Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Ni som är i relation med barn, hur fördelar ni ekonomin?

Separat ekonomi men gemensamt ansvar över gemensamma kostnader (boende, barn, mat etc). Periodvis har sambon tjänat mer och periodvis har jag tjänat mer.
    Den som har tjänat mest har bidragit mest till de gemensamma kostnader, vi har inte räknat ören och kronor, utan det har varit på en höft.
    Vi har inte heller "du har inga pengar, då går jag på bio/restaurant/ vad det nu kan vara . Utan då har den som har mest pengar kvar tagit kostnaden. Inte heller brukar vi låna av varandra, utan det brukar jämna ut sig (om det inte är något dyrare, då jämkar vi när räkningarna ska betalas nästa gång)
    Vi har mycket sällan tjafsat om pengar, men den gången, vi fortfarande hade gemensamt konto, och sambon tog pengar för att köpa lull-lull till hans bil, då var jag inte fullt så nöjd och det gemensamma kontot upphörde direkt.

• sextiotalist
    Törnrosa41 skrev 2021-12-16 11:19:03 följande:
    Fast man har försörjningsplikt gentemot varandra. Skulle den ena parten bli arbetslös och utförsäkrad så kan man inte söka ekonomiskt bistånd på soc för då räknas partnerns inkomster med. Och det gäller även om man "bara" är sambos. Enda undantaget är CSN bidrag och lån för det är pengar som ska gå till din utbildning. 
    Den juridiska försörjningsplikten gäller endast gifta par. När det gäller bistånd och annat, då gör man bedömning om hela hushållets inkomster, men fortfarande ingen försörjningsplikt.
  • sextiotalist
    Törnrosa41 skrev 2021-12-16 11:35:13 följande:

Om man lever ihop och har barn så kan jag för min värld inte förstå att man ska dela på ören och kronor. 

Min man tjänar mycket mer än mig just nu Jag har varit föräldraledig mer än vad han har varit med båda våra barn. Detta har vi kompenserat med att pensionsspara mer till mig. Jag har ärvt en större summa pengar. Dessa har vi placerat i sparanden. Under en period drev jag eget vid sidan om av mitt vanliga jobb. Det gjorde att jag tjänade mer än min man. 

Alla pengar in är våra pengar. Vi sparar gemensamt till diverse utgifter och till barnen och till våra pensioner. 

Jag skulle aldrig kunna leva med en så sniken människa som ska vända på vartenda krona och dela upp vem som betalar för vad och ha separata sparanden. 

Man gör olika oavlönade arbeten på hemma plan också. Så ni som delar på pengar in, delar ni lika på det också?
    Vem städar, tvättar, lagar mat, byter däck på bilen, målar om, klipper gräset? För om den som tjänar mindre gör mer oavlönat jobb hemma borde ju kompenseras för det med för då har den personen inte möjlighet att jobba övertid och tjäna mer då hen tar hand om familjen. 

Att skicka såna värderingar med mina barn ut i vuxenvärlden, att den man älskar lämnar man hemma och åker själv på semester för att den personen tjänar mindre, det känns inte bra alls

Varför kopplar du ihop separat ekonomi med snikenhet?
    Det finns snikna personer som har gemensam ekonomi, det finns snikna personer som har gemensam ekonomi. Det hänger inte ihop alls.
    Vi har separat, men är inte snikna för det. 
Svar på tråden Ni som är i relation med barn, hur fördelar ni ekonomin?