• Ambivalent80

Separera eller stanna?

Detta är så sorgligt. I oktober fick vi vårt nya hus, som min nya sambo har totalrenoverat och vi har lagt ner så mycket pengar och tid på detta. Nu har vi bott här en dryg månad.

Jag har 4 barn, en pojke på 13, en pojke på 11 och tvillingflickor på 6. Han har en pojke på 8 och en pojke på 6.

Vi har varit ihop i ca 1,5 år och innan dess hade jag kortade relationer som barnen inte träffade. Jag blev stormförälskad när jag träffade den här mannen och vi var själsfränder. Han var magisk med mina barn och allt var toppen. Tills vi flyttade ihop. Problemen är följande;

1. Jag saknar vårt gamla hus så intensivt.

Där jag och mina barn bodde och både dem och jag hade vänner runt omkring.

2. Det här låter hemskt men hans barn är så bortklemande och han är så patetisk med dem så jag spyr. Jag inser hur hemskt det här låter. Jag känner att detta daltande går ut över mina barn. Hans 6-åring är som en 3-åring och blir buren, gullad med och har inga som helst krav. Står vid pappans ben och gnäller. Svarar knappt på tilltal. Gnäller om allt och blir påklädd och får allt han vill. Mina tvillingar är ju lika gamla och märker såklart detta. De är väldigt självständiga och framåt. Mina äldre barn tycker också det är jobbigt.

Har tagit det här med min sambo upprepade gånger men det blir bara storbråk och han menar på att det inte är något problem och inget fel. Att det är jag som har problem.

Jag inser att jag inte kommer flytta tillbaka till vårt gamla hus men i praktiken skulle vi ju kunna sälja huset och hitta ett nytt i närheten av där vi bodde förut.

Eller ska jag bara stå ut och ge det tid?? Förstår ju att man borde stötta varandra i sånt här men det hade varit en annan sak om vi var överens i det.

Jag älskar den här mannen och han hjälper mig mycket med allt. Vi har det bra de veckor hans barn inte är här. Mina är här på heltid.

• Svar på tråden Separera eller stanna?
  • Fjäril kär

Med all respekt men är det inte hopflytt och husrenovering sånt man gör när man verkligen är säker på att det fungerar rent praktiskt med barn och allt? Det känns som att det är lite försent att börja gnälla om oliktänkande i barnuppfostran...

Hur du än gör måste du helt enkelt deala med konsekvenserna. Och glöm inte bort att det finns tusen olika sätt att rådda runt en bonusfamilj. Börja i den änden kanske och fundera på hur ni kan leva som familj utan att bråka om varandras barn.

• Ambivalent80

Vi träffades mycket barnen tillsammans när vi inte bodde ihop och pratade mycket om våra synpunkter på hur det skulle bli vid en ihopflytt. Fick inga sådana här vibbar då.

Jag är inget offer här. Självklart är det mitt ansvar att få det att funka, att ta konsekvenserna av ett sådant här stort beslut. Det är mer en fråga om att kanske dra mig ur, för allas skull.

• Fjäril kär
    Ambivalent80 skrev 2021-12-21 09:45:33 följande:

Vi träffades mycket barnen tillsammans när vi inte bodde ihop och pratade mycket om våra synpunkter på hur det skulle bli vid en ihopflytt. Fick inga sådana här vibbar då.

Jag är inget offer här. Självklart är det mitt ansvar att få det att funka, att ta konsekvenserna av ett sådant här stort beslut. Det är mer en fråga om att kanske dra mig ur, för allas skull.

Fast 1,5 år är ju ingenting. Det känns som att det gick alldeles för fort att flytta ihop och nu är du beredd att ta samma snabba beslut att flytta ut..

Vad hände med att lugna sig och bara låta allt vara och se hur allt utvecklar sig? . Ni har ju mitt i detta haft huset att tänka på också. Hur mycket tråkig vardag har ni hunnit ha egentligen?

Jobba på förhållandet och lös problemet.
  • Magical
    Ambivalent80 skrev 2021-12-21 09:45:33 följande:

Parterapi! Och det genast! Alla era barn blir lidande av att det inte fungerar i ert hem (oavsett om det är dina eller hans - alla märker förstås av stämningen)

Vill han inte det ser jag ingen lösning än att ni blir särbos igen (eller gör slut då, om det går så långt). 

