• Zouxman

Sova själv?

Ja, du har precis som många andra varit för lat för att låta barnen lära sig att vara trygga i eget rum och somna själv.

Våra tre barn har fått eget rum, egen säng sen den dagen de kom hem från BB, de vet inget annat och nu när de är äldre har vi bara problem när vi är på hotell och alla ska sova i samma rum... Det är omöjligt, alla blir störda av alla.

Men du får väl lägga barnet i eget rum och säng. 2år så funkar ju fortfarande spjälsäng, så kan de inte ta sig ut. Sen får du köra 5min metoden tills barnet somnar.

Kommer kräva tålamod, men det räcker nog med 4-5 kvällar tills det är kirrat.

• Zouxman
    Anniepannie92 skrev 2021-12-29 18:31:54 följande:

Han är två år. Låt honom somna på mamma sen bär ni honom dit han ska sova.

Herregud, folk ska skaffa barn sen ska de tvinga barnen vara självständiga barn så fort det bara går, helst ska de sova själva redan efter någon månad.

Barn behöver närhet. Det är naturligt.

Jo, och hur många trådar har man inte läst här... Min 9åring vill inte sova själv, hjälp min elvaåring klarar inte att somna ensam osv...

Bra tips.... Verkligen

Närhet får de hela dagarna och mysigt hela kvällen innan läggning.
  • Zouxman
    Anonym (Skönt) skrev 2021-12-29 19:29:14 följande:

Vad skönt att dina barn accepterade att sova i eget rum direkt.

Vår accepterade inte att ligga själv en sekund. Direkt på bb. Inte en chans att lägga ner ingen i ?plastlådan?.

Barn är olika. Du hade turen att få barn som från start accepterade att läggas ner. Alla har inte den turen och det handlar inte om att inte ha försökt lära barnet att sova själv

Jo att barn är olika, det har man lärt sig som trebarnsfar. Men att lära ett barn att bli trygg i sig själv och sitt rum, det kan man lära alla. Även mina barn har gråtit när de blivit nedlagda, men då handler det om att trösta och lugna ner. Inte ta upp och lämna rummet. Barnet ska bli tryggt i sitt rum, i sin säng, med en lugnade tröstade närvarande förälder. Som lämnar när barnet är lungt och tryggt... Jag har ägnat många nätter åt att trösta och lugna. De flesta orkar inte med det och tar istället upp barnen, med sig till sin egna säng, för att få sova... Sen skriver de en tråd på familjeliv om att deras 10åring inte kan sova i eget rum...

Som man bäddar får man ligga.

Tålamod, många sömnlösa nätter, men barnen lär sig.

De flesta orkar inte sitta uppe nätterna i ända för att lära sina barn, de är för lata.
  • Zouxman
    Spucks skrev 2021-12-29 20:54:50 följande:

Har aldrig läst tråder om så stora barn som inte kan sova själva. 

Och de flesta barn får inte närhet hela dagarna, för dem är i förskolan/skolan. Dessutom ska barnen även leka själva och inte sitta fastklistrad vid föräldrarna varenda vaken minut.

Nej, du har med den metod du beskriver absolut inte lärt dina barn att vara trygga själva. Det går helt emot mänskliga naturen att vara själv under natten, för under den längsta tiden av mänskligheten hade det varit livsfarlig för ett barn.

Genom att sitta uppe nätterna i ända med dina barn som gråtade lärde du dem att du inte bryr dig om deras behov och att de lika väl kan ger upp.

Nu har mitt barn inte sovit på mig, men jag brukade sjunga i sängen (och gör det fortfarande, han är 4 år nu) och antingen sjunga tills han somnade eller sjungade och sedan väntade tills han somnade. Det gick okej tills det började tar allt längre. Det var inte så att han kämpade emot eller grät eller något, det bara tog väldig lång till tills han somnade och jag ville inte ligga i sängen i upp till 60 minuter varenda kväll. Han var yngre än 2 år då, kanske 1 1/2, i alla fall gammal nog för att förstå vad jag förklarade. Och det var att jag ska sjunga som vanlig och sedan ligger bredvid honom ett tag och sedan ska jag gå ut. Det fungerade faktist utmärkt. Självklart hade jag gått tillbaka om han hade gråtit, med det gjorde han inte. Jag är inte säkert, men kanske fick han en "varning" lite innan, typ "Jag ligger bredvid dig lite till, men snart går jag till vardagsrummet". Jag höll sedan på att reducera tiden jag ligger där, tills jag lämnade honom direkt efter jag var klart med sången. 

