du inte begriper en sådan basal sak, att dina val påverkar patienter, så bör du inte ha jobb i vården.

Jag hoppas att du gått i pension och därför har tid att vara på familjeliv mest hela dagarna.

Nej, faktiskt inte. Som vårdpersonal har man rätt att utelämna sitt privatliv. Vaccinationsststus tillhör privatlivet i allra högsta grad och det är ingen som har med det att göra.

Pension går jag inte i förrän om minst 30-40 år.

Och återigen, jag är vaccinerad och har inga problem med att dela med mig den informationen till patienter som undrar. Men det är inte min skyldighet att informera om det. Jag behöver inte ens informera min chef om det om jag inte vill. Min chef vet dock om att jag är vaccinerad då vi tog vaccinen samtidigt, alla tre doserna.
  • EpicF
    broderbob skrev 2022-01-13 15:33:00 följande:

Jag har väldigt svårt att förstå att du arbetar som vårdpersonal, en mindre att du släpps in på ett sjukhus och smittar ner andra - jag är för gammal att tro på sagor

Jag är vaccinersd och smittar inte ner andra såvida jag inte blir sjuk igen. Och om jag blir sjuk eller skulle testa positivt igen så stannar jag hemma eftersom det är det man ska göra.

Ja, ingen har bett dig tro på sagor heller. Men du verkar dock göra det om du tror att vaccinet ger 100 immunitet och är det enda som krävs för att få bort smittspridning.
  • EpicF
    LadyJane skrev 2022-01-13 15:43:53 följande:

Men det Epic inte talar så mycket om är att man som patient har lagstadgade rättigheter som att inte utsättas för olämplig och farlig personal. Hennes korståg här är ju ganska bra eftersom det belyser vikten av att man som patient ska fråga all vårdpersonal om vaccinationsstatus och kräva sin rättighet som patient och byta personal om denne vägrar svara. Därefter är det lämpligt att kontakta patientnämnden.

Det är en rättighet att välja bort vaccin men det 'är inte en rättighet att ha ett visst jobb.

Vill patienterna byta personal så är det oftast inga problem. Har dock aldrig hänt på min avdelning eller andra avdelningar jag jobbat på.
  • EpicF
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-13 14:09:54 följande:

Då skulle jag som patient vilja veta dina personliga åsikter, varför du anser dig kunna stå över rekommendationerna.

Tyvärr har ni den rätten, än så länge. Men förhoppningvis kommer ny lagstiftning som gör det oförenligt att arbeta inom vården som ovaccinerad.

Kollar på presskonferensen nu. Återigen starka rekommendationer om att ALLA som kan ska vaccinera sig.

Mina personliga åsikter är att man ska göra de rekomendationerna och restriktioner som finns oavsett vaccinationsstatus, unga att umgås med för mycket folk, hålla avstånd, använda munskydd där man inte kan hålla en meter till andra, vaccinera sig om man kan och vill (det är frivilligt), inte åka utomlands och unga stora arrangemang.
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-13 16:23:01 följande:

Då bör du sluta med antaivaccer propaganda, det är först någon kommer tro annat.

Om du tycker det är "antivaccer propagande" att ta om att man är vaccinersd med 3 doser så vet inte du vad antivaccpropaganda är för något...
    klyban skrev 2022-01-13 16:35:48 följande:

Mer än en gång så slänger du ut slarviga uttryck som säger att vaccinen inte gör nått mot smittspridningen, och en påminner man om procentsatsen som fortfarande finns om än mycket lägre.

Sen säger du att du vet om detta, och sen återkommer du med antydan om svart och vitt igen och att denna procentsats inte existerar, vi påminner igen och så håller det på med dig..... och ett resultat av att du inte inser procentsatsen och diskuterar som den alltid existerar med sitt tal.

Hur ska ett vaccin som inte ger 100% beskyttelse, inte ens 90%, fungera mot smittspridningen? Dessutom när både vaccinerad och ovaccinerade smittar i lika hög grad? Du kan läsa studien jag tidigare hänvisat till.
    klyban skrev 2022-01-13 16:35:48 följande:

Diskussion ändrar inte faktumet att den ovaccinerade är den som dominerar sjukvården, både att belasta den och IVA.

