• Anonym (Rik?)

Fler som har sjukersättning? Fått 1200:- mer / månad...

Vill bara kolla så att jag inte tar ut något i förskott...

Fick ett meddelande från försäkringskassan att de kommer höja min sjukersättning över 1200 kr med start nu i januari.

Och då har jag inte än fått meddelande från afa, där brukar det komma några 100lappar i ökning också.

Det är SKITMYCKET pengar för mig som lever på marginalerna konstant. Någon mer som fått höjt, eller har de skrivit fel i mitt meddelande?

Varför höjs det så mycket?

:)

• Svar på tråden Fler som har sjukersättning? Fått 1200:- mer / månad...
  • MimsyMagnusson

Ja alla får höjt inkl pensionärer. Du kan tacka SD för detta för det är deras budget. Tanken är att ALLA ska få en drägligare tillvaro. Det är ju tur att S C och V inte fick sin budget klubbad för de ville sänka allt istället.

• Anonym (Rik?)
    MimsyMagnusson skrev 2021-12-25 12:14:09 följande:

Ja alla får höjt inkl pensionärer. Du kan tacka SD för detta för det är deras budget. Tanken är att ALLA ska få en drägligare tillvaro. Det är ju tur att S C och V inte fick sin budget klubbad för de ville sänka allt istället.

Åh, vad skönt.

Jag har alltid trott att S är det rätta att lyssna på, men de senaste åren håller jag inte alls med dem.

Så det blir SD som får min röst nästa val, det hade jag bestämt redan innan jag fick höjningen...

Först måste Sveriges folk MÅ BRA, sedan kan man skeppa ut miljarder till andra behövande.
  • Anonym (sjukpensionär)
    MimsyMagnusson skrev 2021-12-25 12:14:09 följande:

Varför ljuger du?

Ts, ja, alla med sjukersättning får rejält mer i plånboken nästa år.
  • Anonym (PBB)

Man ha väl höjt prisbasbeloppet från 8 till 10, vilket då ger mer sjukpenning i plånboken. Grattis till dig!

• Anonym ($$$)

Vänsterpartiet ställe ett krav på socialdemokraterna att man skulle dels höja grundersättningen för de med sjuk- och aktivitetsersättning med drygt 1000 kr/månaden före skatt

Dels att den högre skatt (omnämns som funkisskatt) som de med sjuk- och aktivitetsersättning betalar jämfört med de som jobbar skulle tas bort så skatten skulle bli samma som de med arbete

Och dels att taket för hur mycket man kan ha i hyra och kunna ansöka om bostadstillägg skulle höjas till samma nivå som de med ålderspension.

Om dessa krav inte uppfylldes hotade V med att inte rösta på S budget.

Så det som skedde var att S och MP utformade en budget som uppfyllde de krav V hade samt ett antal krav som C hade för att de skulle rösta på S och MP:s budget.

Sedan slutade det med att M, KD och SD lade fram ett eget budgetalternativ som bygger på S och MP:s budget men där man omfördelade ca 40 miljarder kr dock lät man de förbättringar som fanns i S och MP:s budget för de med sjuk och aktivitetsersättning vara kvar i deras budget. M, KD och SD;s budgetalternativ vann och är den budgeten som S ska regera med nu.

I realiteten var det så att det var SD som krävde att de förbättringar som fanns i S och MP:s budget skulle stå fast medan M ville ta bort dem, M vek ner sig för SD:s krav men i gengäld fick M igenom ett nytt jobbskatteavdrag på i snitt 1800 kr/år den skattesänkningen kommer ej de med sjuk- och aktivitetsersättning få ta del av. Så å ena sidan tog man bort den gamla funkisskatten som var ca 10 000 kr/år och ersatte det med en ny på ca 1800 kr/år.

För de med sjuk- och aktivitetsersättning så betyder de förbättringar som nu har genomförts att de får ca 2000 kr mer i månaden, vissa kan få uppemot 3000 kr mer i månaden, andra mindre beroende på om de får höjd garantiersättning, hur mycket skatten sänks och om deras bostadstillägg höjs osv.

