Inlägg från: Anonym (Vill inte ha såhär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vill inte ha såhär)

Skulder

När jag gick isär med mitt ex raserade ekonomin totalt, tog klarna för att få möbler och skuldberget har eskalerat.

Idag har jag skulder på 100000 på 2 lån den ena är anyfin och den andra är moneygo men så blev jag dumpad och behöver en bil för att ta mig till jobbet och har noll sparande.

Jag betalar idag 3000 på mina lån, sen igår sökte jag på lendo ett lån på 130000 för att slå ihop lånen och kunna köpa mig en bil. Blev beviljat ett lån på 130000 som ska återbetalas på 6 år vilket skulle bli en månadskostnad på 2200 ungefär.

Får panik på att tänka att jag ska ha lån så länge och känns som jag gör bort mig med en ränta på 30000 i slutändan..

Hur ska jag tänka ?

• Svar på tråden Skulder
    Anonym (Elise Kli) skrev 2021-12-10 08:13:50 följande:

Du kommer hamna hos kronofogden. Verkar vara helt omdömeslös och lever över sina tillgångar och kan inte hantera din ekonomi. Så passa på att ha kul med dina saker nu för snart blir det utmätning!

Lite det där jag är rädd för, har dock koll annars koll på dkonomin och betalar räkningar i tid. Därför jag vill ta tag i det här innan det går för långt .
    Anonym (Småbarnsmamma33) skrev 2021-12-10 08:19:12 följande:

130.000:- är ju inte farligt mycket. Vissa har det mycket värre

Försök jobba lite extra, du kanske får upp lönen under dessa år, sälj av saker, skippa på lite roligheter framöver

Bli triggad över att betala mer än de 2200:- varje månad så tror jag du kommer lösa detta någorlunda fort.

Jag mår så himla dåligt över summan, funderar på hur man kan göra för att tjäna pengar rätt snabbt en större summa. Jag har månadskostnad på 3200 idag på lånen så tänker att jag ska försöka betala av extra varje månad.

Ska försöka jobba övertid också, både för ett sparande och få ihop mer pengar till skulderna.
    Anonym (Småbarnsmamma33) skrev 2021-12-10 08:27:02 följande:

Bor du i en storstad? Hur gammal är du?

Extrajobb kvällar/helger ett år framåt borde lösa det mesta?

Jag är 34. Bor i en mindre stad, har barn varannan vecka och jobbar oregelbundna tider nu, finns ofta chans för övertid dock.
    Friger skrev 2021-12-10 08:29:27 följande:

1 - Ta inga nya lån.

2 - Ta inga nya lån.

3 - Enklaste sättet att bli rik är om du kan sätta av en tusenlapp i månaden och investera i aktier. Välj då aktier bland storbolagen. Dvs inga experimentaktier. Köper du löpande så behöver du inte bekymra dig för upp/ner -gångar så mycket.

Tredje fungerar. Du behöver inte vara bra på aktier heller. Bara du sprider ut riskerna. Blir en hel del pengar på några år. När man kommit över en viss tröskel så kommer pengarna av sig själv i sparandet. Numera är månadsinsättningarna för min del en ganska liten del av själva omsättningen på aktie-depåerna.

Så du tycker inte jag ska samla ihop lånen jag har ? För några nya lån blir det inte eller krediter, har blockat mig från att ta på krediter utan kan endast betala på en gång.

Min tanke är att försöka få igång ett sparande eller i alla fall spara på fonder.
    Anonym (Jossa) skrev 2021-12-10 08:49:19 följande:

Kan du inte ansöka om skuldsanering?

Måste man inte vara hos kronofogden för att få skuldsanering?
    Anonym (Elin79) skrev 2021-12-10 08:44:47 följande:

Jag uppfattade det som att du redan tagit ett lån för att samla dem som du har? Att du har ett lån på 130 000kr?

I så fall är det bara att följa planen så är du av med det på fem år. Det är inte "kul" att betala massa ränta. Men nu har du satt dig där så det bästa du kan göra är att följa planen minst - gärna betala in extra när du kan. Men inte så pass att du månaden därpå sitter igen och inte har några pengar. Tänk att du gör precis det du ska om du betalar varje månad.

