• Anonym (Varför?)

Varför använder vissa kvinnor korsett?

Varför?

• Svar på tråden Varför använder vissa kvinnor korsett?
  • Anonym (Varför?)
    Ocdmänniska skrev 2021-12-20 16:15:11 följande:

För att dom vill

Det är inget svar på frågan...
  • Anonym (kaffedraken2)

Jag har en gördel

• Ocdmänniska
    Anonym (Varför?) skrev 2021-12-20 16:16:36 följande:

Det är inget svar på frågan...

Det är det väl? Saker är inte alltid så invecklat. Varför har vissa på sig färgglada kläder tex? Jo antagligen för att dom vill, inge mer med det
  • Anonym (Varför?)
    Ocdmänniska skrev 2021-12-20 16:18:39 följande:

Det är det väl? Saker är inte alltid så invecklat. Varför har vissa på sig färgglada kläder tex? Jo antagligen för att dom vill, inge mer med det

Jag föredrar seriösa svar. Tacksam om någon annan kan svara.
  • Anonym (Riktig korsett)

I nutid använder en del kvinnor något som vagt påminner om en riktig korsett för att de tycker det är snyggt. En riktig korsett som faktiskt används till och fungerar som det är meningen är däremot extremt sällsynt. Det är mestadels historiska costubers och andra historieentusiaster som har riktiga korsetter.

Jag har just nu på mig en korsett, en reproduktion från 1890-talet från det engelska företaget Symington. Ja, alltså, jag har sytt den själv, mönstret är från Symington.

Moderna "korsetter" är skitobekväma, oformliga, har inget stöd. De är inte gjorda för det. De är gjorda för att vara sexiga och åka av så snart som möjligt, om det inte är sportkorsetter vars vits är att vara snygga medan man tränar. Riktiga korsetter är/var skapta för att stötta, ge hållning och i viss mån figur och kunna kunna andas i.

Vet ni när kvinnor slutade svimma i tid och otid? När korsetterna gjorde sitt intåg, efter stays. Det var inte enda orsaken men korsetten fick ofta äran av samtida läkare.

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Riktig korsett) skrev 2021-12-20 16:34:48 följande:

I nutid använder en del kvinnor något som vagt påminner om en riktig korsett för att de tycker det är snyggt. En riktig korsett som faktiskt används till och fungerar som det är meningen är däremot extremt sällsynt. Det är mestadels historiska costubers och andra historieentusiaster som har riktiga korsetter.

Jag har just nu på mig en korsett, en reproduktion från 1890-talet från det engelska företaget Symington. Ja, alltså, jag har sytt den själv, mönstret är från Symington.

Moderna "korsetter" är skitobekväma, oformliga, har inget stöd. De är inte gjorda för det. De är gjorda för att vara sexiga och åka av så snart som möjligt, om det inte är sportkorsetter vars vits är att vara snygga medan man tränar. Riktiga korsetter är/var skapta för att stötta, ge hållning och i viss mån figur och kunna kunna andas i.

Vet ni när kvinnor slutade svimma i tid och otid? När korsetterna gjorde sitt intåg, efter stays. Det var inte enda orsaken men korsetten fick ofta äran av samtida läkare.

Tack för seriöst svar! Så korsetter används aldrig för att tex forma kroppen idag?
  • Anonym (Nkl)

De vill ha en markerad midja, det kunde du inte räkna ut själv eller?

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Nkl) skrev 2021-12-20 16:48:16 följande:

De vill ha en markerad midja, det kunde du inte räkna ut själv eller?

Det kan vara EN anledning. Min fråga riktar sig mer till kvinnor som använder korsett och VARFÖR, vad deras syfte att använda korsett är.
  • Anonym (Riktig korsett)
    Anonym (Varför?) skrev 2021-12-20 16:45:05 följande:

Tack för seriöst svar! Så korsetter används aldrig för att tex forma kroppen idag?

Det finns säkert de som försöker men de flesta moderna kvinnor använder shapingkläder/spanx till det, eftersom en faktiskt fungerande korsett inte gör sig särskilt bra under moderna kläder. Spanx är för övrigt också skitobekvämt.
  • Anonym (J)

Det är ju individuellt. Jag gör det ibland för att det är snyggt.

• Anonym (Nja)

Använder inte korsett, men är ett stort fan av shapeware. Som ju liksom är ett modernare alternativ.

Personligen tycker jag det är skönt att saker faller på plats lite och det lindrar också viss typ av ryggvärk.

Numera är folk så jävla besatta av att man ska ha en egen inre korsett åstadkommen av träning, men jag personligen tror att vi åter igen kommer att ha fler olika typer av underkläder.

Det finns ju ytterligare en modern "korsett", mag/midje-tränaren, dvs en tajt grej som ska skapa en schysstare midja.

Personligen tror jag att största anledningen att det inte är mer populärt med korsett snarare handlar om att det är så väldigt dyrt. För att de ska vara bra, behöver de i princip sys upp. Den dagen man kan 3;de scanna och automatiskt göra en kommer det definitivt bli mode igen.

• Anonym (Varför?)
    Anonym (J) skrev 2021-12-20 19:17:00 följande:

Det är ju individuellt. Jag gör det ibland för att det är snyggt.

Fast det syns ju inte förutom om du tar av dig kläderna?
  • Anonym (Sa)

Menar du riktigt korsett eller waistrrainer?

Jag brukade ha waisttrainer ganska ofta under kläderna när jag skulle ha t.ex tight klänning, för att hålla in magen helt enkelt. Det är ju inte så att jag brukade gå runt med det hemma direkt men när jag skulle göra nått speciellt och ville se så bra ut som möjligt.

Nu är jag gravid i 8:de månaden och har såklart varken korsett eller waisttrainer men sen kommer jag nog använda waisttrainer igen då och då.

Och om du tänker på vanlig korsett så lär det ju vara för att man tycker det är snyggt helt enkelt.

Hade det ibland också för länge sen när jag jobbade på strippklubb men annars har jag nog aldrig använt det.

• Glinda från Oz

Korsetter är inget som går att köpa i vanliga klädaffärer. Jag har aldrig sett någon som inte är med i en historieförening (där de klär upp sig i historiskt korrekta kläder) eller håller på med väldigt alternativa stilar ha en. En snörad korsett ska man inte ha över ett visst antal timmar och det tar tid att vänja sig vid den, det är inget någon köper bara sådär. Du tänker med största sannolikhet på olika former av shape wears eller något dekorativt som går att köpa i sexshoppar. 

• Glinda från Oz
    Anonym (Varför?) skrev 2021-12-20 22:21:15 följande:
    Fast det syns ju inte förutom om du tar av dig kläderna?
    Det syns väldigt tydligt, ingen har sådana former en hårt snörad korsett ger naturligt. 
Svar på tråden Varför använder vissa kvinnor korsett?