• Ess

Särbo med bonusbarn

Anonym (Rut) skrev 2021-12-28 20:18:20 följande:

Förstår inte alls. Dina barn sen tidigare är stora, lugna och hjälper till. Era gemensamma är små och i den "krävande" åldern. Men ändå är det när bonusbarnen kommer som det blir "spänt". Låter konstigt.

Det är jobbigt att ha främmande upp på sig. Det är som gäster som vägrar gå hem i rimlig tid, extremt irriterande.
  • Ess
    Anonym (Rut) skrev 2021-12-29 15:26:30 följande:
    Ja tycker man att bonusbarn är att jämställa med främmande så...
    Ja det tycker jag. Man är bekväm med sina egna barn och kan va sig själv, men när särkullarna kom så skulle man va artig och trevlig som man är mot andra gäster, men dessa stannade åt helvete för länge. 
  • Ess
    Anonym (mamma till tonåringar) skrev 2021-12-29 15:43:52 följande:
    Fast blir dom främmande efter 10 år?
    Förstår dock att det kan vara jobbigt med bonusbarn även om det i det här fallet verkar vara dom tre egna små som är vilda.
    Däremot är det ju jobbigt om bonusbarnen inte ska kunna känna att deras föräldrars hem också är deras hem så länge dom är barn/ungdomar för att föräldern är sambo/gift.
    Om både mamma och pappa har nya sambos som tycker att det är jobbigt ska alltså barnen inte få känna sig hemma någonstans?
    Ja har man noll och inget gemensamt med dem så spelar det ingen roll hur länge man känt dem. Jag har varit ihop med maken i snart 20 år och har fortfarande en ytlig och artig bekantskap med särkullarna. Vi klickar inte alls som personer, och jag undviker träffa dem så mycket det går.
    Vi har också tre gemensamma barn, men särkullarna är utomstående för mig och inga jag känner mig bekväm med att ha runt mig. Nu mer slipper jag träffa dem mer än undantagsvis då de är vuxna, och sen coronan ovanpå det.
  • Ess
    Anonym (mamma till tonåringar) skrev 2021-12-29 16:13:07 följande:
    Ok men tyckte du inte att ert hem även var dins mans barn varannan vecka eller hur ofta dom var där så länge dom var barn på samma sätt som det är era gemensamma barns hem även om du inte klickade med dom.
    Vad tyckte era gemensamma barn om sina storasyskon?
    Har själv halvsyskon både på mammas och pappas sida (jag är deras gemensamma barn) vi säger syskon och känner ingen skillnad på hel och halvsyskon. Alla syskon kände förstås att hemmet var för alla tills man blev vuxen. Har inget med att göra hur mycket respektive förälder tyckte om den andres barn, bägge ville ju att sina barn skulle trivas hemma och att man kände sig hemma hos sin förälder. Min mamma och pappa ville förstås att sina egna barn skulle känna att det var deras hem och då var det ju naturligt att förstå att den andre kände likadant.  Tror inte att det skulle ha hållit om någon av mina föräldrar känt att den andre inte kände att barnen fick se det som sitt hem utan var som gäster.
    Nej det tyckte jag inte, de kom vh under ett fåtal år innan de fyllde 18. Vi flyttade dessutom till ett nytt hus som inte har varit deras hem, mer än som gäster.
    Det skiljer mycket i ålder mellan kullarna, så de har ingen direkt kontakt med varann mer än när någon fyller år. Så jag skulle säga att de har ungefär samma kontakt med halvsyskonen som med andra vuxna släktingar man inte umgås med så ofta.
  • Ess
    Anonym (mamma till tonåringar) skrev 2021-12-29 16:31:08 följande:
    Ok varannan helg då är mer förståeligt, då var dom "hemma" hos mamman.
    Då var det deras hem. Då kände dom sig säkert mer också mer som gäster hos sin pappa när dom besökte honom.
    Var dom redan stora när du träffade deras pappa förstår jag ännu mer att du inte har så mycket kontakt med dom och att du inte känner att dom är din familj.
    De var tonåringar.
Svar på tråden Särbo med bonusbarn