Du skriver att ni pratade mycket innan, men ni behöver uppenbarligen fortsätta att göra det. 
  • Ambivalent80

Du har rätt. Flytten gick för fort. Renoveringsdrömmen dök upp och mitt gamla hus behövde annars rustas upp totalt. Så vi slog till. Kände oss helt säkra.

Det var förhastat.

Att jag nu lika hastigt vill dra mig ur är nog för att ställa allt ?till rätta? så fort som möjligt. Jag kan knappt vara i samma rum när han är här med sina barn. För att det irriterar mig så mycket. Som att jag är ett stort barn. Känns som att jag låst fast mig i tanken att det inte kan bli bra och att jag och barnen kommer vara olyckliga här.

• Fjäril kär
    Ambivalent80 skrev 2021-12-21 10:17:27 följande:

Du har rätt. Flytten gick för fort. Renoveringsdrömmen dök upp och mitt gamla hus behövde annars rustas upp totalt. Så vi slog till. Kände oss helt säkra.

Det var förhastat.

Att jag nu lika hastigt vill dra mig ur är nog för att ställa allt ?till rätta? så fort som möjligt. Jag kan knappt vara i samma rum när han är här med sina barn. För att det irriterar mig så mycket. Som att jag är ett stort barn. Känns som att jag låst fast mig i tanken att det inte kan bli bra och att jag och barnen kommer vara olyckliga här.

Man löser inga problem genom att fly från dom. Det är dina barn som betalar priset för att du inte tar det lugnt och tänker till. Tänk om du flyttar ut och ångrar det beslutet också när det lugnat sig lite? Vad gör du då?

Nu får du faktiskt vara vuxen och ta lite jävla föräldraansvar (ursäkta uttrycket men du fattar)
  • Ambivalent80
    Fjäril kär skrev 2021-12-21 11:21:28 följande:

Man löser inga problem genom att fly från dom. Det är dina barn som betalar priset för att du inte tar det lugnt och tänker till. Tänk om du flyttar ut och ångrar det beslutet också när det lugnat sig lite? Vad gör du då?

Nu får du faktiskt vara vuxen och ta lite jävla föräldraansvar (ursäkta uttrycket men du fattar)

Ja det är det jag vill. Vara vuxen och ta föräldraansvar. Det är bara inte tydligt för mig vad som är ansvarsfullt i det här läget. Nu har jag ställt till det med den här flytten, som jag naturligtvis trodde skulle bli bättre för alla. Mina egna demoner spelar mig ett spratt och jag ser inte klart. Är så osäker på om det ansvarsfulla i detta är att stå för att jag gjorde ett grovt misstag och ändra tillbaka deras liv i mesta möjliga mån. Eller bita ihop, trycka bort mina egna känslor och inbilla mig att det är bra.
  • Fjäril kär
    Ambivalent80 skrev 2021-12-21 11:26:29 följande:

Ja det är det jag vill. Vara vuxen och ta föräldraansvar. Det är bara inte tydligt för mig vad som är ansvarsfullt i det här läget. Nu har jag ställt till det med den här flytten, som jag naturligtvis trodde skulle bli bättre för alla. Mina egna demoner spelar mig ett spratt och jag ser inte klart. Är så osäker på om det ansvarsfulla i detta är att stå för att jag gjorde ett grovt misstag och ändra tillbaka deras liv i mesta möjliga mån. Eller bita ihop, trycka bort mina egna känslor och inbilla mig att det är bra.

Det mest ansvarsfulla är att reda ut problemet hemma först. Hitta lösningar som kan funka. Se över alla tänkbara alternativ för att kunna leva som familj/bonusfamilj. Ni har ju liksom inte ens försökt.

