Inlägg från: nernu |Visa alla inlägg
  • nernu

Vilka läxor har era barn som går i ettan?

Barn ska väl helst läsa något varje dag? Så läsläxan känns väl rimlig.

Förstår inte riktigt vad matteläxan innebär men om det är 16 likadana tal typ så borde det inte ta mer än en kvart att göra och det känns väl inte för mycket begärt om man har en hel vecka på sig.

• nernu
    kajsaemma skrev 2021-12-15 21:04:44 följande:

Ja läsläxan säger jag inget om, hon är duktig på läsa så det går bra men det blir för mycket med både det och skrivläxan och matteläxan. Hon börjar bli less och ville inte göra nån av läxorna ikväll eller igår.

Matteläxan är att hon ska plugga talkompisar till exempelvis talet 8. Om jag säger 2 så säger hon 6 osv. Tills hon kan alla utantill.

Det på papper är ex. 7-3= 6+2= 5-4=

Den matteläxan borde som sagt var ta en kvart. Om hon inte orkar en kvarts matte på en hel vecka så hade jag varit orolig.
  • nernu
    kajsaemma skrev 2021-12-16 10:41:16 följande:

Att plugga så hon kan talkompisarna utantill tar ju ungefär en kvart och måste göras flera gånger i veckan, det räcker ju inte med en gång för att kunna det utantill.

Jag skrev för att höra hur andra barns läxor ser ut, inte för att du ska bedöma hur lång tid det tar för mitt barn att göra en läxa.

Och jag försökte lite fint antyda att det inte är så mycket läxor och det borde inte vara något problem. Lägg en bra grund med läxorna nu för det kommer bara bli mer.
  • nernu
    Anonym (Lärare) skrev 2021-12-16 13:14:04 följande:

Orolig för vad? Man kan inte dra alla barn över en kant. Sen är det här med läxor väldigt omdiskuterat inom skolvärlden. Man ska oxå vara medveten om att det är relativt små barn vi pratar om 6-7 åringar. Läxor ska ge något och ha ett tydligt syfte. Man bör inte skicka hem läxor bara för att det är klart man ska ha läxor eller de är lika bra de vänjer sig för de blir bara mer.. köper inte alls den tanken.

Orolig för att ett så pass stort barn inte klarar av att lägga några minuter varje dag på lite läsning och mattetal. Det är inga höga krav.

Vidare blir jag orolig för att lärare i svenska skolan säger dra alla över en kant och stavar oxå. Är aldrig språkpolis i forum men med tanke på att du med ditt yrke hävdar en viss auktoritet så blir det relevant.

Vad gäller att vänja sig vid att göra läxan till en rutin är det högst relevant. Jag kunde redan läsa när jag började skolan och hade lätt för mig så jag behövde inte göra några läxor och ingen vuxen tvingade mig heller. Det blev jättejobbigt när jag till slut inte kunde glida med utan att plugga längre. Hade jag börjat med enkla rutiner från början och utökat hela tiden så hade det varit betydligt enklare.
Svar på tråden Vilka läxor har era barn som går i ettan?