• klyban

Varför tar ni inte vaccinet?

Mammut1980 skrev 2022-01-21 14:52:30 följande:
    Att de som är vaccinerade får milda symtom eller inga alls . Då  tror jag att du inte har lyssnat det är ju det dom säger hela tiden .
    Att jag inte smittar någon genom att inte vara bland folk och därav inte  smittar någon av att bara umgås med min familj där det bara ingår man och barn det behöver ingen myndighet säga är det är ju självklart. 
    Träffa ingen som smittar mig utom någon enstaka kassör någon gång j veckan (utom mina barn) så smittar jag inga andra . 
    Därav känner jag inte att jag måste ta vaccinet just nu
    Familjen är en av de större ställen virus sprids, och arbetsplatsen.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (P) skrev 2022-01-21 14:56:42 följande:
    Ja för kassörskor smittar ju inte. Det vet alla.

Kommer ihåg i början och innan det blev en pandemi
    Och när hemåtvändande AT resenärer i en buss sade de hade inte träffat någon som är sjuk och var verkligen undrande över varför de skulle göra nått alls.
    Och att de inte alls kunde bli smittade, för det visste dom redan.(Vilket de aldrig kan, och är ju bevisat idag, för annars hade ju det aldrig blivit en pandemi ens.)

Jag och polaren skratta åt detta länge och hur det var som att se en film om virus och dessa ovanligt udda saker de sade.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (S M A C K) skrev 2022-01-22 13:32:40 följande:
    Så äckligt pinsamma fåren är Skäms
    Att biverkningarna så som neurologiska problem och fysiska skador... är pga Noceboeffekten, vet inte om jag skratta eller gråta Gråter

Vi vet inte heller, kanske du kunde vara mer tydlig?

För nu glömde du av helt att berätta vad det är, men saklighet kanske inte är din sak och med tanke på dina magneter innan

• klyban
    Anonym (Frida) skrev 2022-01-22 18:11:49 följande:
    Den forskning som vaccinens säkerhet och effektivitet baseras på utförs av läkemedelsbolagen själva. Helt rimligt .. 

Ja, det är dom som utför studierna som de sen skickar med ansökan till styrande myndigheter för läkemedels kontroll och nya läkemedel.
    Och det är viktigt att poängtera att detta är enligt gällande regler för läkemedel.

DU har en annorlunda bild om vad som är rimligt, och när du inte ens vet vad som ligger i grunden till besluten och att dessa kommer med i ansökan.

• klyban
    Anonym (Fick hjärtmuskelinflammation) skrev 2022-01-23 12:44:03 följande:

Har tagit två sprutor och fick hjärtmuskelinflammation efter den andra. Tänker inte ta den tredje och är förbannad för att det propageras att unga människor som jag, och ÄNNU YNGRE och BARN ska ta ett vaccin mot något som inte alls utgör en risk för dom.

Är förbannad att man inte anpassar propagandan efter vetenskap, statistik och verkligheten, tex påstår att gravida kommer hamna på IVA när det viruset vi har idag (omikron) inte överhuvudtaget ens går ner i lungorna. Förresten skulle jag vilja se STATISTIK på hur många smittade gravida som hamnade på IVA under andra virusvarianter. Jag känner nämligen tre stycken som blev smittade under sin tredje trimester våren innan vaccinen kommit ut till allmänheten och inte en enda av dom behövde ens sjukhusvård.
    Jag är förbannad att folk blandar ihop myndigheter, politik och vetenskap. Jag har aldrig gått in på några skumma länkar eller hemsidor utan hämtar information från statistiska centralbyrån och läkartidningen. Det är inte proportionerligt överhuvudtaget med massvaccinering och inskränkande av demokratin pga ett virus som inte orsakat överdödlighet.
    För er som gick in på Aftonbladet varje dag och räknade dödsfall och skräckrubriker kanske det såg ut som att vi hade en pandemi av Ebola men så har fallet inte varit.
    Nästan alla jag känner har haft covid innan dom kunde vaccinera sig (vi är alla vaccinerade, köpte att det var både nödvändigt och riskfritt). Ingen av dessa har behövt söka sjukhusvård. Den stora majoriteten av alla i Sverige som haft covid INNAN vaccinen fanns fick inte resultaten svår sjukdom eller död. Och då var ändå de varianterna av Covid mer än dubbelt så farliga än Omikron. 

