Anonym (Lärare) skrev 2021-12-15 20:06:51 följande:
Jag arbetar själv som lärare på lågstadiet och kan säga att de där med läxor är så olika från klass till klass och beror helt på hur läraren lägger upp det. Jag har bara haft länsläkare på höstterminen i ettan, dvs man läser samma kapitel helst flera gånger i veckan. På vårterminen har jag sedan lagt till matteläxa i perioder, då har jag sådant som man behöver mängdträning tex tiokompisar, dubblor osv. Matteläxan har alltså inte varit varje vecka.
Min dotter hade läsläxa med tillhörande skrivläxa i ettan. (Hon kunde läsa när hon började). Först nu i tvåan har de mer, läsläxa, matteläxa (digitalt), veckans ord ( 10 ord att lära sig stava) plus skriva en mening till varje ord.
Äldste sonen kommer få en annan lärare i ettan så återstår att se hur hans läxor ser ut.
Tycker det låter som ditt barn har lite väl mycket läxor för att vara höstterminen i åk 1.
Tack så mycket för informationen!
Intressant att höra att det kan variera en del från klass till klass.
Jag tänker nog prata med lärarna efter jul om hon fortsätter tycka det är jobbigt med läxorna. För hon tyckte det var kul så länge det var läs- och skrivläxa. Det var när matten kom in i bilden som det blev för mycket för henne. Fast hon har väldigt lätt för matten också.