Kan du och din sambo gå i familjerådgivning? Boka egen rådgivning bara för dig? Lyssna på poddar om bonusfamiljer och se andra infallsvinklar. Läs runt här på forumet och leta andra i samma sits och se vad dom gjort. Ta kontakt med BVC där du bor och be om lite stöttning och råd. Fortsätt prata med sambon och be honom om hjälp, det är nog lika omtumlande för honom att det inte fungerar - han är inte din fiende. Osv osv osv... Gör allt ni kan först innan du återigen drar upp dina barn.

Om din hjärna är kaos måste du ju få hjälp.
  • Ambivalent80

[quote=81551356][quote-nick]Fjäril kär skrev 2021-12-21 11:38:24 följande:[/quote-nick]

Det mest ansvarsfulla är att reda ut problemet hemma först. Hitta lösningar som kan funka. Se över alla tänkbara alternativ för att kunna leva som familj/bonusfamilj. Ni har ju liksom inte ens försökt.

Kan du och din sambo gå i familjerådgivning? Boka egen rådgivning bara för dig? Lyssna på poddar om bonusfamiljer och se andra infallsvinklar. Läs runt här på forumet och leta andra i samma sits och se vad dom gjort. Ta kontakt med BVC där du bor och be om lite stöttning och råd. Fortsätt prata med sambon och be honom om hjälp, det är nog lika omtumlande för honom att det inte fungerar - han är inte din fiende. Osv osv osv... Gör allt ni kan först innan du återigen drar upp dina barn.

Om din hjärna är kaos måste du ju få hjälp. Tack vad bra råd.

Du verkar klok.

Jag vill ge det en ärlig chans och under den tiden känna att jag är en bra person och allt alla har det bra. Jag vill tillägga att det inte råder någon direkt misär här hemma. Jag kör glättigt på och spelar ett spel inför barnen med roliga tillställningar, julpyssel, målarkvällar, utflykter, härliga vardagar osv. Jag och sambon bråkar- eller tjafsar inte öppet. Det är mer jag som lider i det tysta och det är mina äldre barn verkar liksom ha dragit sig undan mer och tycker det är jobbigt de veckorna hans barn är här.

• maredz

Tyvärr inte att jag kommer svara så mycket på OP.

Men alltid lika intressant att se folk skriva så starka åsikter om hur saker och ting ska ske.

Har själv ej barn och tycker inte 1,5år låter som kort tid för att bestämma sig för att flytta ihop med tanke på vart båda parter är i livet ( sepererade med barn).
    Kan tänka mig att det är väldigt svårt att ha ett förhållande och försöka få det att utveckla som särbos med barn.

Fokusen här kan ju inte ligga på vad du skulle ha gjort utan vad som kan göras.

Och till andra i tråden som säger att det ansvarsfulla är att tänka på barnen och potientiellt leva i en misär.
    Har själv växt upp med föräldrar med 0 kärlek sinsemellan och det mer ansvarsfulla där hade nog varit om de hade separerat tidigare, sådant färgar också av sig på barnen, allt handlar inte om att hålla ihop, tyvärr.

Enda råd jag kan ge är att fortsätta försöka prata om situationen och komma fram till lösningar som passar båda, eventuellt ta proffessionell hjälp.

Fungerar det ändå inte får man väga alternativen igen, 1 månad skulle jag nog inte tro räcker för ett sådant beslut, men inte mitt att ta.

• Ambivalent80
    maredz skrev 2021-12-21 11:48:37 följande:

Tyvärr inte att jag kommer svara så mycket på OP.

Men alltid lika intressant att se folk skriva så starka åsikter om hur saker och ting ska ske.

Har själv ej barn och tycker inte 1,5år låter som kort tid för att bestämma sig för att flytta ihop med tanke på vart båda parter är i livet ( sepererade med barn).

Kan tänka mig att det är väldigt svårt att ha ett förhållande och försöka få det att utveckla som särbos med barn.

Fokusen här kan ju inte ligga på vad du skulle ha gjort utan vad som kan göras.

Och till andra i tråden som säger att det ansvarsfulla är att tänka på barnen och potientiellt leva i en misär.

Har själv växt upp med föräldrar med 0 kärlek sinsemellan och det mer ansvarsfulla där hade nog varit om de hade separerat tidigare, sådant färgar också av sig på barnen, allt handlar inte om att hålla ihop, tyvärr.

