Inlägg från: Anonym (Delar lika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Delar lika)

Ni som är i relation med barn, hur fördelar ni ekonomin?

Anonym (Fiftyfifty) skrev 2021-12-15 21:46:47 följande:
    Ni som är i relation med barn, hur fördelar ni ekonomin?
    Delar ni lika på allt eller är det en som betalar alla räkningar, spar ni pengar gemensamt eller separat, vem betalar vad för barnen?

Vi tjänar inte lika mycket men delar på allt, sedan spar vi separat, men jag spar mindre då jag tjänar mindre... Det här börjar bli en diskussion. Jag tycker vi bara ska putta in allt i en gemensam pott, vi är ju familj! 
    Vi har alltid delat lika på allt ekonomiskt, och på allt praktiskt kring barnen med föräldraledighet, vab, hämta/lämna, fritidsaktiviteter. Vi har både gemensamt sparande och individuellt sparande.

För oss har det varit självklart, allt annat skulle ge en skev relation. I en familj så tycker jag att båda ska ta ansvar för både försörjningen och för det praktiska.
  • Anonym (Delar lika)
    Törnrosa41 skrev 2021-12-16 11:35:13 följande:

Om man lever ihop och har barn så kan jag för min värld inte förstå att man ska dela på ören och kronor. 

Min man tjänar mycket mer än mig just nu Jag har varit föräldraledig mer än vad han har varit med båda våra barn. Detta har vi kompenserat med att pensionsspara mer till mig. Jag har ärvt en större summa pengar. Dessa har vi placerat i sparanden. Under en period drev jag eget vid sidan om av mitt vanliga jobb. Det gjorde att jag tjänade mer än min man. 

Alla pengar in är våra pengar. Vi sparar gemensamt till diverse utgifter och till barnen och till våra pensioner. 

Jag skulle aldrig kunna leva med en så sniken människa som ska vända på vartenda krona och dela upp vem som betalar för vad och ha separata sparanden. 

Man gör olika oavlönade arbeten på hemma plan också. Så ni som delar på pengar in, delar ni lika på det också?

Vem städar, tvättar, lagar mat, byter däck på bilen, målar om, klipper gräset? För om den som tjänar mindre gör mer oavlönat jobb hemma borde ju kompenseras för det med för då har den personen inte möjlighet att jobba övertid och tjäna mer då hen tar hand om familjen. 

Att skicka såna värderingar med mina barn ut i vuxenvärlden, att den man älskar lämnar man hemma och åker själv på semester för att den personen tjänar mindre, det känns inte bra alls

Det låter märkligt att den ena föräldern åker på semester själv och den andra stannar hemma för att den inte har råd, känner du alltså familjer som lever så?

Du har en poäng i att vad man ger sina barn för värderingar är viktigt. För vår del är det att visa att vi båda föräldrar tar lika stort ansvar både för försörjning och för allt annat ansvar, vi har alltid delat lika då det har varit viktigt för oss.
Svar på tråden Ni som är i relation med barn, hur fördelar ni ekonomin?