Ambivalent80 skrev 2021-12-21 12:06:35 följande:
Tack för svar och bra tankar.
Precis som du skriver så var det så vi resonerade. Vi är båda 40+. Vi borde vara kloka och kunna känna av vad som blir bäst. Vad har vi att vänta på? Trodde naturligtvis jag var mogen nog att fatta ett sådant här beslut som skulle gynna barnen. Allt blev ju tyvärr istället fel. Som det känns nu i alla fall. ?Vi? känslan har inte infunnit sig alls och när hans barn är här är det som att vi lever parallellt. Hans barn pratar i princip med mig och är otroligt pappiga, vilket han liksom uppmuntrar. Jag och min sambo är inte ovänner och han är ingen dålig person på något sätt. Vi har mycket kärlek och kemi mellan oss, plus att han är lugn och trygg, bra med mina barn också. Så det gör det hela nästan svårare.
Håller helt med om att det inte är för någons bästa att kämpa på för barnens skull, om det är till priset av att man själv lider och om ingen kärlek finns.
Jag måste helt enkelt ge det mer tid. Barnen kommer ju bli större och förhoppningsvis tar hans mjäkighet slut då per automatik, men ska jag bara vänta på det och stå ut, om det nu visar sig att det inte går över trots att jag ger det mer tid och anstränger mig mer?
Jag tror att du måste tänka ur ett större perspektiv. Det här är en ny situation för er alla och alla reagerar olika. Hans barn kan ju faktiskt just nu vara odrägliga för att detta är nytt för dom och de inte vet hur de ska förhålla sig till er som familj. Plötsligt har de ett boende och en familj de inte bett om. Alla kanske inte heller klickar med varandra.
Det är därför det är viktigt att du och din sambo är enade tillsammans och med gemensamma initiativ skapar en vettig tillvaro för er alla.
Alla era barn känner ju givetvis av den smått påtvingade situationen. Och det är ni två vuxna som måste ro båten iland.
Att hastigt flytta ut kommer ju bara skapa en värre sits för dina barn inför nästa gång du träffar någon ny eller väljer att flytta tillbaka.