Inlägg från: Emjol |Visa alla inlägg
  • Emjol

Ej vaccinerad och gravid

Jag har inte vaccinerat mig ännu och är nu gravid. Och enligt min arbetsplats så kommer jag med stor sannolikhet få behöva gå hem i redan vecka 20...

Men läste precis papper jag fick från BM så räcker det med en vaccindos minst 3 veckor innan vecka 20 så räknas man inte längre som riskgrupp och kan fortsätta arbeta efter vecka 20?

Är det någon som vet om det funkar så? Känner mig lite osäker på att vaccinera mig när jag är gravid dock men börjar fundera på det... Är i vecka 10 om ett par dagar..

• Svar på tråden Ej vaccinerad och gravid
  • Emjol
    nernu skrev 2021-12-29 11:18:31 följande:

Det är upp till varje arbetsgivare att göra den bedömningen. Inget din barnmorska kan bestämma.

Det luriga är att fhm har sagt att gravida kan arbeta men arbetsmiljöverket håller fast vid att det inte spelar någon roll om man är vaccinerad eller inte. Man ska ändå inte utsättas för risker på arbetsplatsen. Tänker att de är väldigt hårda med att man inte ska utsättas för någon som helst risk på arbetsplatsen när arbetsgivaren är ansvarig.

Så du får helt enkelt prata med din chef.

Precis som jag förstod det också.. Självklart vill ju vården att man ska ta vaccinet och många vill ju inte förlora pengar liksom.
  • Emjol
    Anonym (....) skrev 2021-12-29 10:45:35 följande:

Gravid vecka 19, ej vaccinerad, det sägs att det är säkert men vill ändå inte ta vaccinet under graviditeten. Jag blir avstängd vecka 20 oavsett om jag skulle vara vaccinerad, arbetar inom vården och min kommun har lagt in ett förbud.

Nu har jag dock precis testats positivt för covid, milda symtom men lär väl inte hinna gå tillbaka till jobbet alls nu.

Så känner jag också :( Tråkigt men vad ska man göra <3
  • Emjol
    Tow2Mater skrev 2021-12-29 14:58:47 följande:

Du har ännu inte vaccinerat dig, men du har säkert redan planerat det mesta annat som har med graviditet att gora, så det lyser ganska klart att du helst vill vara hemma med betalt i 20 extra veckor. Läs de andra typ 30 identiska trådarna här på FL startade senaste månaderna.

Betalt? Nej jag kommer förlora mycket pengar på att vara hemma. Tänker inte ta denna diskussion. Alla har rätt att vaccinera sig såsom att inte göra det. Jag hoppar inte direkt på er för det :)
  • Emjol
    Anonym (Q) skrev 2021-12-29 13:56:47 följande:

Du vill alltså inte sluta jobba efter vecka 20? Hur tänkte du när du inte vaccinerat dig, du har ju haft lång tid på dig?

Så förvånad över människor som blir förvånade över att deras egna val har konsekvenser. Tänker inte folk längre än 1 vecka i taget?

Kommer ändå inte få fortsätta jobba efter vecka 20 trots jag skulle varit fullt vaccinerad.
  • Emjol
    Anonym (Kaa) skrev 2021-12-29 14:03:47 följande:

Vaccinet går inte över direkt till fostret, däremot gör antikropparna som din kropp bildar det.

Just denna mening som gör att många gravida inte vill vaccinera sig. Allt annat vi stoppar i oss förs över till barnet så varför skulle inte vaccinet det? Finns inga långsiktiga studier ännu angående detta.
Svar på tråden Ej vaccinerad och gravid