Inlägg från: kajsaemma |Visa alla inlägg
  • kajsaemma

Vilka läxor har era barn som går i ettan?

Hej!

Min dotter går ettan och jag reagerar på läxorna, tycker det känns för mycket.

Hon ska varje vecka läsa ett kapitel ur en läsbok 4 gånger (samma kapitel), sedan skrivläxa som innebär att svara på frågor om kapitalet.

Sedan matteläxa ?talkompisar? som hon ska träna på till hon kan det utantill plus ca 16 st räknetal som hon ska räkna och skiva svaren på.

Från början tyckte hon det var kul men nu är det inte lika kul längre, det blir en stress och jag måste tjata.

Hur ser det ut i andra skolor? Vad har era barn för läxor?

• Svar på tråden Vilka läxor har era barn som går i ettan?
  • kajsaemma

Ja läsläxan säger jag inget om, hon är duktig på läsa så det går bra men det blir för mycket med både det och skrivläxan och matteläxan. Hon börjar bli less och ville inte göra nån av läxorna ikväll eller igår.

Matteläxan är att hon ska plugga talkompisar till exempelvis talet 8. Om jag säger 2 så säger hon 6 osv. Tills hon kan alla utantill.

Det på papper är ex. 7-3= 6+2= 5-4=

• kajsaemma
    Anonym (Lärare) skrev 2021-12-15 20:06:51 följande:

Jag arbetar själv som lärare på lågstadiet och kan säga att de där med läxor är så olika från klass till klass och beror helt på hur läraren lägger upp det. Jag har bara haft länsläkare på höstterminen i ettan, dvs man läser samma kapitel helst flera gånger i veckan. På vårterminen har jag sedan lagt till matteläxa i perioder, då har jag sådant som man behöver mängdträning tex tiokompisar, dubblor osv. Matteläxan har alltså inte varit varje vecka.

Min dotter hade läsläxa med tillhörande skrivläxa i ettan. (Hon kunde läsa när hon började). Först nu i tvåan har de mer, läsläxa, matteläxa (digitalt), veckans ord ( 10 ord att lära sig stava) plus skriva en mening till varje ord.

Äldste sonen kommer få en annan lärare i ettan så återstår att se hur hans läxor ser ut.

Tycker det låter som ditt barn har lite väl mycket läxor för att vara höstterminen i åk 1.

Tack så mycket för informationen!

Intressant att höra att det kan variera en del från klass till klass.

Jag tänker nog prata med lärarna efter jul om hon fortsätter tycka det är jobbigt med läxorna. För hon tyckte det var kul så länge det var läs- och skrivläxa. Det var när matten kom in i bilden som det blev för mycket för henne. Fast hon har väldigt lätt för matten också.
  • kajsaemma
    nernu skrev 2021-12-15 22:26:24 följande:

Den matteläxan borde som sagt var ta en kvart. Om hon inte orkar en kvarts matte på en hel vecka så hade jag varit orolig.

Att plugga så hon kan talkompisarna utantill tar ju ungefär en kvart och måste göras flera gånger i veckan, det räcker ju inte med en gång för att kunna det utantill.

Jag skrev för att höra hur andra barns läxor ser ut, inte för att du ska bedöma hur lång tid det tar för mitt barn att göra en läxa.
  • kajsaemma
    Hyllemor skrev 2021-12-15 22:52:46 följande:

Någonting som jag vill tillägga här och som andra har lyft i tråden, är att läxorna i sig sällan tar lång tid. Det är motivationen som tryter hemma hos oss i alla fall. Vi har provar flera olika vis att göra läxan på.

Vi har fördelen att pappa hämtar varje dag klockan 15.00. Jag tycker att DÅ börjar man med läxan. Vår son har uttryckt mycket starkt att det bara "surrar i huvudet" och att han måste göra någonting annat, direkt när han kommer hem. Därför har vi provat att köra läxan när jag kommer hem klockan 17.30. Det fungerar ännu sämre. Man måste tjata, han förhalar, han vill inte, kan inte, orkar inte. Jag har krävt att han ska göra läxan tidigare, eftersom han nog är för trött att göra den senare, men den här veckan har vi fått till någonting som funkar:

För vårt barn, så funkar det just nu, att göra läsläxan ganska sent. Normalt sett har vi velat att han ska vara klar vid nattning klockan 19.30. (Han somnar dock inte förrän en timme senare) men vi har under två dagar testat att göra så att vi har sagt: "Nu har du två timmar på dig som du får göra precis vad du vill. DU bestämmer när läxan ska göras, men är den inte gjord inom det här tidsspannet, så kommer vi att bråka om det." Det har hjälpt extremt mycket.

Det här gäller dock inte alla läxor. Läsläxan kan vi göra så med. Däremot inte med skrivuppgifterna till läsläxan. De måste göras tidigare på dagen (Helst innan klockan 15.30.)

Prova er fram med olika läxor. Vissa läxor funkar tidigare på dagen, andra kan man ta riktigt sent på kvällen, beroende vad som passar för det enskilda barnet.

Ja! Samma här, det är brist på motivation då hon ser alla läxorna som ska göras på en vecka.
Svar på tråden Vilka läxor har era barn som går i ettan?