• Anonym (Leva på existensminimum)

Leva på existensminimum

Jag läste en artikel hos DN härom dagen om en kvinna som tidigare i livet haft en chefstjänst och ett bra välbetalt jobb (det var bara för att skildra exemplet att alla kan råka illa ut). Efter skilsmässa och sjukdom var hennes ekonomi i botten. 
    Jag skulle vilja veta mer om hur olika scenarios har lett till att du eller någon du känner har hamnat i fattigdom? 
    Har ni lyckats komma ur er situation?
    Var det en överraskning att det inte fanns mer hjälp att få genom vårt svenska skyddsnät?
    Om du har barn, har det påverkat dem negativt tror du? 

Jag är intresserad av att veta mer då jag tror att de allra flesta av oss nog går och tänker "det kommer aldrig drabba mig". Just därför skulle jag vilja få en bättre förståelse för olika människoöden. Men kanske också lärdomen om det hade gått att undvika att hamna i trångmål. 

• Svar på tråden Leva på existensminimum
  • Anonym (Jag)

Mitt liv började i fattigdom och det var inte så konstigt. Nyexad från gymnasiet får man inga välbetalda jobb, det finns varken utbildning eller erfarenhet i det läget. Det var först efter att jag studerat vidare som jag kunde få bättre jobb.

• Anonym (gg)

Jag har inte tagit mig ur min situation än, men jag kan ju berätta hur jag hamnade där.

Jag arbetade och studerade när jag blev sjuk, blev då sjukskriven, men blev nekad sjukpenning i 1.5 år. fick då gå till soc, som inte gav mig försörjningsstöd på tre månader då de ansåg att jag kunde ha sparat innan jag visste att jag skulle bli sjuk eller få avslag på sjukpenningen. Under de tre månaderna fick jag ganska många skulder för att inte bli vräkt tex. 

Försöjrningsstöd täcker ju inte skulder, så dessa hade jag kvar när jag fick rätt i förvaltningsrätten mot försäkringskassan efter 1.5 år, då gick förstås det mesta av sjukpenningen för den tiden till socialtjänsten för det de gett mig under dessa åren. Jag blev samtidigt återbetalningsskyldig för bostadsbidrag som socialtjänsten tvingat mig söka med en inkomst på 0 (sjukpenningen kom i december det året, så det blev att jag fick 300 000 mer än jag sagt) Socialtjänsten vägrade ge mig en del av summan att betala försäkringskassan för bostadsbidraget, så det betalar jag fortfarande tillbaka på.

Jag var i stort behov av tandvård under tiden jag gick på försörjningsstöd, något jag aldrig fick då socialtjänsten utredde mina behov i hela 5 månader. Så pengarna jag fick över från de 1.5 årens sjukpenning kunde inte gå till skulderna utan fick bli för tandvård, något jag fortfarande behöver mer av egentligen, men har inte mer pengar.

CSN sänker heller inte summan man ska betala på lån förrän man haft försörjningsstöd i tre månader på raken, så utöver det att jag inte fick pengar från socialtjänsten på tre månader skulle jag dessutom betala csn 1200/månad i sex månader.

Jag har nu blivit så less på hur dåligt alla myndigheter fungerar tillsammans att jag valt att gå tillbaka till min tjänst fast jag fortfarande inte är frisk och får behandlingar regelbundet för min sjukdom. Då kan jag åtminstone ordna min tandhälsa och själv styra om jag har mat hemma. Jag hoppas bara att det håller.

• Anonym (gg)

Det allra bästa för mig hade varit om jag kunde avsluta min utbildning som jag nästan är klar med egentligen. Men jag har inte riktigt orken att både arbeta och studera medan jag är sjuk, och jag kan inte få mer CSN-lån heller.

Annars kanske vägen ut är att flytta till en plats där mina utgifter är lägre. Men då måste jag byta arbete, och jag har en okej lön där jag arbetar nu, mer än vad jag hade fått i en småstad troligtvis.

