• Fnissern

Önskar tips på billig mat.

Hejsan!

Har suttit rätt djupt i skiten ekonomiskt ett tag, men brukar lyckas få det att funka relativt bra med det mesta på något vänster. Nu har jag dock i princip ingen mat hemma, äger 2 pkt spaghetti och tre ägg. Till och med mitt salt är slut. En fin vän skickade över en hundring att gå och handla för, och jag önskar nu era bästa tips på billiga rätter. Och som sagt, ha i åtanke att det inte finns mycket hemma, det jag nämner ovan är verkligen det enda jag äger just nu.

Kommer några slantar igen på fredag.

Önskar också inga påhopp ????????????

• Svar på tråden Önskar tips på billig mat.
  • Anonym (Billigt)

Havregryn, salt, tomatkonserv, torkade bönor.

• Aniiee

Har du billig köttfärs i någon affär den här veckan (coop här har nederlänsk köttfärs för 24,95 per paket den här veckan). Isåfall får du min käpphäst, hälften färs, hälften grönsaker, de krossade tomaterna räknas inte. Är du ensam kan du äta köttfärssås och spaghetti i 2 dagar för typ 50 kr.

Köp ett paket mjöl. Då kan du göra pannkaka. Du behöver ingen mjök, kallt vatten funkar. Du kan också göra bröd med den. Extremt enkla bröd av tunnbrödstyp i stekpannan utan jäst eller bakpulver. 

Köp gärna ett paket spenat i frysen också, som är nyttigt och billigt. 

Och köp salt. 

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (Billiga bruttan)

Ärtsoppa, linssoppa, vikålsoppa. Kokt potatis och bönbiffar. Kikärtsgryta och ris. Potatis-soppa. Vitkål- och lökwook med ris. Hembakt bröd med olja och rivna morötter på. Leta billiga grönsaker och panera dem (funkar med allt möjligt, blomkål, kålrot mm). Gröt med jättebilligt äppelmos, kanel och en klick smör.

För att det ska bli riktigt billigt ska linser och ärtor köpas torra (inte färdigkokta på tetra eller konservburk).

Det är lätt hänt att sån här mat blir fettsnål och då mättar den inte så bra. Så köp den billigaste matoljan du hittar och snåla inte med den.

Kolla in Portionen under tian. Massa recept på billig mat.

undertian.com/

• Anonym (Rot)

Nu utgår jag från att du inte har barn, annars är det kanske dåligt alternativ jag kommer med men?

Rotsaker i ugn. Rotsaker kan vara väldigt billigt och mättande och man får mkt för pengarna.

Palsternacka, lök, morot, rödbeta, potatis, kålrot, in i ugnen.

Vitkålssoppa

Nån burk krossade tomater och billig köttfärs så kan du göra en köttfärssås till dina spagettis

Lidl och Willys brukar ha billiga varor, speciellt rotsaker. Du kan också istället för köttfärs använda rotsakerna och göra en vegetarisk variant av köttfärssås med nån burk krossad tomat

• hammarhajen

Finns det verkligen inget annat? Inga andra kryddor, inget mjöl, ingen olja att steka i, inget alls?

Till fredag är det inte så långt. Jag hade nog inte tänkt på rätter, utan bara ätit rakt av det jag har. Pasta utan något till, det är ju inte kul men funkar i två dagar. 

Jag hade nog köpt:
    Havregryn till gröt, ca 20 kr.
    Ett litet paket knäckebröd, 10 kr. Dt kan du äta med ägg som pålägg. Stekt (om det går) eller kokt.
    Morötter kan man ofta hitta billigt, liksom äpplen i påse. ca 15 kr
    Salt, det piffar upp det mesta Ca 10 kr

Sedan finns det över till t.ex. en falukorvsring och en liter mjölk.

• Anonym (Fattiglappen)

Jag levde på utspädd nyponsoppa, hemgjort knäckebröd och raggmunkar en hel sommar när jag hade 40:- i veckan att leva på. Allt går med lite vilja. 

Frysta kycklingben är billigt. Potatis. Låna salt av grannen. 

• Tow2Mater

Pasta i 2 dar är väl helt ok. På sin höjd köp en flaska ketchup. Och spara resten av hundringen.

