För mycket skärmtid?
Ja, jag tycker det är för mycket.
Och problemet jag ser är att det alltid pratas om skärmtid för att få tid åt sig själv. Det är helt fel och kortsiktig tänkt, eftersom det grundar i tron att barn behöver underhållas hela tiden - om man inte aktivt gör något med dem eller tar dem till en lekland eller på någon annan upplevelse, behövs skärmar, för barnen ska konstant underhållas.
Det leder enbart till att barn glömmer (eller aldrig lär sig) att underhålla sig själva, vilket leder till att de har ännu svårare att leka själva och behöver ännu mer underhållning .... Det påverka även många andra områden i livet, som skolan, där barn är stökiga om de inte känner sig underhållen (nog).
Om du alltså vill ha tid åt dig själv när du är ensam hemma med barnen, samtidig som inte vill att skärmtiden ökas konstant, behöver du göra exakta motsatsen av vad du gör du. Du behöver reducera skärmtiden eller tar bort den helt, så att ditt barn lär sig att leka själv. Visst är det jobbigare i början än skärmtid, men ju äldre barnen blir, desto bättre och längre kan de underhålla sig själva - UTAN någon skärm. Min 4åring leker själv i timmar, precis som hans syster gjorde.