Bella 2020 skrev 2021-12-10 10:00:43 följande:
Tänker att Friger är inne på en viktig del (kudos!) Du behöver absolut ta hotet om raserad ekonomi och framtida hot på största allvar. Men framförallt är det lättare att gå all in och bli målinriktad om det finns både piska och morot. Du har en framtid som kan bli precis det du vill. Du bestämmer ju :). Vad skulle ge dig lust framåt i livet? Utbilda dig till något som ger dig en bättre lön? Finns utbildningar som du får betalt för att gå och som ger hyfsad lön,tex lokförare. Men med en gång, gör en hushållsbudget som INTE är förhandlingsbar. Anpassa din utgiftsbudget. Med en tidsplan där du ökar avbetalningstakten med justerad budget, avsatt pengar för sparande (gärna i aktier eller starka trygga fonder) kan det bli en mycket kortare avbetalning. Men bygg inte ditt liv kring att någon annan ska avlasta din ekonomi, nej du är inte hjälplös! Inse istället att du kan få en stark ekonomi framåt. Skaffa dig livsmål som sporrar dig. 130 000 är inte alls något livsavgörande, det är däremot dina mål och vanor framåt.
Jag vill ju bli skuldfri och jag vill kunna ha en buffert. Det är mitt mål, detta är en riktigt käftsmäll jag fick, jag hade en okej ekonomi skulle bli sambo nu igen och sen drog han och lämnade mig utan bil eller något, jag måste tyvärr ha bil till jobbet har försökt kolla pendlingsmöjligheter men svårt med barn på förskola och få allting att gå runt. Hade det inte varit för han drog och lämnade mig ensam med allt så hade jag fortsatt betala av dom skulderna jag redan har.
Kan man "bli rik" på bara fonder? Känns ju som det är stora pengar som ska in för man ska kunna tjäna på det, säg om jag tex kan lägga in 500 det blir ju "bara" 6000 på ett år?