Inlägg från: Anonym (Malus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Malus)

dags att vara hård tillbaka mot biomammor

"Biomamma" och "bonusmamma" är bland de mest korkade uttryck jag vet.

Jag är mamma till mina barn.
    Jag var "pappas sambo/fru" när jag levde med en man med barn sedan innan. Jag var inte i närheten av någon "mamma" till dem, jag tyckte inte ens särskilt bra om dem. Fick stå ut varannan helg, ungefär så var det.

Sen är inte andras ungar en bonus att leva med, tvärtom skulle jag säga. En bonus är en fördel. 

Uppfostrandet av andras ungar angår inte mig, men jag är chef i mitt eget hem och då lyder ungarna när jag säger till. Punkt slut. Inget annat accepteras.

• Anonym (Malus)
    Ess skrev 2021-12-25 08:45:09 följande:
    Enligt totalt okända människor som känner sig tvungna att tvinga in andra i en familjekonstallation som inte finns känslomässigt hos de det gäller. En iver att efterlikna kärnfamiljerna trots att banden och känslorna mellan "familjemedlemmarna" inte finns där, bara för att de själva anser att det SKA va så. De anser att barnen far illa av att inte låtsas va en kärnfamilj.

Själv tycker jag att orden bonusbarn/bonusförälder är bland det dummaste som finns, och använder dem aldrig själv.
    Eller hur?
    HUR kan det vara en bonus att få andra ungar i sitt hem?
    Behöver egentligen inte vara något fel på ungarna, men jag föredrar att inte ha främmande ungar boende hemma hos mig.

Aldrig någonsin igen en man med ungar i släptåg. Det är det garanti på.
  • Anonym (Malus)
    Anonym (Lyckligt lottad.) skrev 2021-12-25 12:36:51 följande:

När jag läser trådar i ämnet inser jag att jag är lyckligt lottad. Min sambos dotters mamma är a) trevlig b) har två barn till med sin nya och är för stressad för att klaga och är mest tacksam.

Min sambos dotter är dessutom väldigt lätt att ha att göra med. Det enda är att hon "lånar" mina kläder utan att fråga lite för ofta och jag tycker inte "men vi har samma storlek" är ett giltigt skäl för att göra det när hon dessutom har alldeles för mycket kläder alla redan och vet mycket väl vilka som är hennes och vilka som är mina. Men jag älskar henne ändå.

Funderar på att "låna" jag med så löser jag nog det problemet?

Lås dörren till rummet där dina kläder är.

Jag låste alltid sovrumsdörren. I sovrummet hade vi bl a sängkläder och jäntungen låg på rummet och pippade hej vilt med halva stan. Så hon fick ett par egna bäddset och fick se till att tvätta sina nerknullade lakan själv.
    Låste även in telefonen ibland då hon mer eller mindre bodde i den. (Detta var innan alla hade mobiler.)
    Utöver det så fick hon inte ha koden till internet (uppringt och kostade rätt mycket).

Allt går att begränsa eller utesluta för ungdomar som tror att de äger allt i huset.
  • Anonym (Malus)
    Anonym (Lyckligt lottad.) skrev 2021-12-25 13:57:03 följande:
    Har kläder både i sovrummet och garderoben. Men bägge de kan ju låsas! Alltså jag är ok med att hon lånar om hon frågar först, men inte om hon "lånar". Särskilt inte kläder jag lagt ut för att använda nästa dag.

Som tur är så varken pippar, dricker eller missköter hon sig inte i övrigt...men det kanske kommer. Hon är 15.
    Varför ska hon låna dina kläder???
    Jag hade blivit skogstokig.

Jäntan jag nämnde var 14 när hon började med sitt snusk. Pappan var för mesig för att sätta stopp för det.  Det var liksom helt främmande killar, en gång en cirkusartist som var i stan tillfälligt. 

Vedervärdigt.
Svar på tråden dags att vara hård tillbaka mot biomammor