Zouxman skrev 2021-12-29 21:26:34 följande:
Assumptions are the mother of all fuckups.
Varje gång mina barn har ropat efter mig har jag gått till dem, suttit med dem, trösta dem, tills de känt sig lugna och trygga. Det är just det som folk inte orkar, de orkar inte sitta med sina barn, utan tar den enkla vägen, och tar med sig sina barn till sin säng, och så sover de där med sina barn, för att slippa gå upp ur sängen själva när barnen ropar på dem.
Slutar man vara lat så märker man snabbt att barnen blir trygga och så får alla det bättre. Sen går det i perioder, där man ibland får vara mer med dem på nätterna, men i det stora hela sover de väldigt bra.
Min 2.5åring, när hon ropar på mig på natten, så räcker det nu att jag frågar, har du haft en mardröm - ja.. Ingen fara, kramar henne, och säger somna om nu, godnatto. Svaret är godnatt pappa, sen släcker man och går. Så trygg är hon, för hon vet att pappa kommer om hon blir rädd.
Mina barn skriker inte på sina rum utan att nån kommer, hur fan kan ni tolka det jag skriver så... Sjukt
Dina barn har sovit i egen säng från start utan att skrika? Ibland har de varit oroliga och du har fått sitta med dem någon timme så att de är trygga? Förtsår jag rätt då?
Sätt dig då in u ett barn som gallskriker så fort du lägger ner en enda liten sekund. Ja från dag ett. På bb. Har alltså inte med att göra att föräldrarna varit lata.
Ett sådant barn kräver betydligt mycket mer att få att sova tryggt i egen säng än vad det någonsin krävts med dina ban.
Jag har ett barn som på fullt allvar gallskrek en timme varje kväll i två månader när vi började natta henne PÅ oss i sängen istället för att bära i sele.
Så kan du kanske förstå att det är omöjligt att få det barnet att somna bredvid en förälder med bara någon timmes gnäll.
Det hade absolut varit skadligt att vänja detta barn med att en förälder sitter bredvid och hon skriker flera timmar.
Alla barn fungerar inte som dina. De flesta föräldrar med barn som faktiskt har ett stort närhetsbehov kämpar otroligt för att barnen skall kunna sova.
Du vill inte veta vilka pengar jag lagt på annan madrass, lampor, speldosor osv.
Idag sover barnet tryggt i egen säng tre år gammal. Men det har handlat om att följa henne när hon är redo. VI har inte kunnat styra när hon varit redo för att sova i egen säng. Inget tålamod i världen hade fått henne trygg u det vid 2 års ålder