Skulderna kommer jag att få leva med i flera år. Det är tråkigt. 

• Anonym (gg)

Ska tillägga att jag även är ensamstående förälder. Saker hade nog sett väldigt annorlunda ut om jag hade haft en partner, då hade det blivit slitigt för partnern i något år, men jag hade troligtvis sluppit söka bostadsbidrag och försörjningsstöd och kunnat därmed behålla min sjukpenning.

Anonym (Jag) skrev 2021-12-30 12:33:03 följande:

Mitt liv började i fattigdom och det var inte så konstigt. Nyexad från gymnasiet får man inga välbetalda jobb, det finns varken utbildning eller erfarenhet i det läget. Det var först efter att jag studerat vidare som jag kunde få bättre jobb.

Menade du att du har växt upp i en fattig familj och först kunde ta dig ur det när du studerat vidare? 
    Vet du isf varför din familj var fattig? Har det påverkat dig som vuxen?
    Anonym (gg) skrev 2021-12-30 12:52:34 följande:

Ska tillägga att jag även är ensamstående förälder. Saker hade nog sett väldigt annorlunda ut om jag hade haft en partner, då hade det blivit slitigt för partnern i något år, men jag hade troligtvis sluppit söka bostadsbidrag och försörjningsstöd och kunnat därmed behålla min sjukpenning.

Menar du att om du haft hjälp med ekonomin genom partner så hade du inte varit betalningsåterskyldig när du väl fick igenom din rätt till sjukpenning? Och därmed haft en bättre ekonomi idag? 

Anonym (gg) skrev 2021-12-30 12:43:24 följande:

Jag har inte tagit mig ur min situation än, men jag kan ju berätta hur jag hamnade där.

Jag arbetade och studerade när jag blev sjuk, blev då sjukskriven, men blev nekad sjukpenning i 1.5 år. fick då gå till soc, som inte gav mig försörjningsstöd på tre månader då de ansåg att jag kunde ha sparat innan jag visste att jag skulle bli sjuk eller få avslag på sjukpenningen. Under de tre månaderna fick jag ganska många skulder för att inte bli vräkt tex. 

Försöjrningsstöd täcker ju inte skulder, så dessa hade jag kvar när jag fick rätt i förvaltningsrätten mot försäkringskassan efter 1.5 år, då gick förstås det mesta av sjukpenningen för den tiden till socialtjänsten för det de gett mig under dessa åren. Jag blev samtidigt återbetalningsskyldig för bostadsbidrag som socialtjänsten tvingat mig söka med en inkomst på 0 (sjukpenningen kom i december det året, så det blev att jag fick 300 000 mer än jag sagt) Socialtjänsten vägrade ge mig en del av summan att betala försäkringskassan för bostadsbidraget, så det betalar jag fortfarande tillbaka på.

Jag var i stort behov av tandvård under tiden jag gick på försörjningsstöd, något jag aldrig fick då socialtjänsten utredde mina behov i hela 5 månader. Så pengarna jag fick över från de 1.5 årens sjukpenning kunde inte gå till skulderna utan fick bli för tandvård, något jag fortfarande behöver mer av egentligen, men har inte mer pengar.

CSN sänker heller inte summan man ska betala på lån förrän man haft försörjningsstöd i tre månader på raken, så utöver det att jag inte fick pengar från socialtjänsten på tre månader skulle jag dessutom betala csn 1200/månad i sex månader.

Jag har nu blivit så less på hur dåligt alla myndigheter fungerar tillsammans att jag valt att gå tillbaka till min tjänst fast jag fortfarande inte är frisk och får behandlingar regelbundet för min sjukdom. Då kan jag åtminstone ordna min tandhälsa och själv styra om jag har mat hemma. Jag hoppas bara att det håller.

Nu frågar jag en massa dumma frågor, men det är bara för att öka min förståelse. Så du blev sjukskriven av läkaren men sjukskrivningen blev inte godkänd av FF? 
    Övervägde du att jobba iaf eller det var omöjligt?