Och det viktigaste - INTE TA NYA LÅN!

Nu får du bita i det sura äpplet, men det finns en plan. Och du vet vad du behöver göra de kommande åren.

Jag ansökte hos lendo, och kunde få det beviljat. Tanken är ju att åtminstone slänga in några hundralappar extra varje månad.

Några nya lån kommer det inte bli. Vill bara bli av med dessa, för 3 år sedan hade jag inga skulder och ett litet sparande. Men sen gick jag isär med mitt ex och ja, skuldberget har ökat på.
    Anonym (Småbarnsmamma33) skrev 2021-12-10 08:54:30 följande:

Alltså...det är 130.000 det handlar om. Jag tycker trådskaparen verkar ha en bra plan för detta så länge hon inte drar på sig nya skulder

Börjar hon efter det spara i fonder mm så ser framtiden ljus ut

Eftersom mina utgifter på skulderna idag är på 3200 varje månad kommer dom sänkas och tanken är då att splittra på den tusenlappen och lägger 500 extra på lånet och spara resten för jag vill ha ett sparande i fall, om jag skaffar bil den går sönder, tandläkare, saker åt barnen ex.
    Bella 2020 skrev 2021-12-10 10:00:43 följande:

Tänker att Friger är inne på en viktig del (kudos!) Du behöver absolut ta hotet om raserad ekonomi och framtida hot på största allvar. Men framförallt är det lättare att gå all in och bli målinriktad om det finns både piska och morot. Du har en framtid som kan bli precis det du vill. Du bestämmer ju :). Vad skulle ge dig lust framåt i livet? Utbilda dig till något som ger dig en bättre lön? Finns utbildningar som du får betalt för att gå och som ger hyfsad lön,tex lokförare. Men med en gång, gör en hushållsbudget som INTE är förhandlingsbar. Anpassa din utgiftsbudget. Med en tidsplan där du ökar avbetalningstakten med justerad budget, avsatt pengar för sparande (gärna i aktier eller starka trygga fonder) kan det bli en mycket kortare avbetalning. Men bygg inte ditt liv kring att någon annan ska avlasta din ekonomi, nej du är inte hjälplös! Inse istället att du kan få en stark ekonomi framåt. Skaffa dig livsmål som sporrar dig. 130 000 är inte alls något livsavgörande, det är däremot dina mål och vanor framåt.

Jag vill ju bli skuldfri och jag vill kunna ha en buffert. Det är mitt mål, detta är en riktigt käftsmäll jag fick, jag hade en okej ekonomi skulle bli sambo nu igen och sen drog han och lämnade mig utan bil eller något, jag måste tyvärr ha bil till jobbet har försökt kolla pendlingsmöjligheter men svårt med barn på förskola och få allting att gå runt. Hade det inte varit för han drog och lämnade mig ensam med allt så hade jag fortsatt betala av dom skulderna jag redan har.

Kan man "bli rik" på bara fonder? Känns ju som det är stora pengar som ska in för man ska kunna tjäna på det, säg om jag tex kan lägga in 500 det blir ju "bara" 6000 på ett år?
    Anonym (dollar) skrev 2021-12-10 12:27:59 följande:

Men alltså ... vad TJÄNAR du?

Du klarar av att betala 3200 i månaden idag? 2200 är ju en tusenlapp mindre.

130000 är inget stort lån för en person i Sverige idag, år 2021. Avbetalt om senast sex år dessutom, om du inte betalar av snabbare.

Vad är du stressad över?

Du kan ju låta bli att ta fler lån men 130000 i lån är ju inte särskilt mycket och klarar du av 2200 i månaden så klarar du ju av det.

Min lön är på 27000 kr.

Jag vill inte ha skulder och flera av dessa skulder jag skaffat är helt onödiga nu när jag kollar tillbaka. Detta år har jag försökt få ordning på ekonomin , skulle bli sambo och han hade bil tex så har inte haft behov av en egen bil, men sen drog han och nu står jag här tyvärr.

