Anotherone skrev 2021-12-21 11:26:12 följande:
Det kan behövas mer tid för att landa. Att foga samman två familjer till en och leva som "bonus" är inte gjort i en handvändning.
Samtidigt - din magkänsla är förmodligen rätt. Känner du instinktivt att det är fel, att du ångrar dig och även så pass att du vet vad som eventuellt går att förändra och vad inte - så kan du kanske redan dra slutsatser av det.
Kort sagt så är det svårt, om ens möjligt, att ändra på andra.
Det man kan ändra på är hur man uppfattar det och vad man gör av det.
Om du uppfattar killen som mjäkig så kanske han inte slutar med det pang bom för att du tycker det.
Så antingen får du acceptera att han "är sån" och sen bara låta det rinna av dig eller så kommer du fortsätta att störa dig på det.
Men en fråga - har ni inte pratat om relationen till barnen, uppfostran mm under den tid som gått? Som ni var särbo? Eller har du inte sett honom tillsammans med barnen? Då hade du ju kunnat se detta och fundera på om du vill ha det "i din vardag" redan innan?
Även om man som sagt är förälder till sina egna barn och tar ansvar för dem så kan man inte uppfostra en skock barn under samma tak med helt olika regler. För mig hade inte det funkat, man måste ha någon sorts samsyn och även kunna hantera att säga till alla barn på samma vis samt även att någon annan ger dina barn tillsägelser (vid behov) när du inte är där.
Tack för konstruktiva tankar.
Precis så känner jag. Att jag inser att jag borde ge det mer tid men att magkänslan ändå är sann.
Innan vi flyttade ihop så pratade vi väldigt mycket om uppfostran, hur man ser på rutiner, regler, ansvar osv. Kändes som vi var helt överens. Det är helt annorlunda nu. Jag har tagit upp det så många gånger och han tar väldigt illa upp. Slår allt ifrån sig och vägrar se. Han håller även på med daltandet bakom min rygg och förmildrar allt jag sagt och krävt. Har jag sagt ifrån om en sak kan han komma efter och ändra på det. Självklart är det inte jag som ska bestämma hur det ska vara och min åsikt behöver inte vara rätt, men det är svårt när det är totalt stop när man försöker diskutera.
Det värsta av allt är ju att jag inte kan hålla reda på mina egna tankar och känslor.
Jag är ibland rädd att jag helt enkelt bara saknar mitt gamla liv, att vara själv med barnen osv.