Inlägg från: Annatina |Visa alla inlägg
  • Annatina

Förskola utvecklingssamtal

mamma till en 2,5 åring som är lite försikt och tillbakadragen med personer han inte känner. Här hemma är han glad och kontaktsökande och är även det med personer han träffar ofta. På förskolan verkar han dock inte ta någon större plats.. Inför utvecklingssamtalet har förskolelärare visserligen skrivit positiva saker om honom men även det att han inte verkar ha något uppmärksamhetsbehov, verkar vara introvert och inte söker deras hjälp. Känner mig lite ledsen över detta eftersom han inte är så hemma. Det senaste har han även varit mycket ledsen när vi ska gå till förskola och vill inte gå.

Kan man verkligen definiera ett barn som introvert redan innan dem har fyllt tre år? Jag känner mig lite tveksam till det, han kanske bara inte trivs på förskolan?inget fel i att vara introvert, jag är nog själv åt det hållet men känner att han borde få utvecklas i sin personlighet innan man kategoriserar honom som det ena eller det andra...? Tänker jag fel?

• Svar på tråden Förskola utvecklingssamtal
  • Annatina
    Spucks skrev 2021-12-23 12:06:18 följande:

Varför tyder du det som negativt? Eller var det så att förskolan formulerade det på ett negativt sätt, att de tycker han borde vara annorlunda?

För det är ju inget fel med att vara introvert.

Jag vet faktiskt inte, de skrev att han behöver bli bättre på att be om deras hjälp och att våga mer.
  • Annatina

Tack för era svar, alltid bra med lite perspektiv. De vill inget illa men kunde kanske formulerat sig annorlunda . Att uttrycka det som att han inte har något uppmärksamhetsbehov var väl det mest märkliga. Ligger snarare på dem eller på för stor barngrupp. Inte lätt att klara av att uppmärksamma 15 små barn. Hade jag själv inte fixat.

Svar på tråden Förskola utvecklingssamtal