Enda råd jag kan ge är att fortsätta försöka prata om situationen och komma fram till lösningar som passar båda, eventuellt ta proffessionell hjälp.

Fungerar det ändå inte får man väga alternativen igen, 1 månad skulle jag nog inte tro räcker för ett sådant beslut, men inte mitt att ta.

Tack för svar och bra tankar.

Precis som du skriver så var det så vi resonerade. Vi är båda 40+. Vi borde vara kloka och kunna känna av vad som blir bäst. Vad har vi att vänta på? Trodde naturligtvis jag var mogen nog att fatta ett sådant här beslut som skulle gynna barnen. Allt blev ju tyvärr istället fel. Som det känns nu i alla fall. ?Vi? känslan har inte infunnit sig alls och när hans barn är här är det som att vi lever parallellt. Hans barn pratar i princip med mig och är otroligt pappiga, vilket han liksom uppmuntrar. Jag och min sambo är inte ovänner och han är ingen dålig person på något sätt. Vi har mycket kärlek och kemi mellan oss, plus att han är lugn och trygg, bra med mina barn också. Så det gör det hela nästan svårare.

Håller helt med om att det inte är för någons bästa att kämpa på för barnens skull, om det är till priset av att man själv lider och om ingen kärlek finns.

Jag måste helt enkelt ge det mer tid. Barnen kommer ju bli större och förhoppningsvis tar hans mjäkighet slut då per automatik, men ska jag bara vänta på det och stå ut, om det nu visar sig att det inte går över trots att jag ger det mer tid och anstränger mig mer?
  • Fjäril kär
    Ambivalent80 skrev 2021-12-21 12:06:35 följande:

Tack för svar och bra tankar.

Precis som du skriver så var det så vi resonerade. Vi är båda 40+. Vi borde vara kloka och kunna känna av vad som blir bäst. Vad har vi att vänta på? Trodde naturligtvis jag var mogen nog att fatta ett sådant här beslut som skulle gynna barnen. Allt blev ju tyvärr istället fel. Som det känns nu i alla fall. ?Vi? känslan har inte infunnit sig alls och när hans barn är här är det som att vi lever parallellt. Hans barn pratar i princip med mig och är otroligt pappiga, vilket han liksom uppmuntrar. Jag och min sambo är inte ovänner och han är ingen dålig person på något sätt. Vi har mycket kärlek och kemi mellan oss, plus att han är lugn och trygg, bra med mina barn också. Så det gör det hela nästan svårare.

Håller helt med om att det inte är för någons bästa att kämpa på för barnens skull, om det är till priset av att man själv lider och om ingen kärlek finns.

Jag måste helt enkelt ge det mer tid. Barnen kommer ju bli större och förhoppningsvis tar hans mjäkighet slut då per automatik, men ska jag bara vänta på det och stå ut, om det nu visar sig att det inte går över trots att jag ger det mer tid och anstränger mig mer?

Jag tror att du måste tänka ur ett större perspektiv. Det här är en ny situation för er alla och alla reagerar olika. Hans barn kan ju faktiskt just nu vara odrägliga för att detta är nytt för dom och de inte vet hur de ska förhålla sig till er som familj. Plötsligt har de ett boende och en familj de inte bett om. Alla kanske inte heller klickar med varandra.

Det är därför det är viktigt att du och din sambo är enade tillsammans och med gemensamma initiativ skapar en vettig tillvaro för er alla.

Alla era barn känner ju givetvis av den smått påtvingade situationen. Och det är ni två vuxna som måste ro båten iland.

Att hastigt flytta ut kommer ju bara skapa en värre sits för dina barn inför nästa gång du träffar någon ny eller väljer att flytta tillbaka.
  • Ambivalent80
    Mimosa86 skrev 2021-12-21 21:16:53 följande:

Vad har du gjort för att skapa en egen och god relation med hans barn?

Försöker att skapa stunder med dem. Uppmärksamma dem och ta initiativ. De är ju extremt pappiga så det är svårt. Jag har bett honom att backa, att inte vara som en hök över dem och ge mig plats. Han håller inte med
Svar på tråden Separera eller stanna?