Ni som är i relation med barn, hur fördelar ni ekonomin?
Vi är två vuxna med två gemensamma barn. Båda har heltidsjobb men jag är just nu tjänstledig för studier.
Så totalt har vi in en heltidslön, en som har CSN och två barnbidrag.
Grundtanken är att alla pengar är allas pengar för vi är en familj. Båda bidrar efter bästa förmåga. Är en sjuk så lever man mer på den andras pengar, nu när jag pluggar bidrar jag med mindre men vi klarar oss bra och anser båda att det " är värt det". Under föräldraledigheterna har vi också haft betydligt lägre gemensam inkomst men det är också så vi planerat. I perioder drar han in mer, i perioder är det jag.
Rent praktiskt så har vi varsitt lönekonto, ett gemensamt sparande, ett gemensamt huskonto och separata lösningar för pensionsspar.
Han får sin lön och jag mitt CSN. Jag har hand om översikten så jag ser till att alla räkningar dras som de ska. När allt är draget så går jag in och lägger över så mycket som går på det gemensamma sparandet och så att vi har kanske 4000kr var kvar på våra lönekonton. Detta ska täcka bensin, mat mm. Ibland betalar han, ibland jag. Behöver man så tar man tillbaka pengar från det gemensamma (båda har åtkomst så det går snabbt via appen). Grundtanken är ändå att vi kan spara mer om vi för över så mycket som möjligt från början än att försöka spara nästa månad av det som "är kvar" så att säga. Ser man att man har 17000kr kvar så kanske man får för sig att handla sånt som man inte behöver, men ser man bara 4000kr så....
Pensionssparandet går på autogiro liksom barnens sparande. Vi sparar lika mycket per månad till oss båda men för att kompensera så har vi stämt av löpande så om jag tex tagit mer vab eller varit f-ledig ett år så kan vi sätta av en klumpsumma extra på mitt.