Inlägg från: Anonym (Varför?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför?)

Varför använder vissa kvinnor korsett?

Varför?

• Svar på tråden Varför använder vissa kvinnor korsett?
  • Anonym (Varför?)
    Ocdmänniska skrev 2021-12-20 16:15:11 följande:

För att dom vill

Det är inget svar på frågan...
  • Anonym (Varför?)
    Ocdmänniska skrev 2021-12-20 16:18:39 följande:

Det är det väl? Saker är inte alltid så invecklat. Varför har vissa på sig färgglada kläder tex? Jo antagligen för att dom vill, inge mer med det

Jag föredrar seriösa svar. Tacksam om någon annan kan svara.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Riktig korsett) skrev 2021-12-20 16:34:48 följande:

I nutid använder en del kvinnor något som vagt påminner om en riktig korsett för att de tycker det är snyggt. En riktig korsett som faktiskt används till och fungerar som det är meningen är däremot extremt sällsynt. Det är mestadels historiska costubers och andra historieentusiaster som har riktiga korsetter.

Jag har just nu på mig en korsett, en reproduktion från 1890-talet från det engelska företaget Symington. Ja, alltså, jag har sytt den själv, mönstret är från Symington.

Moderna "korsetter" är skitobekväma, oformliga, har inget stöd. De är inte gjorda för det. De är gjorda för att vara sexiga och åka av så snart som möjligt, om det inte är sportkorsetter vars vits är att vara snygga medan man tränar. Riktiga korsetter är/var skapta för att stötta, ge hållning och i viss mån figur och kunna kunna andas i.

Vet ni när kvinnor slutade svimma i tid och otid? När korsetterna gjorde sitt intåg, efter stays. Det var inte enda orsaken men korsetten fick ofta äran av samtida läkare.

Tack för seriöst svar! Så korsetter används aldrig för att tex forma kroppen idag?
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Nkl) skrev 2021-12-20 16:48:16 följande:

De vill ha en markerad midja, det kunde du inte räkna ut själv eller?

Det kan vara EN anledning. Min fråga riktar sig mer till kvinnor som använder korsett och VARFÖR, vad deras syfte att använda korsett är.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (J) skrev 2021-12-20 19:17:00 följande:

Det är ju individuellt. Jag gör det ibland för att det är snyggt.

Fast det syns ju inte förutom om du tar av dig kläderna?
Svar på tråden Varför använder vissa kvinnor korsett?