Inlägg från: broderbob |Visa alla inlägg
  • broderbob

Varför tar ni inte vaccinet?

Säpo varnar för ökad desinformation på nätet

PUBLICERAD: I GÅR 06.08

SÄPO VARNAR F ÖR DESINFORMATION PÅ NÄTET

Säkerhetspolisen ser just nu ett ?ökat flöde? från framför allt högerextremistiska kretsar kring pandemirelaterade frågor. Även främmande makt bedöms kunna ligga bakom spridandet av desinformation på nätet, enligt Säpo.

Frågorna kring corona, vaccinationer och restriktioner och annat är något som engagerar väldigt många människor. Vid sådana tillfällen är risken för spridning av desinformation och propaganda mycket större, och det är det vi ser nu, att det faktiskt ökar, säger Susanna Trehörning.

Det är i första hand de våldsbejakande högerextrema miljöerna som nu arbetar aktivt med den här typen av desinformation och propaganda på sociala medier i frågor kopplade till pandemin. En metod är att förmedla innehållet i kommentarsfält i vad som till synes är harmlösa inlägg, som människor uppmanas att gilla och dela vidare.

Det finns en risk att man luras att dela propaganda som man inte alls hade för avsikt. Inlägget kan handla om att stötta den hårt arbetande vårdpersonalen, men i kommentarsfälten döljer sig något annat, eller så står avsändaren för något helt annat.

Samhällskollaps

Från den högerextrema miljön handlar propagandan som Säpo ser bland annat om att splittra och polarisera, och att accelerera den samhällskollaps man önskar se. Främmande makt vill framför allt måla ut Sverige som ett land i förfall och underblåsa sin egen propaganda.

Främmande makt använder gärna proxys, alltså någon annan som skickar ut budskapen, vilket gör det svårare att spåra den riktiga avsändaren.

Liksom tidigare pekar Säpo ut Ryssland, Kina och Iran som de länder som främst ägnar sig åt den här typen av säkerhetshotande verksamhet mot Sverige.

Vi vet bland annat att Ryssland gärna bedriver påverkansoperationer via proxys, säger Susanna Trehörning.

Frihetsrörelsen

Ett aktuellt exempel där engagemang kopplat till pandemin delvis kapats av högerextremistiska miljöer är den så kallade Frihetsrörelsen, som under det gångna året ordnat flera coronaprotester såväl i Stockholm som Göteborg och Malmö.

Enligt den antirasistiska stiftelsen Expo, som bevakar högerextrema rörelser, har bland annat aktivister från nazistiska Nordiska motståndsrörelsen (NMR) deltagit vid demonstrationerna.

Nästa vecka planerar rörelsen ännu en demonstration i Stockholm.

Vi har sett att den högerextrema våldsbejakande miljön har närvarat vid de här demonstrationerna och det är något som vi följer, säger Trehörning.

Det är en typ av plattform som är intressant för dem att utnyttja. Precis som nätet är en plattform att utnyttja är också en demonstration med mycket folk som samlats kring en specifik fråga ett tillfälle att få ut sina budskap och sin propaganda.

Tänk efter

Trehörning framhåller att demonstrationsfriheten är en av de viktigaste fri- och rättigheterna i en demokrati, men hon uppmanar människor som deltar att vara alerta på förhand, precis som när man tar del av information på nätet.

Det är viktigt att tänka till: vad är det jag vill göra och vad står jag för? Och inte dras med i något som man inte hade tänkt innan. Utan att man tänker ett varv innan och är medveten om vilka krafter som kan finnas i demonstrationståget och som vill utnyttja situationen och kidnappa den för syften som man inte står bakom. Då måste man ta ansvar och ta avstånd från dem, säger Susanna Trehörning.

Säpo varnar för ökad desinformation på nätet (aftonbladet.se)

• broderbob
    Anonym (Yup) skrev 2022-01-19 20:58:42 följande:

Tar inte vaccinet eftersom jag är allergisk emot flera ämnen som finns i de. Har inget emot vaccinet, hade tagit de om jag kunde Flört

Om du är allergisk mot vaccinet ska du inte ta det, då ska du istället rådgöra med din behandlings ansvariga läkare så hen kan stötta dig med vad du ska göra
  • broderbob
    Tow2Mater skrev 2022-01-20 13:01:04 följande:
    Nästa vecka planeras ännu en demonstration i Stockholm, där ser man. De behover ju inte anstränga sig att sprida informationen om det när du gor det åt dem.

Då vet jag att mitt inlägg är bra då känner man  till  DIG OCH DINA GELIKAR OCH NI FÖRSTÅR ATT DET ÄR HEMMA AOM NI SKA VARA .DET ÄR NU DU OCH DINA GELIKAR SOM ÄR ETT HOT MOT SAMHÄLLET OCH DESS SAMHÄLLSBÄRANDEFUNKTIONER

"Det är i första hand de våldsbejakande högerextrema miljöerna som nu arbetar aktivt med den här typen av desinformation och propaganda på sociala medier i frågor kopplade till pandemin. En metod är att förmedla innehållet i kommentarsfält i vad som till synes är harmlösa inlägg, som människor uppmanas att gilla och dela vidare.

Det finns en risk att man luras att dela propaganda som man inte alls hade för avsikt. Inlägget kan handla om att stötta den hårt arbetande vårdpersonalen, men i kommentarsfälten döljer sig något annat, eller så står avsändaren för något helt annat."