Jag har aldrig varit hos socialen själv, men det låter ju ganska tokigt att man inte kan få hjälp ganska omgående. Har man inga pengar så finns det inga pengar, eller menar soc att man ska låna av vänner/ familj (som man kanske inte har)? Eller ska man ta dyra sms lån? Det gör ju bara situationen värre på sikt. 

Angående bostadsbidraget så låter det konstigt att du inte skulle ha haft rätt till det även om du haft sjukpenning? Eller du menar att de vill ha tillbaks mellanskillnaden? Jag tycker också att din inkomst inte borde anges som 300,000 för året, när sjukpenningen gällde för 1,5 år. Dvs 200,000 per helt år. 100,000 tillhör ju det halva året. 

Det låter på ovanstående att det som skadat dig mest är att du var tvungen att ta lån när det var som värst och du väntade på soc och som nu kostar dig mer än du har råd med. Och att du inte hade råd med den akuta tandvårdssituation som uppstod? 
  • Anonym (gg)
    Anonym (Leva på existensminimum) skrev 2021-12-30 13:27:19 följande:
    Menade du att du har växt upp i en fattig familj och först kunde ta dig ur det när du studerat vidare? 
    Vet du isf varför din familj var fattig? Har det påverkat dig som vuxen?
    Min mamma fick mig när hon var tonåring själv, och det tog tid för henne att skaffa en utbildning och ett bättre arbete. Jag växte upp delvis med henne som ensamstående och delvis med en styvförälder. Min egen pappa var inte delaktig, även om vi har kontakt numera. Jag var vuxen när hon var färdigutbildad. Nu valde hon att skaffa flera barn först, så på vissa sätt var fattigdomen självförvållad. Men även när hon hade det ekonomiskt bättre, är det inget som påverkat oss barn då vi inte fått någon hjälp hemifrån.

Båda mina föräldrar har blivit allvarligt och obotligt sjuka i relativt ung ålder också.
    Anonym (gg) skrev 2021-12-30 13:55:11 följande:
    Min mamma fick mig när hon var tonåring själv, och det tog tid för henne att skaffa en utbildning och ett bättre arbete. Jag växte upp delvis med henne som ensamstående och delvis med en styvförälder. Min egen pappa var inte delaktig, även om vi har kontakt numera. Jag var vuxen när hon var färdigutbildad. Nu valde hon att skaffa flera barn först, så på vissa sätt var fattigdomen självförvållad. Men även när hon hade det ekonomiskt bättre, är det inget som påverkat oss barn då vi inte fått någon hjälp hemifrån.

Båda mina föräldrar har blivit allvarligt och obotligt sjuka i relativt ung ålder också.
    Förhoppningsvis fanns det ljusglimtar också med en ung mamma trots att ekonomin var sämre? Min mamma fick mig i 30 års åldern och har alltid varit väldigt mycket "mamma". Att prata killar, mens och liknande var aldrig aktuellt. Men även om vi inte stod nära på det viset så var det en trygg miljö. Middagen stod på bordet varje dag kl 17.30, hemlagat och näringsriktig. Skjuts kunde man alltid räkna med till kompisar och aktiviteter. 
  • Anonym (gg)
    Anonym (Leva på existensminimum) skrev 2021-12-30 13:45:14 följande:
    Nu frågar jag en massa dumma frågor, men det är bara för att öka min förståelse. Så du blev sjukskriven av läkaren men sjukskrivningen blev inte godkänd av FF? 
    Övervägde du att jobba iaf eller det var omöjligt?

Jag har aldrig varit hos socialen själv, men det låter ju ganska tokigt att man inte kan få hjälp ganska omgående. Har man inga pengar så finns det inga pengar, eller menar soc att man ska låna av vänner/ familj (som man kanske inte har)? Eller ska man ta dyra sms lån? Det gör ju bara situationen värre på sikt. 

