Hur förändrades ert liv och relation efter andra barnet?
anonym2005 skrev 2021-12-20 06:37:21 följande:
Hur förändrades ert liv och relation efter andra barnet?
Hej! Vi funderar på att försöka med barn nr 2, men det är mycket jag funderar över och är orolig för.
* Kommer man nånsin att få ha lite egentid igen?
* Kommer vi kunna få barnvakt åt båda 2 nån gång?
* Vad gör det med vår relation?
* Kommer vänner utan barn fortfarande bjuda in oss till filmkvällar och fest?
Jag älskar barn, jag arbetar med barn. Men man är ju inte bara förälder, för att man får barn.
Man har ju fortfarande intressen och behov.
Hur blev det för er andra?
- Hur ni har det med barnvaktarmöjligheter har jag ingen aning om, men vi kan t.o.m. få barnvakt med fyra barn så med två barn borde det väl inte vara omöjligt. Vi har barnvakt i: mina föräldrar, svärföräldrarna när de hälsar på i Sverige (snitt: 3 månader/år), en av äldsta barnets fsk.pedagoger brukar anställas som barnvakt någon gång/månad-varannan månad. Så nog brukar det gå att hitta lösningar.
- Ingen aning om hur era vänner är, men vi har vänner (både "parvänner" och "egna vänner") både med och utan barn som vi fortfarande träffar (såklart inte sammalika nu i pandemitider). Men jag vet ju inte hur ert umgänge är, men om det står eller faller på om ni har ett barn eller två barn - så känns det ju inte riktigt som den bästa vänskapen kanske.
Jag tycker det mesta går att lösa, men man behöver planera lite mer för var barn som kommer in i bilden.