Så mitt tipps därför är att testa reducera tiden där han får vad han vill/behöver, men samtidig fortfarande ger honom det. Dvs. säger till honom att det började bli jobbig för mamma om han ligger på henne så länge, men att han gärna får göra det en liten stund vid varje nattning. I början kan ni kanske göra det så att ni säger du/mamman kan gärna ligga bredvid honom en liten stund efter han fick sin tid på mamman. Se hur det går och sedan förkorta tiden så småningom.

Du har inte förstått det jag skrivit.
  • Zouxman
    Anonym (Skönt) skrev 2021-12-29 21:13:28 följande:

Du skriver att era barn sovit i eget rum från start men samtidigt att du suttit uppe hela nätter med barn gråtandes för att de skall bli trygga u sin säng?

Jag tolkar det precis som personen du citerat. Du har lärt dina barn att det inte är värt att skrika så de har helt enkelt givit upp.

Metoden att få ett barn tryggt genom att sitta med fungerar säkert på ett äldre barn, men du beskriver att era sovit själva från start så då utgår jag från att det är spädbarn du lärt sova själva på detta sätt?

Assumptions are the mother of all fuckups.

Varje gång mina barn har ropat efter mig har jag gått till dem, suttit med dem, trösta dem, tills de känt sig lugna och trygga. Det är just det som folk inte orkar, de orkar inte sitta med sina barn, utan tar den enkla vägen, och tar med sig sina barn till sin säng, och så sover de där med sina barn, för att slippa gå upp ur sängen själva när barnen ropar på dem.

Slutar man vara lat så märker man snabbt att barnen blir trygga och så får alla det bättre. Sen går det i perioder, där man ibland får vara mer med dem på nätterna, men i det stora hela sover de väldigt bra.

Min 2.5åring, när hon ropar på mig på natten, så räcker det nu att jag frågar, har du haft en mardröm - ja.. Ingen fara, kramar henne, och säger somna om nu, godnatt. Svaret är godnatt pappa, sen släcker man och går. Så trygg är hon, för hon vet att pappa kommer om hon blir rädd.

Mina barn skriker inte på sina rum utan att nån kommer, hur fan kan ni tolka det jag skriver så... Sjukt
  • Zouxman
    Anonym (Skönt) skrev 2021-12-29 21:37:53 följande:

Jag har ett barn som på fullt allvar gallskrek en timme varje kväll i två månader

Ni försökte lägga ner ert barn i egen säng, satt sen kvar och försökte trösta barnet som fortfarande låg i sin säng? Vad hände efter 1h?
  • Zouxman
    Anonym (Skönt) skrev 2021-12-29 22:02:30 följande:

Vi låg med barnet PÅ oss istället för att bära och barnet skrek en timme för att sedan somna. Det tog alltså två månader med en timmes konstant skrik när barnet låg PÅ iss innan barnet började somna PÅ oss utan att skrika en timme (fasades ut till att bli kortare och kortare skrik efter två månader).

Hade vi lagt ner barnet bredvid oss så hade vi pratat timmar av skrik (3-4?) innan barnet eventuellt somnat av utmattning. Absolut inte en okej metod

För mig låter det som att ert barn hade kolik, nu vet jag inte ålder. Men vår första son är vi rätt säkra på hade kolik. Enda sättet att trösta honom var att bära honom på mage, på underarmen tills han somnade och gunga. Det var våra första 3månader som var så med honom, efter det blev det bättre och vi kunde börja natta honom i sängen.

Men jag pratar om friska barn.

Jag har haft två kolikbarn, där gäller inga regler, och man kan inte lära ett barn med kolik någonting.

Inte heller ett barn som är sjuk, feber etc.

Friska barn, som är mätta, ny blöja och som är trötta när det är.läggdags.

Många föräldrar gör faktiskt också felet att de låter sina barn sova för länge på dagarna, så att de får svårt att somna på kvällarna.

Fasta rutiner och styra deras sömn på dagarna skapar rätt förutsättningar för att lära barnen att sova själva.
  • Zouxman
    Anonym (Skönt) skrev 2021-12-29 22:26:37 följande:

Vårat barn var 6 månader när detta utspelade sig. Och nej hon hade aldrig kolik oxh ja hon var fullt frisk.

Dom här extrema barnen existerar. I mildare och mer extrem grad.

Försök ta till dig att alla barn inte är så lätta att få att sova i egen säng. Det finns barn med extrema närhetsbehov.

Kommentarer om att det bara handlar om lata föräldrar hjälper ingen. Oavsett im det skulle handla om en förälder med för dåligt tålamod

Vid ca 6månaders ålder upptäcker barnen att de kan bli lämnade och märker att de kan bli övergivna, så om ni inte innan 6månaders ålder tränat barnet att sova själv, valde ni en riktigt illa tidpunkt att börja på...

Godnatt. Nu ska jag sova.
Svar på tråden Sova själv?