En sak som det inte pratas om i media är hur immunförsvaret påverkas av just den här TEKNIKEN av vaccin. Jag tex är öht inte anti-vacciner, det var ju därför jag tog två sprutor, men denna TEKNIK är annorlunda än alla andra vaccin jag tagit innan. Jag vill se forskning redovisad på hur denna teknik påverkar kroppens immunförsvar, för jag såg att skeptiska varnade för att man sänker kroppens eget immunförsvar och ersätter med ett ensidigt, endast inriktat mot covid (som dessutom klingar av snabbt). Jag köpte inte det men det jag märkte efter andra sprutan var att jag blev fruktansvärt sjuk av minsta förkylning, behövde flera antibiotikakurer, OCH att detsamma gällde alla anhöriga och vänner. Plötsligt var ALLA mer sjuka än dom mindes att dom någonsin varit i sitt liv förut, vissa har t.o.m. behövt intensivvård pga vanliga förkylningsvirus (tex en känd journalist). Märkte återigen på de anhöriga som valt att ta sin tredje spruta att de blev väldigt sjuka i förkylning efteråt, och då var det ej omikron. 

Hursomhelst testade jag liksom många positivt nu de senaste veckorna och detta virus orsakar inte ens hosta. Jag hade ingen feber, inga luftvägssymtom, endast tre dagars lätt huvudvärk. Det är 7 månader sen min andra spruta. Min enda anhörig som avstått vaccinering testade positivt ungefär samtidigt och han fick inga värre symtom, trots att han är helt ovaccinerad och är 75 år! 

Såsom viruset visat sig vara statistiskt är det inte en samhällsfarlig sjukdom, däremot kan man få väldigt allvarliga biverkningar på hjärtat av vaccinet, speciellt unga människor. Det är helt absurt att barn då vaccineras mot något som inte är en risk för DOM med något som riskerar allvarliga skador på hjärta och kärl! Äldre kan för allt i världen göra en personlig risk-analys-bedömning, men denna omfattande propaganda om att alla från barnaår måste ta just denna typ av vaccin är helt huvudlös, och det finns det många läkare och forskare som tycker också, för er som missat läkarupproper.

Tekniken är över 20 år gammal, och är vältestad och dessa mRNA vaccin.

Faktum kvarstår även om du fick en biverkning, det är att de svåra biverkningarna är galet sällsynta.

Och vad är det för saker det gör på immunförsvaret du pratar om, har du någon källa på detta?

För vad vi lärt oss med vaccinen och hur det påverkar immunförsvaret, så är det att vi har en tydlig procentsats som skyddar mot ens bli smittad, 65-90% på Alplha och bra längre på Omikrion dock ej nära noll, så kommer ju även uppdaterade vaccin.
    Och mot svårt sjukdomsförlopp har siffran varit mycket hög även med Omikron.

Så vad är det du pratar om för nått om immunförsvaret och med detta i åtanke?

• klyban
    Anonym (Fick hjärtmuskelinflammation) skrev 2022-01-23 12:46:08 följande:
    I en värld på 10 miljarder under en tid av 2 år varav den överväldigande majoriteten av dessa varit multisjuka 80-åringar, många fattiga? Du visste inte att dessa människor dör av alla virus? Inte bara influensan som faktiskt är en rätt allvarlig sjukdom, eller vinterkräksjukan utan även av vanliga förkylningar. 

Inkorrekt påstående, och de döda av pandemin är många mer än de ~5000000 vi har i de officiella siffrorna.
    Man gissar på en nolla bakom på den siffran.

Men sure, vi som har en bra sjukvård, där är det mest de allra äldsta och de som inte längre klarar av att få en immunrespons efter vaccination.
    Dock totaldominerar den ovaccinerade fast än de är bara runt 13-14% som inte tagit en dos ens.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2022-01-23 14:05:58 följande:
    Du kanske misstar lite vanliga biverkningar där immunförsvaret reagerar på vaccinet för förkylning?

Och flera antibiotika kurer också, och detta på virus.
    Verkar som denne person inte har en susning om vad som är vad.