• Um Hamza

Havregryn 12:-

Mjölk 11:-

Mjöl 17:-

Bacon 10:-

Vita bönor 10:-

Jäst 2:-

Spenat 15:-

Salt 5:-

Frukost, Hembakta frallor. havregrynsgröt med mjölk, ägg

Lunch: Fläskpannkaka, Spenat med ägghalvor, spagetti med bacon, vita bönor ägg och bacon. Lite tråkigt att äta så lika, men smart att använda ingredienser till flera måltider

• Anonym (Pasta)

Ett trepack bacon, 35 kr, en påse riven ost 17 kr, en påse rostbröd 23 kr, ett paket flora med smör 24 kr, en nötcreme 0,5 kr. Det är ju bara till fredag. Men jag känner med dig, jag får också pengar på fredag och jag har hemma lite kryddor, en påse mjöl, billigaste margarinet, lite mörk sirap, lite ris och en påse broccoli.

Anonym (Fattiglappen) skrev 2021-12-14 18:05:20 följande:

Jag levde på utspädd nyponsoppa, hemgjort knäckebröd och raggmunkar en hel sommar när jag hade 40:- i veckan att leva på. Allt går med lite vilja. 

Frysta kycklingben är billigt. Potatis. Låna salt av grannen. 

Usch vad tufft. :(

Får man fråga hur det kom sig att du åt samma saker hela sommaren?
  • Anonym (Fattiglappen)
    Anonym (Billiga bruttan) skrev 2021-12-14 21:16:21 följande:
    Usch vad tufft. :(
    Får man fråga hur det kom sig att du åt samma saker hela sommaren?
    Jag hade som sagt inte mer pengar än 40:- i veckan som skulle räcka till både mat, hygien och allt annat. Jag fick en stor säck potatis så den gjorde jag raggmunk av. Ibland bjöd nån på mat och fika. Det gick.
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2021-12-14 21:23:05 följande:

Jag hade som sagt inte mer pengar än 40:- i veckan som skulle räcka till både mat, hygien och allt annat. Jag fick en stor säck potatis så den gjorde jag raggmunk av. Ibland bjöd nån på mat och fika. Det gick.

Ojoj. Imponerande att du klarade det! Jag har också levt fattigt, men aldrig SÅ fattigt.
  • Anonym (Fattiglappen)
    Anonym (Billiga bruttan) skrev 2021-12-14 21:31:25 följande:
    Ojoj. Imponerande att du klarade det! Jag har också levt fattigt, men aldrig SÅ fattigt.
    Jag hade till hyra och mat så jag överlevde och cyklade överallt och det var sommar. Det var räddningen. När jag ser Lyxfällan och folk som äter skräpmat för många tusen per år och röker brukar jag tänka på hur jag hade det.
  • Anonym (Jenny)

En nudelvecka klarar du lätt på den budgeten. Synd att du inte har lite ketchup, för det gör det roligare - pasta rosso du vet. Ett paket havregryn fixar frukosten och en liten flaska billig olja, kanske ett paket salt.
    Fråga på torget eller i grönsaksdisken om du kan få blasten till rödbetor och morötter - jättenyttigt och du tillagar det som spenat eller mangold. Fråga också om de har kantstötta äpplen eller något annat som de kan ge bort eller sälja till reducerat pris. Inte för att du kommer att få skörbjugg på bara några dagar, men godare och nyttigare blir det ju.
    Jag vet flera kyrkor och församlingshem som skänker ut matvaror med kort datum. Kolla runt vad som finns i din närhet. Och känn dig inte dålig för det - det är menat för personer i just din situation bland annat. Du kan alltid ge tillbaka när du är på grön kvist igen.
    Just nu i midvintern är det svårt att få något ätbart från naturen, men kanske du kan hitta några nässlor att koka soppa på? Det beror ju lite på var i Sverige du befinner dig. Ja, och se till att inte göra av med fler kalorier än du kan samla på dig ifall du ger dig ut och letar.

• Anonym

Knäckebröd, billigaste kilopriset
    Färska morötter

• Malinskaya

Krosstomater och gul lök. Kanske nån vitlök och lite kryddor, vinäger och socker. Gör tomatsås till pastan.

Koka äggen och ät ett till frukost resterande dagar. Kokt ägg mättar mer.

Havregryn till gröt. Riv äpple över om dom inte är för dyra just nu.

Svar på tråden Önskar tips på billig mat.