• Anonym (sjukpensionär)

Jag har förresten varit inne och tittat nu efter att ts postade och jag får 1700 mer. Det är väldigt skönt. Nu får vi väl bara se om de ändrar hur de beräknar sjukersättningen från år till år i fortsättningen så vi inte hamnar i samma läge igen om ytterligare 15 år.

• Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym ($$$) skrev 2021-12-25 14:58:40 följande:

Vänsterpartiet ställe ett krav på socialdemokraterna att man skulle dels höja grundersättningen för de med sjuk- och aktivitetsersättning med drygt 1000 kr/månaden före skatt

Dels att den högre skatt (omnämns som funkisskatt) som de med sjuk- och aktivitetsersättning betalar jämfört med de som jobbar skulle tas bort så skatten skulle bli samma som de med arbete

Om dessa krav inte uppfylldes hotade V med att inte rösta på S budget.

Så det som skedde var att S och MP utformade en budget som uppfyllde de krav V hade samt ett antal krav som C hade för att de skulle rösta på S och MP:s budget.

Sedan slutade det med att M, KD och SD lade fram ett eget budgetalternativ som bygger på S och MP:s budget men där man omfördelade ca 40 miljarder kr dock lät man de förbättringar som fanns i S och MP:s budget för de med sjuk och aktivitetsersättning vara kvar i deras budget. M, KD och SD;s budgetalternativ vann och är den budgeten som S ska regera med nu.

I realiteten var det så att det var SD som krävde att de förbättringar som fanns i S och MP:s budget skulle stå fast medan M ville ta bort dem, M vek ner sig för SD:s krav .

Visst blir det talande när man spaltar upp och framställer det på detta viset?

S blev trängda in i ett hörn och tvingades göra denna omfördelning, sen fick händelserna en sån utveckling att det till sist var SD som stod upp för att att detta verkligen drevs igenom....

Hur "fårskocken" fortfarande idag kan överösa S med beröm och lovord samtidigt som de inte gör annat än baktalar och svartmålar SD är för mig en gåta.

Man måste vara förmögen att tänka och resonera själv, se bortom alla floskler och slagord... Titta på faktiska beslut i sakfrågor..

Jag är så innerligt trött på detta.
  • Anonym (Länge)

Har du redan fått besked? Jag brukar få mitt i januari. Återstår att se hur mycket jag får. Är ju överlag inte impad av forna tiders höjningar. Ett  år sänkte de tom ersättningen! Vi får väl se.

• Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Länge) skrev 2021-12-25 17:17:16 följande:
    Fler som har sjukersättning? Fått 1200:- mer / månad...

Har du redan fått besked? Jag brukar få mitt i januari. Återstår att se hur mycket jag får. Är ju överlag inte impad av forna tiders höjningar. Ett  år sänkte de tom ersättningen! Vi får väl se.

Logga in på försäkringskassan och titta på kommande utbetalingar. Just för januari har jag alltid fått beskedet där redan vid jul.
  • Anonym (Rik?)
    Anonym (Länge) skrev 2021-12-25 17:17:16 följande:

Får varje månad ett sms typ: den 18 januari kommer vi betala ut xxxxx kr till dig.

Men menar ni som är insatta att vi både får mer i plånboken varje månad OCH att de ska sänka skatten, så man får mer tillbaks på den också?
  • Anonym (Länge)
    Anonym (Rik?) skrev 2021-12-25 18:36:41 följande:
    Får varje månad ett sms typ: den 18 januari kommer vi betala ut xxxxx kr till dig.

Men menar ni som är insatta att vi både får mer i plånboken varje månad OCH att de ska sänka skatten, så man får mer tillbaks på den också?
    Jag får ett besked per år i januari. Ingen aning hur man loggar in. Vet inget om hur vare sig ersättning eller skatt blir.
  • Anonym ($$$)
    Anonym (Rik?) skrev 2021-12-25 18:36:41 följande:

Ja dels höjs grundersättningen med drygt 1000 kr i månaden, det gäller de som helt eller delvis har garantinivån har man inkomstbaserad ersättning som är högre än garantinivån så berörs man förmodligen inte av den här höjningen. Tidigare låg garantinivån på 10 036 kr i månaden före skatt, efter höjningen är nya nivån 11 190 kr före skatt.

