Emjol skrev 2021-12-29 10:22:24 följande:
Ej vaccinerad och gravid
Jag har inte vaccinerat mig ännu och är nu gravid. Och enligt min arbetsplats så kommer jag med stor sannolikhet få behöva gå hem i redan vecka 20...
Men läste precis papper jag fick från BM så räcker det med en vaccindos minst 3 veckor innan vecka 20 så räknas man inte längre som riskgrupp och kan fortsätta arbeta efter vecka 20?
Är det någon som vet om det funkar så? Känner mig lite osäker på att vaccinera mig när jag är gravid dock men börjar fundera på det... Är i vecka 10 om ett par dagar..
Jag tog första dosen igår så nu kommer jag inte hinna bli fullvaccinerad innan bebis förhoppningsvis är här. Jag är idag i vecka 17 men vaccineringen har dröjt dels då jag blev framflyttad en vecka vid det senaste ultraljudet (dvs jag trodde jag var kortare gången än jag var och trodde det var tid kvar tills vaccinering var aktuellt) och dels då första lediga tid för vaccinering var igår (denna bokades för fyra veckor sedan).
Den information jag fått är att gravida betraktas som riskgrupp från vecka 20 oavsett om man är fullvaccinerad eller ej. Min syster blev exempelvis fullvaccinerad innan hon blev gravid och fick ändå "gå hem" i vecka 20. Hon jobbar patientnära men inte med sjuka eller särskilt utsatta.
Hur det blir för mig vet jag inte ännu, min arbetsgivare har inte sagt något alls och jag är personligen inte intresserad av att gå hemma i 20 veckor så jag kommer förmodligen inte trycka på något. Vi har en flexibel arbetsplats där alla erbjuds hemarbete, så det kommer förmodligen lösa sig ganska smidigt för mig.
Gällande att vaccinera sig som gravid säger jag bara: gör det! Riskerna med att få covid som gravid är större än riskerna med vaccinet.