• broderbob

Man har idag ändrat lite i restriktionerna då man behöver ha personal i samhällsbärande funktioner så att samhället så att inte samhället kollapsar. och samtidigt är det viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig även om de som är fullt vaccinerade kan bli lite sjuka medan en ovaccinerad lhar10 gånger större risk att bli sjuk och hamna på sjukhus

• broderbob
    Vård och covid-19

Här hittar du statistik om covid-19-patienter som vårdats på sjukhus, samt deras vaccinationsstatus

OBSERVERA STATISTIKEN PÅ OVACCINERADE

.Här kan du se statistik om vaccinationsstatus hos patienter som slutenvårdats för covid-19.

Uppdaterat datum 2022-01-19

Vaccinerade avser här patienter som insjuknat minst 14 dagar efter andra dosen. Ovaccinerad avser här patienter som insjuknat utan någon dos eller inom 21 dagar efter första dosen. Delvaccinerade som insjuknat efter 21 dagar efter första dosen men innan 14 dagar efter andra dosen är exkluderade.

Vård och covid-19 - Socialstyrelsen

• broderbob
    Anonym (Ovaccinerad superman) skrev 2022-01-20 16:16:57 följande:

Hej, 
    först vill jag tacka för att du skriver att du har respekt. Som ovaccinerad känner man sig idag diskriminerad, förlöjligad, ja som en jävla dåre som borde flytta ut i skogen med en foliehatt eller rentav dödas. Undrar om detta är rätt proportion ?
    känns skönt att berätta så folk som känner sig delaktig till stigmatiseringen kan förstå ens situation och kanske eventuellt kännt att de gjort samma om man befann sig i den situationen jag är i.

jag väljer att inte bli vaccinerad av följande skäl.

- starkt allergisk mot nya ämnen i min kropp därav mRNA eller andra ämnen som inte är naturliga för kroppen.
    - lever helt själv utan ngr vänner (lever på annan ort pga arbete) och träffar 0% gamla eller sköra eller riskgrupper. jag skyddar mig och är väldigt duktig på att följa rekommendationer  med råge.
    -jag har blodgrupp 0 rh negativ (betydligt lägre risk att bli sjuk av några virus). För kännedom har vart sjuk 1 gång på 10 år.
    -jag jobbar hemma och behöver jag komma in till jobbet (kanske 1ggr per månad) använder jag skyddsmask FFP2 och tvättar mig och håller över 2m avstånd.
    -hade dominerande variant varit Alpha hade jag vaccinerat mig. Men när nu omikron är dominerande är risken för sjukdom liten, ochså smittrisk ungefär lika stor som vaccinerad.
    -jag är ung (ca 40 år) och tom yngre medicinskt kroppsligt. jag har räknat ut att rrisken för sjukhus är ungefär lika stor för svår biverkning (0,05% enligt FHM) som att bli inlagd för Covid-19
    -Jag jobbar i ställverk med hög elekromagnetisk fält miljö i spänningsnivå 500 kilo volt.
    vilket innebär att ingen har forskat vad som händer med dessa DNA (mRNA)-kolsträngar, de kan påverkas och fara kors och tvärs i kropp och hjärna utveckla värme och ge fysiska/mekaniska men för livet. (Du kanske skrattar men jag som ingenjör vet vad ?elektriskt påverkbara orenheter? i dessa miljöer åsamkar, inte du.)
    -Nuvaxovid är på gång och jag vill hemskt gärna ta detta vaccin då alla andra vaccin (ca 10-12 st) jag tagit är proteinbaserade.
    -Jag har fått Covid (delta) en gång och har viss immunitet (fick feber 1 natt, thats it!.
    -I min ålder och kön (ej fet eller riskgrupp) har i princip 10-20 pers vart på sjukhus för covid-19 och det var Alpha de flesta av dom. Dvs obefintlig risk för allvarlig sjukdom och den är jag villig att ta.
    -man kommer bli helt beroende att göra påfyllnadsdoser mååååååånga år framöver. Detta ställer jag mig tveksam inför däremot om jag vart gammal eller hamnar i riskgrupp är det en helt annan fråga.
    -Jag träffar 0 barn per månad/år och det är i huvudsak de som kommer driva smittan. Jag rör heller ingen.
    -jag är av den åsikten att Corona inte kommer försvinna. Skulle det gå är vi tvungna att vaccinera alla människor, hundar, katter, fladdermöss osv med ett i princip 100% vaccin.=omöjligt. detta innebär att naturen kommer infektera eller döda tillräkligt många innan den ger vika (detta har Giesecke sagt ochså).
    nu har jag inga fler tecken att skriva.. jag har minst 5-7 anledbingar til.. ha det gött, stay strong säkra kramar ????   / Chriss

Har man en konstaterad allergolog och behandlas för den ska man alltid ha kontakt med sin Medicinskt Ansvarigt Behandlande läkare och rådgöra med den hur man ska göra - Det är vårdens ansvar - men om du själv säger att du är allergisk mot vaccinet och inte har något belägg från det av din vårdgivare så kommer det i en annan dagar - då blir det mer som invändningar (bortförklaringar) om varför du inte ska ta vaccinet och det märks också i det du anger - för dig verkar det mer som mindre troligt att du är allergisk mot vaccinet och mer troligt att du avstår vaccinet av andra orsaker
  • broderbob
    Tow2Mater skrev 2022-01-20 14:38:43 följande:
    Eftersom jag fått epitetet antivaxxer så är det ju min plikt att sprida!
    Du saknar helt rätten till att göra det
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?