Vidare sänks skatten så den är på samma nivå som de som jobbar (bortsett från att M, KD och SD nu infört ett nytt jobbskatteavdrag på 1800 kr/år som de med sjuk- och aktivitetsersättning inte får ta del av) Hur stor den här skattesänkningen blir varierar de som har garantinivån får sänkt skatt med drygt 800 kr i månaden har man högre inkomstbaserad sjukersättning blir skattesänkningen högre då man betalar mer i skatt.

Sedan höjs taket i bostadstillägget, tidigare kunde man söka bostadstillägg för hyror upp till 5600 kr i månaden, nu höjs taket till 7500 kr i månaden. Man får 96% av bostadskostnaden i bostadstillägg upp till en hyra på 5000 kr (4800 kr i bostadstillägg) för hyror mellan 5001 - 7500 kr får man 70% av hyran i bostadstillägg (max 1750 kr) så som mest kan man få 6550 kr i bostadstillägg för en hyra på 7500 kr.
  • Anonym ($$$)
    Anonym (Länge) skrev 2021-12-25 19:14:49 följande:
    Jag får ett besked per år i januari. Ingen aning hur man loggar in. Vet inget om hur vare sig ersättning eller skatt blir.
    Gå in på www.forsakringskassan.se/ sedan klickar du på logga in därefter kan du logga in på din sida med t.ex. mobilt bankid. När du är inloggad kan du se tidigare utbetalningar och förmodligen ser du kommande utbetalning för januari. Då kan du jämföra hur mycket du får utbetalt i januari jämfört med tidigare månader.

För att veta hur mycket skatt som ska dras är det enklast att ringa till FK och fråga de ser det i deras system. Fast det verkar som att FK inte är helt uppdaterade ännu, det finns många som inte kan se hur mycket de ska få i januari eller rättare sagt det ser ut som de ska få höjd ersättning med ca 100 kr men det bör vara mer då de ska få sänkt skatt och kanske höjd ersättning.
  • Anonym (Länge)
    Anonym ($$$) skrev 2021-12-25 19:25:34 följande:
    Gå in på www.forsakringskassan.se/ sedan klickar du på logga in därefter kan du logga in på din sida med t.ex. mobilt bankid. När du är inloggad kan du se tidigare utbetalningar och förmodligen ser du kommande utbetalning för januari. Då kan du jämföra hur mycket du får utbetalt i januari jämfört med tidigare månader.

För att veta hur mycket skatt som ska dras är det enklast att ringa till FK och fråga de ser det i deras system. Fast det verkar som att FK inte är helt uppdaterade ännu, det finns många som inte kan se hur mycket de ska få i januari eller rättare sagt det ser ut som de ska få höjd ersättning med ca 100 kr men det bör vara mer då de ska få sänkt skatt och kanske höjd ersättning.
    Jag har inte bank-id så jag inväntar brevet. Jag har bett F.K dra extra skatt varje år för jag vet att man annars blir skyldig för att de drar för lite. Några ettusen spänn extra i månaden tror jag inte ett jota på. Har ju aldrig hänt innan så varför skulle det bli så nu? Skulle bli oerhört förvånad om det översteg 100:-.
  • Anonym (Rik?)
    Anonym (Länge) skrev 2021-12-25 20:27:38 följande:

Jag har inte bank-id så jag inväntar brevet. Jag har bett F.K dra extra skatt varje år för jag vet att man annars blir skyldig för att de drar för lite. Några ettusen spänn extra i månaden tror jag inte ett jota på. Har ju aldrig hänt innan så varför skulle det bli så nu? Skulle bli oerhört förvånad om det översteg 100:-.

Jag är också rädd för att de automatisk slutar dra de 500 kr extra som jag bett dem dra varje månad. Kommer vara en mardröm och åka på att betala tillbaks, de extrapengar som vi får nu går ju åt till bensin, dyrare mat och för att inte glömma bort elpriserna....

Men ska försöka spara undan lite, buffert behövs alltid och den är inte speciellt fet.
Svar på tråden Fler som har sjukersättning? Fått 1200:- mer / månad...