• sextiotalist

dags att vara hård tillbaka mot biomammor

Anonym (E) skrev 2021-12-12 10:54:42 följande:

Mamman (det heter mamma, inte biomamma) har inget ansvar över hennes ex nya partner och hennes relation till barnen överhuvudtaget. Det är 100% den nya partnerns och pappans ansvar. 100%. Och nej, mamman behöver inte lyssna på något som den nya säger för hon har ingen som helst talan i barnets uppfostran eller dess liv. 0.

Och nej, jag är varken skild eller separerad och mina barn har inte och har aldrig haft en ?styvförälder? så håll tillbaka anklagelserna om att vara en bitter ?biomamma?. Jag är dock oerhört på pantade kvinnor som blir tillsammans med män med ungar sen tidigare och sen klagar över sagda ungar och situationen i sin helhet, och dessutom tror att de har någon talan i något. Det har de inte. Och ja, man vet att relationer kan spricka när man skaffar barn men man skaffar barn med 1 person - inte med alla eventuella kommande flickvänner till denne och dessa har aldrig och kommer aldrig ha en föräldraroll i barnets liv. De är just den nya partnern inget annat. Den nya partnern som ska lära sig leva i situationen att det finns barn inblandat. Det är hennes ansvar att anpassa sig och farsans ansvar att stötta henne i den anpassningen.

Hade jag, som sambo till en man med barn innan, inte haft någon talan om vad som skedde i det hem jag bodde i, då hade jag inte varit sambo.
    Min sambo och jag har (och är) det team som håller ihop, självklart så måste alla anpassa sig. Men det var jag och sambon som satte agendan hemma. Sedan hade han fullt ansvar att hantera sina barn självklart, förutom det vuxenansvar som man har.
    Den här "nya" partnern (dvs jag) har haft en betydligt längre relation än vad sambon hade med sin fd. Barnen har dessutom haft en längre tid med mig inblandad än vad de hade med sina föräldrar sammanboende.

Förresten, hur länge räknas man som ny?
    För att förtydliga, vi hade inte flyttat ihop om det inte hade fungerat mellan sambons barn och mig och självklart så gick jag inte ut som en furie och bestämde. Det var som jag sa, sambon och jag var överens och om det uppstod något, så fick han hantera detta.
Svar på tråden dags att vara hård tillbaka mot biomammor