• klyban
    Anonym (P) skrev 2022-01-23 14:27:50 följande:
    Man får inte antibiotika för förkylning i Sverige.
    Bor du möjligen i Ryssland, där använder man fortfarande antibiotika för i stort sett allt och lite till.

DU pratar med någon som inte vet vad antibiotika är, och när denna sade förkylning och virus.
    Så vet vi redan det fabuleras där.

En mer intressant fråga är varför personen sade en sådan sak, och när det var så enkelt att inse felet.

• klyban
    molly50 skrev 2022-01-23 22:17:35 följande:
    Och även mot de som varit sjuka och överlevt men drabbats av långtidscovid.

Vet du vad siffran är idag, för inte hört om hur många de är nu som har fått en diagnos långtidscovid.
    Det borde vara minst 50000 nu och med tanke på hur snabbt det ökade innan denna diagnosen.
    Och denna diagnos är inget antivaccer vill veta av, eller överdödligheten, för den berättar att de har fel.

Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-23 23:37:40 följande:
    Du köper expressens vinkling direkt. I Stockholm var det ca 10 000 som demonstrerade mot vaccinpass, pensionärer, barnfamiljer, unga alltså en mix av helt vanliga människor som skötte sig fredligt. Att ca 20  högerextreminister som ville dela ut flyers, som ingen ville ha ska ta fokus här, är sinnessjukt! 

Jävligt fult av expressen att nämna dessa 20 idioter i inledningen av artikeln, för att smutsa ner en fredlig demonstration med vanliga människor, som är trötta på diktaturinspererade och helt ovetenskapliga metoder med dessa vaccinpass. Sen kommer såna som Dig utan kritiskt eget tänkande och köper "kopplingen" direkt. När ska folk vakna?  Blir så trött, känns som alla är hjärntvättade av media.

JA, vi är varnade hur farliga element är kring dessa som inte vill vill veta av vetenskap som berättar nått.
    www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2022-01-19-desinformation-och-propaganda-i-pandemins-spar.html

Antivetenskapliga demonstrationer, undra vad en sådan ska berätta?
    Undrar då kvasivetenskapen berättar inget, alltså ingenting alls.

Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-23 23:55:34 följande:
    Till molly 50 år!
    Det är inte 15000 som dött av covid i detta landet. Jag ska bena ut detta till dig.
    1. Vi har ingen överdödlighet i Sverige. Källa statistiska centralbyrån. (Låt den faktan sjunka in lite och fundera.)
    2. Statistiken kring registreringen av döda i covid är stark missvisande pga att alla som lämnat ett positivt covidtest och som dör inom 4 veckor oavsett dödsorsak går in i statistiken. Så för att visa hur sjukt detta är, du har lämnat positivt covidtest och dör i en bilolycka = dör MED covid och går in i statistiken. Eller, du läggs in på sjukhuset pga hjärtinfarkt och dör av den, men du har haft covid veckan innan som du kanske inte ens haft symtom = dör MED covid och går in i statistiken. Så att tro att alla i den statistiken har dött som direkt anledning av covid blir helt fel och totalt missvisande.

Blir skrämd av hur lättlurade människor är här inne i denna tråden, inget eget tänkande överhuvudtaget. Tar inte reda på fakta. 

Nä, det har dött mer mot 15500 och av med COVID-19.
    Och ditt påstående om statistiken, det är fel, och upprepar du detta felet, så gör du om det till desinformation.

Den som är lättlurad måste väl vara den som baserar sina beslut på saker som inte existerar som presenterat.
    Och den som tror verkligheten är alltid fel, och den som tror konspirationen alltid är sann och detta helt utan reflektion.

silbart skrev 2022-01-24 07:22:16 följande:

Jag tycker att yttrandefriheten ska begränsas ytterligare. Det är inte en demokratisk rättighet att sprida samhällsfarlig desinformation.

Yttrandefriheten är viktig, och samhällsfarlig desinformation har man helt klart klivit över en gräns.
    Undra varför vissa har ett så stort behov att ljuga om saker, och som är så uppenbart fel också.