Och var gång du försöker antyda annat, så är jag att berättar för den faktan går inte exkludera.

Den som bombarderar frågetecken berättar något med detta och utan ens svar på nått själv av de frågor som du citerade, och det är inte att ha en vilja delta i en diskussion.

Inget du säger komemr ändra detta och när du bombarderar frågetecken tillbaka, det endast berättar du gett upp.

För det är en fallerad diskussionsteknik sedan evigheter sedan.

Jag förstår inte att COVID-19 är mycket mer smittsam än vattkoppor, varför skulle jag förstå det, det är ju ett falskt påstående som du aldrig bett om ursäkt för.

Och härskarteknik som diskussionsteknik berättar också nått, och när du underlåter dig be om ursäkt för ett så gigantiskt fel.

Men jag är väldigt glad att du inte gör.

Om du inte förstår diskussionen om barnmorskor...., så vet jag inte varför djup ratar om dom och den extremt dåliga chefen.

Kanske någon gång berättar du vad du vill, men det blir bara en till som vi aldrig kommer få svar på.

Kan man inte bli smittad, så påverkar det smittspridningen, och procentsatsen är inte noll, the end, men för all del, återkom gärna när den är noll, för det är först då du kan få en poäng

//

Har inte en aning om vad du börjar svamla om för  SSK, men när du talar om det jag pratar om, så kanske det finns nått som går att diskutera.

Har inte heller påstått att det ändrar något om vilka som oftadt dominerar iva.

Ett frågetecken i slutet av en mening indikerar på att man ställt en fråga man vill ha svar på, det lär man sig som barn. Men du, som är vuxen, har fortfarande inte förstått det. Märkligt.

Det var du som påstod att man inte blir ssk bara för att man inte har något annat att bli. Vilket jag då kommenterade är fel eftersom många visst läser till ssk för att de inte har något annat de vill bli.
    klyban skrev 2022-01-13 16:46:54 följande:

Var det därför ssk skickade ut brev med desinformation och falsarier som ssk?

Och stod du inte heja på dessa brev också om jag minns rätt och att hon hade rätt till detta, och svaret var ett extremt klart nej att de hade hon inte alls.

Undra om hon blev åtalad, inte hört nått sen, man får verkligen hoppas när någon kommer med så extremt samhällsfarlig desinformation.

Nu var inte den ssk professionell i sin yrkesroll. Hade hon varit det hade hon aldrig gjort det hon gjorde.

Jag hoppas att hon blir åtalad för det hon gjorde samt av med sin legitimation. Och jag är väldigt glad att det inte är någon kollega till mig.

Och nej, jag stod inte och "hejade på dessa brev". Hon hade dock rätt till det som privatperson, men inte i sin yrkesroll. Vilket jag tydligt talade om för dig redan då.
    klyban skrev 2022-01-13 16:52:42 följande:

.

epic har många ggr berättar att patientsäkerhet är inget man behöver tänka på och genom ignorera den.

Det har jag ALDRIG någonsin påstått eller berättat! Så sluta ljug.
    Anonym (q) skrev 2022-01-13 16:57:50 följande:

Det finns ingen korrelation mellan abort och covid.

Herregud...

Båda tillhör ens privatliv och är inget patienterna har med att göra...
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-13 17:06:12 följande:

Jag vill inte komma till en vårdinrättning och få vård, för vad nu det må vara för annat än COVID-19.

Och ha en personal som ger mig en ökad risk att träffa på en smittad personal.

Detta med patientsäkerhet, det verkar som en del anser det är inget man behöver bry sig om.

Och då är frågan varför håller vi ens på med patientsäkerhet från börja då, och om den är så ointressant och på  nått så enkelt som att ta en vaccination.

Jag får känslan av att denna personal inte förstår sin utbildning, och man bör ifrågasätta deras kompetens och skicka tillbaka dom till skolan tills de lärt sig.

Jag antar att du inte träffar folk heller utan sitter helt isolerad i en liten stuga på landet... Om inte är det en större risk att du köter på smittade personer ute i samhället som inte bär skyddsutrustning.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?