kajsaemma skrev 2021-12-15 21:20:07 följande:
Tack så mycket för informationen!
Intressant att höra att det kan variera en del från klass till klass.
Jag tänker nog prata med lärarna efter jul om hon fortsätter tycka det är jobbigt med läxorna. För hon tyckte det var kul så länge det var läs- och skrivläxa. Det var när matten kom in i bilden som det blev för mycket för henne. Fast hon har väldigt lätt för matten också.
Ja man kan alltid ta upp det med läraren och fråga vad syftet med läxorna är. Själv är jag inte direkt emot läxor men tycker oxå att de ska ha ett tydligt syfte, sen tycker jag även som lärare man ska vara medveten om hur olika förutsättningarna för barnet att få hjälp hemma ser väldigt olika ut i olika familjer när det kommer till läxor. Därav en av anledningar till att jag är mer sparsam med läxor och försöker göra så mycket som möjligt på skoltid.
Läsläxa är nödvändig då man måste läsa mycket för att bli bra på det, likaså en del av matten, antar de vill automatisera plus och minus 0-10. De andra kan jag tycka de likaväl kan göra på skoltid.
Kan även tillägga att min dotter som oxå egentligen har väldigt lätt för sig i skolan är ganska trött på läxor just nu och det har varit en del bråk kring det de senaste veckorna. Tänker att de kanske är trötta och redo för lite jullov, sen kanske det går lättare igen när de fått en paus.