Inlägg från: Anonym (Billiga bruttan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Billiga bruttan)

Önskar tips på billig mat.

Ärtsoppa, linssoppa, vikålsoppa. Kokt potatis och bönbiffar. Kikärtsgryta och ris. Potatis-soppa. Vitkål- och lökwook med ris. Hembakt bröd med olja och rivna morötter på. Leta billiga grönsaker och panera dem (funkar med allt möjligt, blomkål, kålrot mm). Gröt med jättebilligt äppelmos, kanel och en klick smör.

För att det ska bli riktigt billigt ska linser och ärtor köpas torra (inte färdigkokta på tetra eller konservburk).

Det är lätt hänt att sån här mat blir fettsnål och då mättar den inte så bra. Så köp den billigaste matoljan du hittar och snåla inte med den.

Kolla in Portionen under tian. Massa recept på billig mat.

undertian.com/

Anonym (Fattiglappen) skrev 2021-12-14 18:05:20 följande:

Jag levde på utspädd nyponsoppa, hemgjort knäckebröd och raggmunkar en hel sommar när jag hade 40:- i veckan att leva på. Allt går med lite vilja. 

Frysta kycklingben är billigt. Potatis. Låna salt av grannen. 

Usch vad tufft. :(

Får man fråga hur det kom sig att du åt samma saker hela sommaren?
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2021-12-14 21:23:05 följande:

Jag hade som sagt inte mer pengar än 40:- i veckan som skulle räcka till både mat, hygien och allt annat. Jag fick en stor säck potatis så den gjorde jag raggmunk av. Ibland bjöd nån på mat och fika. Det gick.

Ojoj. Imponerande att du klarade det! Jag har också levt fattigt, men aldrig SÅ fattigt.
Svar på tråden Önskar tips på billig mat.