• klyban
    Anonym (Tänkaren) skrev 2022-01-24 09:52:59 följande:
    Jo det är för att folk som jobbar med media och journalistik idag själva är så obegåvade att de måste avfärda alla oliktänkande eller tänkande människor direkt som högerextrema. På så sätt så hat man helgarderat sig själv från att bli häcklad av kollegorna på Twitter. 
    Jag har själv erfarenhet av yrket och kan säga att efter sociala mediers intåg på arenan så har journalister slutat att jobba förutsättningslöst med opartiska fakta. 
    Om någon av dem ens skulle föreslå att publicera någon oberoende forskare som kritiserar vaccinet eller pandemilagar så kan de lika bra lämna in sin uppsägning direkt. 
    Jag är inte antivaxxare men jag tycker att den här polariserade lynchmobsbetenede gör folk från båda sidor lite dummare. 
    ..och jag har jävligt svårt att tro att det är högerextremister som driver antivax demon. Hur förklarar man då att det är väldigt många från utsatta områden som inte tar vaccinet? 

www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2022-01-19-desinformation-och-propaganda-i-pandemins-spar.html

Till och med SÄPO har sett hur detta sker, så vad är det du menar i att inte vilja veta av detta?
    Så klart när vi har människor som baserar sina beslut på inget, så blir det hätskt ifrån vissa då de undrar varför de inte tror verkligheten, men sväljer konspirationen helt utan den allra minsta reflektion.

AndreaBD skrev 2022-01-24 10:12:31 följande:
    Ja verkligen! Jag menar - du skrev "dött av/med covid" och han påstår att du har sagt att de har dött AV covid. Då försöker man ju lura folk.

Skriver också denna ofta och att de dör av/med COVID-19, och det är rätt intressant hur en person tar bort ord i inbilla att det blir en poäng.

Men allt som sker är att det bara blir än mer tydligt, och att de inte pratar om nått som sker i verkligheten.

Anonym (Tänkaren) skrev 2022-01-24 11:08:01 följande:
    Jo jo. Men högerextrema är ju liksom ett slaskuttryck som klistras på alla som inte tycker som majoritetssamhället. 
    Vart börjar räkna folk som extremister? Är det höger om centerpartiet? Är det när man frågar efter oberoende medier, eller är det när man tycker att rikets lagar skall gälla för samtliga medborgare? 

Vänsterpopilism är ett uttryck som aldrig används i realiteten Men se på de senaste lynchmobbarna som dragit fram på sociala medier. Nästan ingen fällande dom har rent juridiskt slagit fast att de "svin" som blivit uthängda faktiskt var skyldiga. 

Ifrågasätt alltid är väldigt viktigt i dagens samhälle, viktigare än någonsin.

Det är extremt att inte tro på fakta, det råder det ingen tvekan om alls.
    Och ja, högerextrema flockas kring vaccinationer och COVID-19, då det är en bra grogrund att hitta människor som inte bryr sig om fakta och är ilska nog att gå på vad som helst.

SÄPO tom varnat för detta, och de var där på demonstrationen också i helgen.

Anonym (Tänkaren) skrev 2022-01-24 12:12:10 följande:
    Ledsen, jag vet inte vilka "man" är som har bevisat detta i land efter land. 

Inte ovanligt att alla sorters extremister ansluter sig till oroligheter. Hur många av upprorsmakarna i t ex Belgien är t ex afa eller ungdomar  som bara gillar kaoset? 

Där har du ett land, och ett land vi värnar om och där vill vi inte ha nazister.

molly50 skrev 2022-01-24 12:19:57 följande:
    Ja,precis. Och det visar ju också att personen inte har läst vad jag verkligen skrev.

Stor komik att ta bort text för dig och i tron h*n sade nått.

Det berättar väldigt klart och tydligt för dom själva också, att jag har fel och jag måste ändra din text för kunna påstå nått som inte existerar.
    Som i detta fallet statistiken, frågan är verkligen varför verkligheten är så jobbig för denna användare, för fakta kommer aldrig.
    Och det borde vara talande nog även för h*n, men snart är tillbaka och skriver ny desinformation i hopp om någon går på det denna gången, men gör vi och när det är rymdödlor och mikrochipps, magneter och annat tramsande och nonsens.
    Dom gör det verkligen lätt för tänkande människor och med dessa galna påståenden.

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?