• druvan52

Säker barnstol - IKEAs Antilop välter

Hej! Vår 2-åring sitter och gungar i ikeastolen Antilop tills den till slut välter framåt eller bakåt. Alt att den bara åker iväg flera meter. Har ni tips på säkrare stol? Behöver kunna sitta säkert kortare stunder vid ex måltider och om jag behöver gå på toaletten (tar isåfall med stolen såklart då). Tips?

• Svar på tråden Säker barnstol - IKEAs Antilop välter
  • nernu

Ta med en tvååring i matstolen till toaletten? Du gör som du vill såklart men det låter onödigt besvärligt. Tänker för övrigt att lätta stolar är lättare att välta. Så du får kanske välja om du vill ha en stol som du kan bära runt barnet i eller en stol som står stadigt.

• momjanet

Det finns ingen idiotsäker barnstol, speciellt inte till en tvååring. De flesta barn i den åldern springer omkring och sitter sällan blickstilla där man lämnar dem.

Det är ju olämpligt att lämna barnet där för att gå iväg ens en kortare stund. Fastän inte stolen välter kan barn ramla ur dem och höjden är hög.

• druvan52

Tack för era svar men tror ni missförstår. Ikeas Antilop välter alltså när vi ska sitta och äta i ca 15 minuter och det är det stora problemet. Så jag behöver en bättre barnstol som inte välter. Och snack om att min 2-åring inte ska behöva sitta stilla och äta undanber jag mig bestämt.

• momjanet
    druvan52 skrev 2021-12-26 09:20:32 följande:
    Tack för era svar men tror ni missförstår. Ikeas Antilop välter alltså när vi ska sitta och äta i ca 15 minuter och det är det stora problemet. Så jag behöver en bättre barnstol som inte välter. Och snack om att min 2-åring inte ska behöva sitta stilla och äta undanber jag mig bestämt.
    Det tror jag inte. Tror du inte förstår att alla barnstolar kan välta. Den enda som inte välter är den du skruvar fast med bultar i golvet. Och då har du fortfarande risken att barnet ramlar ur stolen och skadar sig på det sättet.

Grejen är ju att ingen barnstol välter av sig själv utan barnet gör så att den välter. Och kan den välta en stol kan den välta alla. Tro mig, jag vet att det är så...
  • momjanet
    Och snack om att min 2-åring inte ska behöva sitta stilla och äta undanber jag mig bestämt.
    Du missförstår.
    Ingen barnstol välter av sig själv för då skulle stolen inte få säljas. Utan det är ditt barn som gör så att det välter.
    Det som krävs för att stolen inte ska välta är faktiskt att den behöver sitta still.

• Mortiscia80

Fram med spännband eller rep i så fall och bind fast stolen mot matbordet. Det är väl det säkraste näst efter att skruva fast den i golvet som en del föreslagit. Eller så kan man sitta bredvid barnet den där kvarten.

Alla stolar med barn kan välta, även de stabilare Tripp-Trapp-stolarna gör det.
  • druvan52

Okej tack för era svar, jag sitter bredvid och håller fast stolen såklart men då får jag fortsätta göra det med andra ord. Tackar!

• momjanet
    druvan52 skrev 2021-12-26 09:45:53 följande:
    Okej tack för era svar, jag sitter bredvid och håller fast stolen såklart men då får jag fortsätta göra det med andra ord. Tackar!
    Japp. Exakt så.

Men du, det går över...
  • Litorina

Vid två år hade vi inte Antilop längre just för att den känns för vinglig då. Vi bytte till Tripp Trapp. Men vill du behålla antilopen ett tag till så spänn fast den i bordet med spännremmar.

Och ska du på toa så ta med barnet, men utan stol.

• BuoBä

Det är kanske ett tecken på att det är dags att byta till juniorstol?..

• druvan52
    BuoBä skrev 2021-12-26 10:00:44 följande:

Det är kanske ett tecken på att det är dags att byta till juniorstol?..

Vilken? Tips tack!
  • BuoBä
    druvan52 skrev 2021-12-26 10:15:27 följande:

Vilken? Tips tack!

Tripp trapp utan bygel tex, för att den går att justera sitthöjden på.

IKEA GRÅVAL har också den funktionen.

Beroende på hur långt barnet är kan IKEAs andra stolar med fast sits också fungera.
  • Spucks
    druvan52 skrev 2021-12-26 09:09:15 följande:
    Säker barnstol - IKEAs Antilop välter

Hej! Vår 2-åring sitter och gungar i ikeastolen Antilop tills den till slut välter framåt eller bakåt. Alt att den bara åker iväg flera meter. Har ni tips på säkrare stol? Behöver kunna sitta säkert kortare stunder vid ex måltider och om jag behöver gå på toaletten (tar isåfall med stolen såklart då). Tips?

Varenda stol kan välta om barnet gungar i den, om du alltså vill att ditt barn är säker i stolen, får du lära hen att sitta still medan hen sitter i stolen och äter. Sedan kan man vid 2 år byta till en vanlig stol, kanske med extra kudde på, om det behövs.

Och du tar verkligen med barnet sittande i stolen till toaletten?
  • Jemp

Tripp trapp. Inte för att lämna men för att barnet lär ju i praktiken växt ur antilop för länge sen. Betydligt mer stabil, finns med båge men går också att ta av så barnet kan ha stolen länge. Finns begagnat för några hundringar.

• Jemp

Dock tyngre men de flesta tvååringar behöver man ju knappast ha med fastbundna till toaletten.

• Kodia

Vi hade Ikeas Agam till barnen när de var i den åldern. Det kanske inte är så intressant att försöka välta den om hon kan klättra ner? 
    Den stolen är också snygg och funkar bra till äldre barn. Vuxna sitter också helt ok på den.

Svar på tråden Säker barnstol - IKEAs Antilop välter