Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Ni som är i relation med barn, hur fördelar ni ekonomin?

Vi är två vuxna med två gemensamma barn. Båda har heltidsjobb men jag är just nu tjänstledig för studier. 
    Så totalt har vi in en heltidslön, en som har CSN och två barnbidrag. 
    Grundtanken är att alla pengar är allas pengar för vi är en familj. Båda bidrar efter bästa förmåga. Är en sjuk så lever man mer på den andras pengar, nu när jag pluggar bidrar jag med mindre men vi klarar oss bra och anser båda att det " är värt det". Under föräldraledigheterna har vi också haft betydligt lägre gemensam inkomst men det är också så vi planerat. I perioder drar han in mer, i  perioder är det jag. 

Rent praktiskt så har vi varsitt lönekonto, ett gemensamt sparande, ett gemensamt huskonto och separata lösningar för pensionsspar.

Han får sin lön och jag mitt CSN. Jag har hand om översikten så jag ser till att alla räkningar dras som de ska. När allt är draget så går jag in och lägger över så mycket som går på det gemensamma sparandet och så att vi har kanske 4000kr var kvar på våra lönekonton. Detta ska täcka bensin, mat mm. Ibland betalar han, ibland jag. Behöver man så tar man tillbaka pengar från det gemensamma (båda har åtkomst så det går snabbt via appen). Grundtanken är ändå att vi kan spara mer om vi för över så mycket som möjligt från början än att försöka spara nästa månad av det som "är kvar" så att säga. Ser man att man har  17000kr kvar så kanske man får för sig att handla sånt som man inte behöver, men ser man bara 4000kr så....

Pensionssparandet går på autogiro liksom barnens sparande. Vi sparar lika mycket per månad till oss båda men för att kompensera så har vi stämt av löpande så om jag tex tagit mer vab eller varit f-ledig ett år så kan vi sätta av en klumpsumma extra på mitt. 

• Anotherone
    Anonym (Frugan) skrev 2021-12-16 15:28:05 följande:

Vi har gemensam ekonomi och har haft sen dagen vi blev sambos. Har ett barn ihop idag. Skulle aldrig kunna ha det på annat vis, känns så himla konstigt att behöva fundera över vem som betalar vad när man är en familj. Vi har inget separat. Vi köper ändå det vi vill ha utan att fråga om lov. Men vi har två bra inkomster.

Det jag vänder mig emot är att många verkar tycka att det är lätt för den som tjänar minst att vilja ha gemensam ekonomi. Jag tycker det verkar vara den som tjänar mest som alltid tycker att saker jämnar ut sig genom åren. Och alltid är den som väljer det dyraste alternativet.

Det har jag också upplevt, det som du skriver i sista stycket. Och det blir ju jättekonstigt i en relation. Att behöva känna att jaha... nu gör vi det här men det betyder att jag måste snåla i ett par månader framåt för "jag hade egentligen inte råd". Det är lätt för den som vet att hen maxar pensionen och kommer få det rätt bra på ålderns höst att tänka att det jämnar ut sig?
    Särskilt som det ofta kan vara en osynlig överenskommelse eller underförstått partners emellan att en siktar lite mer på karriären, kanske jobbar en del över, har ett större ansvar på sitt jobb och tjänar mer medan den andre går ner på deltid. Deltiden för den ena möjliggör karriär för den andra. Är det växelvis så kanske det jämnar ut sig i slutändan. Men är det inte det så är det mest rättvist att kompensera. 
Svar på tråden Ni som är i relation med barn, hur fördelar ni ekonomin?