Leva på existensminimum
Jag har inte tagit mig ur min situation än, men jag kan ju berätta hur jag hamnade där.
Jag arbetade och studerade när jag blev sjuk, blev då sjukskriven, men blev nekad sjukpenning i 1.5 år. fick då gå till soc, som inte gav mig försörjningsstöd på tre månader då de ansåg att jag kunde ha sparat innan jag visste att jag skulle bli sjuk eller få avslag på sjukpenningen. Under de tre månaderna fick jag ganska många skulder för att inte bli vräkt tex.
Försöjrningsstöd täcker ju inte skulder, så dessa hade jag kvar när jag fick rätt i förvaltningsrätten mot försäkringskassan efter 1.5 år, då gick förstås det mesta av sjukpenningen för den tiden till socialtjänsten för det de gett mig under dessa åren. Jag blev samtidigt återbetalningsskyldig för bostadsbidrag som socialtjänsten tvingat mig söka med en inkomst på 0 (sjukpenningen kom i december det året, så det blev att jag fick 300 000 mer än jag sagt) Socialtjänsten vägrade ge mig en del av summan att betala försäkringskassan för bostadsbidraget, så det betalar jag fortfarande tillbaka på.
Jag var i stort behov av tandvård under tiden jag gick på försörjningsstöd, något jag aldrig fick då socialtjänsten utredde mina behov i hela 5 månader. Så pengarna jag fick över från de 1.5 årens sjukpenning kunde inte gå till skulderna utan fick bli för tandvård, något jag fortfarande behöver mer av egentligen, men har inte mer pengar.
CSN sänker heller inte summan man ska betala på lån förrän man haft försörjningsstöd i tre månader på raken, så utöver det att jag inte fick pengar från socialtjänsten på tre månader skulle jag dessutom betala csn 1200/månad i sex månader.
Jag har nu blivit så less på hur dåligt alla myndigheter fungerar tillsammans att jag valt att gå tillbaka till min tjänst fast jag fortfarande inte är frisk och får behandlingar regelbundet för min sjukdom. Då kan jag åtminstone ordna min tandhälsa och själv styra om jag har mat hemma. Jag hoppas bara att det håller.