Angående bostadsbidraget så låter det konstigt att du inte skulle ha haft rätt till det även om du haft sjukpenning? Eller du menar att de vill ha tillbaks mellanskillnaden? Jag tycker också att din inkomst inte borde anges som 300,000 för året, när sjukpenningen gällde för 1,5 år. Dvs 200,000 per helt år. 100,000 tillhör ju det halva året. 

Det låter på ovanstående att det som skadat dig mest är att du var tvungen att ta lån när det var som värst och du väntade på soc och som nu kostar dig mer än du har råd med. Och att du inte hade råd med den akuta tandvårdssituation som uppstod? 
    Precis, sjukskrivningen blev inte godkänd av försäkringskassan. Först i förvaltningsrätten blev den det, vilket tar 1-1.5 år i normalfallet att överklaga något till.

Det var omöjligt att jobba, blev inledningsvis inlagd på sjukhus.

Nej soc har en fiktiv idé om att om det funnits ett överskott på deras norm (alltså mer än försörjningsstöd skulle ha legat på) i tre månader innan man blev i behov av försörjningsstöd så har man dessa sparade pengar, även om dessa inte finns i verkligheten. Hur man löser den situationen är inget de föreslår hur man ska göra. I vissa fall kan de godkänna hyra akut och matpengar för 57 kr/ dag som ska räcka till allt. I mitt fall gjorde de inte ens det. Jag har ingen att låna av annat än vanliga lån, jag fick matkassar av kyrkan vid några tillfällen, vilket jag är väldigt tacksam för idag. Barnens pappa har även försökt hjälpa till i den lilla mån han kan, men han har absolut ingen god ekonomi heller och bor långt från oss.

Ja, de ville ha tillbaka mellanskillnaden, vilken blir ganska stor om man räknar från 0 till 300 000 i en klumpsumma. Sant att det borde ha slagits ut över rätt tid, och dessutom hade det varit korrekt att jag fick behålla den delen för i själva verket är det ju socialtjänsten som satt mig i situationen, jag ville skriva den inkomst jag skulle ha haft med sjukpenning ifall jag skulle få rätt i förvaltningsrätten, men då hade jag fått avslag på försörjningsstödet enligt handläggaren.

Det som är svårt när man väl hamnat i situationen är att ta sig ur den, då man har svårt att skapa marginaler på ett enkelt sätt pga avbetalningar och eftersläpande kostnader, särskilt med sviktande hälsa. Jag kan tex inte bara flytta, då flytten i sig inte är något jag har råd med i dagsläget (jag arbetar bara 50% just nu) och hade inte klarat av att flytta själv pga min sjukdom. Varje liten utgift blir avgörande, nu när elkostnaderna stigit mycket blir det ett problem för mig tex. och jag måste välja bort annat vi behöver. Vissa månader ligger jag under socialtjänstens norm, men jag väljer att inte be dem om hjälp, för jag klarar inte av förnedringen och arbetet det innebär.

Jag skulle säga att det som skadat mig mycket är att det inte fungerar myndigheter emellan och att reglerna är alldeles för fyrkantiga. Att jag inte fick sjukpenning när jag verkligen var väldigt sjuk är det som skadat mig allra mest. Att försöka fixa allt detta med papper, tjat och överklagan etc när man egentligen hade behövt vila för att bli frisk, det har allvarligt skadat min tillit till trygghetssystemen.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Leva på existensminimum) skrev 2021-12-30 14:10:16 följande:
    Förhoppningsvis fanns det ljusglimtar också med en ung mamma trots att ekonomin var sämre? Min mamma fick mig i 30 års åldern och har alltid varit väldigt mycket "mamma". Att prata killar, mens och liknande var aldrig aktuellt. Men även om vi inte stod nära på det viset så var det en trygg miljö. Middagen stod på bordet varje dag kl 17.30, hemlagat och näringsriktig. Skjuts kunde man alltid räkna med till kompisar och aktiviteter. 
    Tyvärr var min uppväxt inte så bra. Men jag tror att min mamma gjorde så gott hon kunde. Mina ljusglimtar är mina syskon.
Svar på tråden Leva på existensminimum