• Anonym (TS)

Missbruk - umgänge

I tingsrättens muntliga förberedande bestämde vi att pappan ska lämna negativa drogtester inför umgänge.

Han säger att han i onsdags lämnade negativt drogtest men inte hann fota det för han hade bråttom? Och imorgon är första umgänget gär hemma. I två timmar.

(Jag har sett en bild från gårdagen där han set väldigt trött och sliten ut)

Hur ska jag tänka eller göra?!

När jag läser igenom bestämmelserna från tingsrättens muntliga förhandling så står det inget ang tester men vi bestämde att han ska uppvisa negativa prover och när jag frågade min advokat för några dagar sen om vad jag ska göra om han inte visar mig tester så svarade hon att du ställer du in det umgängetillfället (om du vill).

Vad är rätt?

Vad ska jag göra?

Jag har bett pappan ringa mig men han vill inte det utan skriver att vi ses imorgon

• Svar på tråden Missbruk - umgänge
  • Anonym (ooo)

Jag hade ställt in. Han följer inte vad ni bestämt. Låter som urdålig ursäkt att "inte hinna fota" - när han vet det är för en så viktig sak? 

Han måste ta med i beräkningen att det kan bli inställt umgänge eftersom han vet vad som gäller. Han kanske t.o.m vill det ska bli inställt? 

Skriva till honom att han undviker genom att inte vilja ringa utan bara säga "vi ses imorgon" och att du inte vill genomföra umgänget på de premisserna (dvs uteblivet test + inte vilja prata) 

• Anonym (Ställin)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-25 14:00:06 följande:
    Missbruk - umgänge
    I tingsrättens muntliga förberedande bestämde vi att pappan ska lämna negativa drogtester inför umgänge.

Han säger att han i onsdags lämnade negativt drogtest men inte hann fota det för han hade bråttom? Och imorgon är första umgänget gär hemma. I två timmar.

(Jag har sett en bild från gårdagen där han set väldigt trött och sliten ut)

Hur ska jag tänka eller göra?!

När jag läser igenom bestämmelserna från tingsrättens muntliga förhandling så står det inget ang tester men vi bestämde att han ska uppvisa negativa prover och när jag frågade min advokat för några dagar sen om vad jag ska göra om han inte visar mig tester så svarade hon att du ställer du in det umgängetillfället (om du vill).

Vad är rätt?

Vad ska jag göra?

Jag har bett pappan ringa mig men han vill inte det utan skriver att vi ses imorgon
    Du ställer självklart in umgänget. Han vet vad som gäller och att inte " hinna " fota är en urdålig ursäkt som han använder för att manipulera dig. Funkar det en gång så funkar det fler gånger. Så sätt ned foten och visa honom att det inte är ok och att han ska följa det som är bestämt i fortsättningen. Du kan skriva ett sms bara att umgänget är inställt p.g a att han inte gjort det som är bestämt.
  • Anonym (TS)

Tack för era svar!

Det var min första instinktiva tanke med, att ställa in.

Men fick svar från min advokat att eftersom jag ska vara med så kan umgänget ändå bli men att jag ska skriva att from nästa gång ska jag ha provresultatet ett dygn innan annars ställs umgänget in.

• Anonym (???)

Drogtesten som han påstås ha utfört är den genomförd på någon vårdcentral eller liknande i så fall bör svaret finnas dokumenterat på 1177 i hans journal som han kommer åt när han loggar in där. Be han logga in och ta en print screen / fota den journalanteckningen alternativt kräv att han loggar in på 1177 och visar dig den anteckningen innan hans umgängestid börjar.

• Anonym (Mamma)

Du ställer in!! Om kravet är bevisat negativt test så SKA han visa det, annars gör DU fel! Om han vill umgås kan han be dem från provstället att ringa dig och berätta resultatet, eller så ställer ni in.

Varför har ni inte fått ner den här överenskommelsen på papper? Se till att få det omgående!

• Anonym (Mamma)

Jag tror förresten han ljuger, jag tror inte han tagit något test ens. Han glömde eller sket i det, och nu tror han att han kan lura dig. Om du backar på det här kommer han att göra det igen, och han kommer vända det emot dig direkt att du gått med på det förut! Stå fast vid er överenskommelse! Det spelar ingen roll om du är med eller inte, ni har en regel och den måste du hålla på!

• Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-26 08:58:52 följande:
    Tack för era svar!
    Det var min första instinktiva tanke med, att ställa in.
    Men fick svar från min advokat att eftersom jag ska vara med så kan umgänget ändå bli men att jag ska skriva att from nästa gång ska jag ha provresultatet ett dygn innan annars ställs umgänget in.
    Har det villkoret nämnts innan? Att han ska uppvisa negativt test ett dygn innan?
    Om inte så är det inte juste att komma på det nu helt plötsligt. Man skulle kunna tolka det som att det är du som vill strula och komma med hittepåregler för att omöjliggöra umgänget.

Eftersom du ska vara med så skulle jag klargöra det redan nu att umgänget blir av men att du lämnar om han uppträder på sådant sätt att man kan misstänka att han är drogad. Därefter ska du se till att få kravet nerskrivet med drogtester ett dygn innan och att han ska uppvisa det. Det ska också stå vad konsekvenserna blir om han inte uppfyller det.
    Anonym (TS) skrev 2021-12-26 08:58:52 följande:
    Självklart har din advokat mer tyng än alla oss andra här på familjeliv. Eller hur?
    Gör inte misstaget att tro att medhåll på familjeliv är det bästa svaret.
  • Anonym (TS)

Drogtestet gjorde han i onsdags dessutom så han har haft rätt många dagar på sig att ta skiten ändå efter det.. jag tycker att det är sjukt hur detta går till faktiskt.

Han har gjort det på socialtjänsten och när jag fråga om det finns dokumenterat så säger han Ja men de jobbar inte över jul och nyår.

Han vill varken prata med mig eller svarar på detta ang att jag vill ha provresultatet 24 h innan umgänge i mitt hem!

Jättemärkligt att det inte står men är det för att man inte "kan tvinga någon att ta Drogtester"?

• Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-26 09:15:50 följande:
    Drogtestet gjorde han i onsdags dessutom så han har haft rätt många dagar på sig att ta skiten ändå efter det.. jag tycker att det är sjukt hur detta går till faktiskt.

Han har gjort det på socialtjänsten och när jag fråga om det finns dokumenterat så säger han Ja men de jobbar inte över jul och nyår.

Han vill varken prata med mig eller svarar på detta ang att jag vill ha provresultatet 24 h innan umgänge i mitt hem!

Jättemärkligt att det inte står men är det för att man inte "kan tvinga någon att ta Drogtester"?
    Nej det är ju det, att även du måste planera in när soc håller öppet och planerar umgänget efter det.
    Du kan ju liksom inte begära det orimliga, planera in umgänge på storhelger och samtidigt kräva drogtester ett dygn innan.

Självklart kan du inte tvinga honom till någonting lika lite som man kan tvinga dig eller någon annan. Det enda du kan göra är att ställa rimliga krav.
Svar på tråden Missbruk - umgänge