• Annatina

    Förskola utvecklingssamtal

    mamma till en 2,5 åring som är lite försikt och tillbakadragen med personer han inte känner. Här hemma är han glad och kontaktsökande och är även det med personer han träffar ofta. På förskolan verkar han dock inte ta någon större plats.. Inför utvecklingssamtalet har förskolelärare visserligen skrivit positiva saker om honom men även det att han inte verkar ha något uppmärksamhetsbehov, verkar vara introvert och inte söker deras hjälp. Känner mig lite ledsen över detta eftersom han inte är så hemma. Det senaste har han även varit mycket ledsen när vi ska gå till förskola och vill inte gå.

    Kan man verkligen definiera ett barn som introvert redan innan dem har fyllt tre år? Jag känner mig lite tveksam till det, han kanske bara inte trivs på förskolan?inget fel i att vara introvert, jag är nog själv åt det hållet men känner att han borde få utvecklas i sin personlighet innan man kategoriserar honom som det ena eller det andra...? Tänker jag fel?

  • Svar på tråden Förskola utvecklingssamtal
  • Spucks

    Varför tyder du det som negativt? Eller var det så att förskolan formulerade det på ett negativt sätt, att de tycker han borde vara annorlunda?
    För det är ju inget fel med att vara introvert.

  • Annatina
    Spucks skrev 2021-12-23 12:06:18 följande:

    Varför tyder du det som negativt? Eller var det så att förskolan formulerade det på ett negativt sätt, att de tycker han borde vara annorlunda?

    För det är ju inget fel med att vara introvert.


    Jag vet faktiskt inte, de skrev att han behöver bli bättre på att be om deras hjälp och att våga mer.
  • Spucks
    Annatina skrev 2021-12-23 12:10:34 följande:
    Jag vet faktiskt inte, de skrev att han behöver bli bättre på att be om deras hjälp och att våga mer.
    Då kanske det handlar om att han egentligen vill ha hjälp ibland, men "vågar" inte fråga, av någon anledning, eller vill göra saker, vill vara med, men vågar inte. 
    Fast jag skulle änd
    å inte se det som negativt, alltså att personalen pratar negativt om honom, utan att de är uppmärksama och faktist ser honom. För om de inte brydde sig eller inte tyckte om din son vore det ju bra för lärarna att han är väldig tyst och tillbakadragen. Jag ser det alltså som väldig positivt med det de skrev, eftersom det betyder för mig att de ser barnet i sin personlighet och ser vad han egentligen vill och behöver och vad som vore bra för honom.
  • Mortiscia80

    Att vara introvert är varken en diagnos eller något negativt! Det betyder bara att man håller sig mer för sig själv än att vara utåtriktad och kontaktsökande, iaf i den åldern.

    Och det de säger om att "han måste bli bättre på att be om hjälp och våga mer", vilka krav ställer man egentligen på ett litet barn då? Han är 2,5 år och knappt medveten om någonting alls i världen. Dessutom är det inget man kan tvinga fram hos ett barn, däremot träna, och det ligger väl isf på deras bord eftersom det är i fsk han är försiktig av sig.

    Nej, glöm det där. Det är inget som helst fel på ditt barn.

  • Magical

    Du ska fråga dem vad de gör för att stötta barn som de anser inte kommer fram riktigt i barngruppen. 
    Man kan inte säga att ett så litet barn "ska ta för sig", utan förskolepersonal ska hjälpa. Tex barn som inte kan prata så mycket än måste man hjälpa genom att sätta ord på när de pekar på saker, tex. Prata mycket med dem, bekräfta att man förstår vad de menar även om de inte kan säga alla ord.
    Barn som blir stående vid väggen och titta på de andra, tar man i handen och tar med in i gruppen, säger åt de andra barnen att göra plats så att X också kan vara med och leka (liknande saker)

    Personalen ska skapa broar. 

  • S23

    Som förälder till ett barn som är liknande ditt i beteende så skulle jag bli oerhört ledsen över det de skrivit. Inte för att det skulle vara fel på barnet utan för att de uppenbart inte förstår barnets behov.

    Att skriva att barnet inte behöver uppmärksamhet är i mina öron väldigt märkligt.

    På vår förskola är de fantastiska med vår dotter genom att skapa trygghet och se till att få med henne i aktiviteter utan att pressa henne för mycket.

    Så precis som någon annan skrivit så skulle jag fråga vad personalen gör för att involvera barnet och hur de tänker att de kan jobba för att barnet skall känna trygghet

  • aritmetik

    Jättekonstigt av förskolan att vinkla det sådär. Att barnet måste ändra på sig. De skulle sagt; "Vi har märkt att han inte ber så ofta om hjälp, så därför är vi extra uppmärksamma på honom, för att kunna se om han behöver hjälp. Han tar inte så mycket kontakt med andra ännu, så därför ser vi till att ha de här aktiviteterna så att han involveras i lek med med jämnåriga. Han ni några fler tips hur vi kan hjälpa ert barn att känna sig trygg hos oss?"

  • Annatina

    Tack för era svar, alltid bra med lite perspektiv. De vill inget illa men kunde kanske formulerat sig annorlunda . Att uttrycka det som att han inte har något uppmärksamhetsbehov var väl det mest märkliga. Ligger snarare på dem eller på för stor barngrupp. Inte lätt att klara av att uppmärksamma 15 små barn. Hade jag själv inte fixat.

Svar på tråden Förskola utvecklingssamtal