dags att vara hård tillbaka mot biomammor
Jag vill bemöta några vanliga invändningar som man som bonusmamma ofta får av biomammor och andra här på FL när man klagar på livet som bonusmamma.
1. "Barnen går alltid först, deras behov är viktigast."
2. "Du visste vad du gav dig in på."
Det här är min linje:
1. Ja, det håller jag med om. Och ingen har större ansvar för barns behov än deras biologiska föräldrar. Det är de som har valt att sätta dem till världen. De måste i varje läge prioritera sina barns bästa. Ingen annan har lika stort ansvar som biologiska föräldrar, och de ska vara beredda att göra allt för att barnens behov av trygghet och lycka ska tillfredsställas.
2. Ja, och det vet bonusmamman också. Du visste när du valde att skaffa barn till världen att det inte var säkert att det skulle hålla mellan dig och din partner, det kan man aldrig veta till 100 %. Hur mycket du än hävdar att du skaffade barn på premissen att du och din partner var lyckliga tillsammans och du såg en framtid där era barn kunde växa upp i en kärnfamilj så finns det inga garantier i livet. Ditt ansvar som biologisk förälder är att i varje läge göra allt för att ditt barn ska vara tryggt och må bra, oavsett hur livet utvecklar sig.
Om du lämnar din partner eller blir lämnad kan barnet komma att få en bonusförälder, och då precis som i varje annat läge har du som biologisk förälder störst ansvar för att ditt barn ska må så bra som möjligt. Det du måste göra är därför att svälja stoltheten, bjuda in bonusmamman i ditt liv och fråga henne vad du kan göra för att det ska bli så lätt som möjligt för henne att vara en bra bonusmamma till ditt barn. Hur kan du hjälpa henne att förstå ditt barn? Hur kan du vara ödmjuk inför hennes tankar om hur barn ska uppföra sig, så att det blir så mycket samarbete och samsyn som möjligt från början? Hur kan du helt enkelt göra så att ditt barn får det så bra som möjligt i sitt nya hem som möjligt?
Du kan heller inte komma med undanflykter som att bonusmamman är svår, att du aldrig ville ha kontakt med ditt ex nya, att du inte har med barnets situation i nya hemmet att göra, att du inte kan lägga er i, att bonusmamman inte vill ha kontakt, att du inte orkar.
* Du har satt barnet till världen
* Du visste vad du gav dig in på, och du visste att det inte finns några garantier för att relationen skulle hålla
* Barnets bästa går alltid först
* Det är din skyldighet att göra allt för att stötta bonusmamman för att ditt barn ska må bra i nya familjen. Hur svårt det än är måste du göra allt som står i din makt. De flesta bonusmammor har önskemål och dem måste du lyssna på. Barnets behov går före ditt behov, och barnet mår bäst när de vuxna det lever med har alla möjligheter att hantera situationen.
Jag har inte gått in så mycket på pappans ansvar i detta, det är givetvis lika stort som biomammans. Men jag ville lyfta detta för jag tycker biomammor är så principfasta och krävande och har så klart för sig vad som gäller så länge det handlar om att ställa krav och kritisera bonusmammor här på FL. Därför är jag lika hård tillbaka: biomamman har större ansvar för att situationen ska fungera, eftersom hon och pappan har det yttersta ansvaret för barnets trygghet och välmående. Pappan har fler möjligheter att hantera situationen än biomamman eftersom han har en relation med bonusmamman, men alla biomammor måste se sitt eget ansvar först, innan de börjar ställa krav på bonusmammor med argument som de jag listade överst.
Ja, 1. barns behov kommer först, och ja, 2. man vet vad man ger sig in på från början. Därför måste biomamman ta ansvar för att stötta den bonusmamma som kommit in i hennes barns liv på grund av val som biomamman själv har gjort - att skaffa barn till världen som kan komma att få en bonusmamma.