Någonting som jag vill tillägga här och som andra har lyft i tråden, är att läxorna i sig sällan tar lång tid. Det är motivationen som tryter hemma hos oss i alla fall. Vi har provar flera olika vis att göra läxan på.
Vi har fördelen att pappa hämtar varje dag klockan 15.00. Jag tycker att DÅ börjar man med läxan. Vår son har uttryckt mycket starkt att det bara "surrar i huvudet" och att han måste göra någonting annat, direkt när han kommer hem. Därför har vi provat att köra läxan när jag kommer hem klockan 17.30. Det fungerar ännu sämre. Man måste tjata, han förhalar, han vill inte, kan inte, orkar inte. Jag har krävt att han ska göra läxan tidigare, eftersom han nog är för trött att göra den senare, men den här veckan har vi fått till någonting som funkar:
För vårt barn, så funkar det just nu, att göra läsläxan ganska sent. Normalt sett har vi velat att han ska vara klar vid nattning klockan 19.30. (Han somnar dock inte förrän en timme senare) men vi har under två dagar testat att göra så att vi har sagt: "Nu har du två timmar på dig som du får göra precis vad du vill. DU bestämmer när läxan ska göras, men är den inte gjord inom det här tidsspannet, så kommer vi att bråka om det." Det har hjälpt extremt mycket.
Det här gäller dock inte alla läxor. Läsläxan kan vi göra så med. Däremot inte med skrivuppgifterna till läsläxan. De måste göras tidigare på dagen (Helst innan klockan 15.30.)
Prova er fram med olika läxor. Vissa läxor funkar tidigare på dagen, andra kan man ta riktigt sent på kvällen, beroende vad som passar för det enskilda barnet.