• Anonym (Mamma)

Missbruk - umgänge

Du ställer in!! Om kravet är bevisat negativt test så SKA han visa det, annars gör DU fel! Om han vill umgås kan han be dem från provstället att ringa dig och berätta resultatet, eller så ställer ni in.

Varför har ni inte fått ner den här överenskommelsen på papper? Se till att få det omgående!

• Anonym (Mamma)

Jag tror förresten han ljuger, jag tror inte han tagit något test ens. Han glömde eller sket i det, och nu tror han att han kan lura dig. Om du backar på det här kommer han att göra det igen, och han kommer vända det emot dig direkt att du gått med på det förut! Stå fast vid er överenskommelse! Det spelar ingen roll om du är med eller inte, ni har en regel och den måste du hålla på!

• Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2021-12-26 09:42:03 följande:
    Men då får du omförhandla. För du kan ju inte göra som nu, sätta dig på tvären för helt nya regler du själv hittat på.  Då blir det ju du som försvårar umgänget och det ses ju väldigt allvarligt på sådant.
    Du får se till att du alltid kan få drogtest 24 timmar innan men du måste vara så att det faktiskt är möjligt med tanke på att soc har stängt osv.
    Det är inte ts fel att man inte kan testa sig precis när som helst på året och den här överenskommelsen är något de båda gått med på, inför vittnen hos Tingsrätten. Å andra sidan kan han fortfarande ta droger mellan testet och umgänget så frågan är hur tillförlitligt det är ändå...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2021-12-26 10:04:49 följande:
    Kan du läsa så ser du att jag inte skyller på TS. Jag förklarar de förutsättningar TS har.

För TS är det livsfarligt att lyssna på tvångsmässiga åsiktsmaskiner på familjeliv och strunta i Advokaten. Helt enkelt för att det finns alltför många icke-läskunniga idioter på familjeliv som gjort det till en livsstil att spruta ur sig åsikter, ju mindre man vet och kan desto fler åsikter har man.

Läser du det jag skriver så säger jag att detta nyta krav kan vara rimligt men då måste han ha förutsättningar för att uppfylla dem. Att ställa krav om 24-timmars test och det är långhelg är inte ett rimligt krav, det är umgängessabotage. Sen får du ha precis vilka åsikter du vill som helst om det men det är irrelevant.
    Det tolkas lätt så när du skriver att ts hittar på egna regler och försvårar umgänget, när det inte är sant. Han visste redan att han behöver visa negativt test, han hade kunnat ordna ett tidigare i veckan men nu kan han inte visa upp ett trots allt...

Det jag ser i tråden är i princip åsikter som går hand i hand med det advokaten sagt, att ts har rätt att ställa in men att hon annars kan vara med under umgänget. Är det någon som sagt något som går emot detta har jag missat det.

Negativt test verkar som en rimlig sak att förvänta sig, de har redan kommit överens om det och han har ju tagit ett test i onsdags, men bekvämt nog "glömt" fota det för att han hade bråttom... Ts behöver inte tro på hans ord i det här läget, hon har rätt att förvänta sig att de upprätthåller överenskommelsen och (som advokaten också sa) har rätt att neka umgänget. Det är inte sabotage, det är att han inte lever upp till deras överenskommelse.

Om ts vill se negativt test inom 24 timmar innan umgänge får de boka in träffar som infaller i direkt anslutning till soc arbetsdagar, inte så svårt. Naturligtvis blir det ett uppehåll just nu över jul i så fall om han inte kan ta sig till en öppen vårdcentral, men så ser det ut. Vill han omförhandla kan han ta det till Tingsrätten igen, då kan de dessutom se till att få alla detaljer på papper.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2021-12-26 10:07:49 följande:

Jag vet av egen erfarenhet att soc inte enbart tittar på ett drogtest utan de tittar även på lämpligheten. Jag vet också att de anser att ett missbruk per automatik inte gör att man är en olämplig förälder.

Man kan aldrig garantera att en missbrukare inte tar droger men man kan försöka göra det man kan. Skulle han bedömas som olämplig som förälder skulle TS ha enskilt vårdnad.

Jaha? Det är inte relevant för den här tråden.

Ts kanske redan har enskild vårdnad, det spelar inte heller någon roll för umgänget. Bara för att man har delad vårdnad har man inte rätt att träffa sitt barn drogpåverkad, särskilt som det finns en överenskommelse kring det.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2021-12-26 10:28:26 följande:
    Sluta tolka och läs det jag skriver.

Läser du det TS skriver (och inte tolkar) så märker du att hon faktiskt ordagrant skrivit att 24-h regeln inte funnits innan utan den uppstått nu efter att hon tyckt pappan sett sliten ut. Så jo, det är en ny regel TS hittat på.
    Jag lägger, tvärtemot hur du tolkat det, inte en värdering i det utan det är ett konstaterande.

Jag berättar också att sådant kan ge TS otroliga problem längre fram.

Oavsett är det viktigaste för TS att lyssna på advokaten och inte åsiktsmaskiner på familjeliv.
    Då kanske du kan börja med att läsa själv vad du skrev:
    Anonym (.) skrev 2021-12-26 09:42:03 följande:
    Men då får du omförhandla. För du kan ju inte göra som nu, sätta dig på tvären för helt nya regler du själv hittat på.  Då blir det ju du som försvårar umgänget och det ses ju väldigt allvarligt på sådant.
    Du får se till att du alltid kan få drogtest 24 timmar innan men du måste vara så att det faktiskt är möjligt med tanke på att soc har stängt osv.
    Ts har inte bara tagit 24 timmar ur luften utan det förslaget kom från hennes advokat och om inget specifikt sagts hos tingsrätten så kan ts lätt hävda att det är en rimlig förväntning eftersom exet kan ta test på onsdag, sitta hög onsdag till lördag och sen tro att han ska umgås med sitt barn idag. Om han skulle gå till tingsrätten och gnälla om umgängessabotage så kan jag bara önska honom lycka till. Han tog testet i onsdags och det är inte ts fel att han inte kan bevisa det. Tycker han att 24 timmar är orimligt kan han också vända sig till tingsrätten och be dom fastställa hur många timmar som annars är rimligt.
    Anonym (.) skrev 2021-12-26 10:33:32 följande:
    Skulle det vara så soc bedömer det så skulle alla jourhem vara knökfulla och mer därtill vid jul. Det är av den anledningen soc inställning är att man inte är olämplig per automatik bara för att man missbrukar (eller brukar) droger.

Överenskommelsen däremot säger annat och det som ä'r det viktiga. Dina åsikter om barn vs drogade föräldrar är alltså inte sann fakta utan enbart dina åsikter som inte speglar verkligheten. Det är skillnad på åsikter och fakta.
    Håll dig till ämnet.

Jag har tröttnat på din attityd. Istället för att bemöta vad som står kastar du runt att jag sitter och "tolkar" när jag läser innantill vad som står och du klarar inte ens av att hålla dig till ts situation utan drar in en massa som inte har med saken att göra. Ha så kul med dig själv istället.
Svar på tråden Missbruk - umgänge