För mycket skärmtid?
Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete över det. Det är helt ok tycker jag om du behöver lugn och ro för bebisens skull att barnet får lite extra skärmtid. Om barnet bara tittar på skärm och inte är interaktiv så kanske det kan vara en bra idé att introducera några lärande spel också.
Någon frågade i tråden vad vi själv gjorde när vi var små. Från 5-6 års ålder spelade jag väldigt mycket datorspel och jag är född i slutet av 70-talet. När jag var 8 år programmerade jag enkla saker i BASIC. Idag har jag en högre utbildning inom datorteknik tack vare mitt teknikintresse. Intresset hade jag aldrig fått om jag inte spelat datorspel. Tack vare bra utbildning och intresse har jag haft ett utvecklande, roligt och välbetalt yrkesliv.
Personligen tycker jag att detta med att förbjuda skärmar och teknik överlag gått till överdrift. Jag tycker det är bra att introducera teknik tidigt men att man däremot bör fundera över hur man kan använda tekniken på ett sätt som gör det utvecklande för barnen. Idag är tjejer/kvinnor underrepresenterade inom de tekniska yrkena och inom forskningen så för döttrar tror jag att det är ännu viktigare.
Jag har både småbarn och tonåring, en familjeaktivitet som alla verkligen uppskattar är att tillsammans spela något konsolspel. Det är mysigt, socialt och stärker familjebanden!