Anonym (Vill inte ha såhär) skrev 2021-12-10 08:32:15 följande:
Så du tycker inte jag ska samla ihop lånen jag har ? För några nya lån blir det inte eller krediter, har blockat mig från att ta på krediter utan kan endast betala på en gång.
Min tanke är att försöka få igång ett sparande eller i alla fall spara på fonder.
Samla ihop lånen tjänar du endast på om du kan få ner räntan och billigaste räntan hittar du hos banken. De lär dock inte låna ut 1 miljon kronor till dig utan säkerhet. Så jag skulle säga att det är helt kört sålänge du inte har en lägenhet eller hus att belåna.
Jag tolkar det du skriver som att du resonerar så att du vill ha nya fina grejer och enda sättet till det har varit att låna. Varför köper du en bil för 130 000kr när du kan få en fullt fungerande bil för 30 000 - 50 000kr? Varför köper du möbler på lånade pengar när du kan hitta begagnade på blocket?
Jag tycker du borde resonerat så att så länge du är ensamstående så lånar du bara till saker som potentiellt sett kan öka i värde över tid. Som bostad t.ex.
Lite tips från mig
1. Sondera marknaden och se om du kan få ut lite mer än 130 000kr för bilen om du säljer den på blocket. Lös billånet direkt efter det. Åk kommunalt och spara ihop pengarna som är mellanskillnaden mellan bussbiljetten och vad lånet skulle kostat och köp en gammal begagnad bil. Köp då en vanlig bil med bra track record när det kommer till hur dyrt det är att laga. Volvo, Toyota etc är vanliga bilar som du kan ta till en billigare lokal verkstad när det är dags att laga.
2. Försök att amortera så fort det går på lånen du har hos diverse lånebolag. Oftast har de en effektiv ränta på 10-20% så varje månad du kan betala av extra är ett steg närmare att vara skuldfri
3. Har du nya möbler hemma så växla ner. Försök att hitta en begagnad soffa på blocket och sälj den du har nu. Lägg in pengarna på lånen direkt!
4. Var tuff mot dig själv när du sätter din budget. Sätt målet högt för återbetalning och gör en automatisk överföring direkt när lönen kommer in så du inte hinner bränna pengarna på annat. Du skall aldrig se hela lönen på ditt konto.
5. Strunt i sparande och pausa pensionssparandet tills du löst dina dyra lån. Det är viktigare att inte bjuda lånebolagen på räntepengar än att spara själv just nu.
6. Handla billigare mat. Det är naturligtvis bra att äta mat av hög kvalité som är från Sverige och miljömärkt men du har inte den lyxen just nu. Om du handlar allt ekologiskt och svenskt kan du spara 1/3 av matpengarna varje månad genom att löpa billiga märken från danmark och irland. Det handlar om att överleva just nu. Och om du har en miljon i skulder utan säkerhet kan du räkna med 5 - 10 år på en normal knegarlön innan du är skuldfri. Så försök sälja så mycket saker du kan och ersätta med billigare.
7. Gör aldrig om detta. Ett huslån har kanske 1.5% ränta i nuläget och ett medlemslån (som det heter i t.ex. Swedbank) ligger på 5%... det är hälften av vad t.ex. klarna och andra tar för sina lån. Så sluta låna till saker som sjunker i värde!