Fler lån vill jag verkligen inte ha! Jag hade hellre lagt dom här 2-3000 på barnen istället.
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-12-10 12:46:40 följande:

Så nu kanske du har lärt dig att vara självständig och inte förlita dig på någon man för att din ekonomi ska gå ihop. 

Det har jag verkligen gjort. Det är inte så att jag förlitat mig på han, men jag har betalt det mesta när vi levde ihop och han stod för bilen. Men var väl för naiv att tro att han skulle packa och dra och lämna mig bara.
    Anonym (dollar) skrev 2021-12-10 12:51:14 följande:

Alltså, det är bara 130000. Du har en hyfsat bra lön.

130 papp för att starta ett nytt liv med möbler, bil och allt annat är ju ingenting i det stora hela.

Lite stupid-money har du bränt och det är väl bra om du inte drar på dig mer skulder men livet går vidare.

Som sagt, möjlighet att jobba lite på övertid går säkert att ordna.

Några fler skulder vill jag inte dra på mig, har sån ångest för detta. Försöker se över mina utgifter vad jag kan hålla tillbaka på till nästa år, fick tipset om köpstopp och det ska jag ta tillvara på!
    JKPGerik skrev 2021-12-10 12:51:45 följande:

Samla ihop lånen tjänar du endast på om du kan få ner räntan och billigaste räntan hittar du hos banken. De lär dock inte låna ut 1 miljon kronor till dig utan säkerhet. Så jag skulle säga att det är helt kört sålänge du inte har en lägenhet eller hus att belåna. 

Jag tolkar det du skriver som att du resonerar så att du vill ha nya fina grejer och enda sättet till det har varit att låna. Varför köper du en bil för 130 000kr när du kan få en fullt fungerande bil för 30 000 - 50 000kr? Varför köper du möbler på lånade pengar när du kan hitta begagnade på blocket?

Jag tycker du borde resonerat så att så länge du är ensamstående så lånar du bara till saker som potentiellt sett kan öka i värde över tid. Som bostad t.ex. 

Lite tips från mig

1. Sondera marknaden och se om du kan få ut lite mer än 130 000kr för bilen om du säljer den på blocket. Lös billånet direkt efter det. Åk kommunalt och spara ihop pengarna som är mellanskillnaden mellan bussbiljetten och vad lånet skulle kostat och köp en gammal begagnad bil. Köp då en vanlig bil med bra track record när det kommer till hur dyrt det är att laga. Volvo, Toyota etc är vanliga bilar som du kan ta till en billigare lokal verkstad när det är dags att laga. 

2. Försök att amortera så fort det går på lånen du har hos diverse lånebolag. Oftast har de en effektiv ränta på 10-20% så varje månad du kan betala av extra är ett steg närmare att vara skuldfri

3. Har du nya möbler hemma så växla ner. Försök att hitta en begagnad soffa på blocket och sälj den du har nu. Lägg in pengarna på lånen direkt!

4. Var tuff mot dig själv när du sätter din budget. Sätt målet högt för återbetalning och gör en automatisk överföring direkt när lönen kommer in så du inte hinner bränna pengarna på annat. Du skall aldrig se hela lönen på ditt konto. 

5. Strunt i sparande och pausa pensionssparandet tills du löst dina dyra lån. Det är viktigare att inte bjuda lånebolagen på räntepengar än att spara själv just nu. 

6. Handla billigare mat. Det är naturligtvis bra att äta mat av hög kvalité som är från Sverige och miljömärkt men du har inte den lyxen just nu. Om du handlar allt ekologiskt och svenskt kan du spara 1/3 av matpengarna varje månad genom att löpa billiga märken från danmark och irland. Det handlar om att överleva just nu. Och om du har en miljon i skulder utan säkerhet kan du räkna med 5 - 10 år på en normal knegarlön innan du är skuldfri. Så försök sälja så mycket saker du kan och ersätta med billigare. 

7. Gör aldrig om detta. Ett huslån har kanske 1.5% ränta i nuläget och ett medlemslån (som det heter i t.ex. Swedbank) ligger på 5%... det är hälften av vad t.ex. klarna och andra tar för sina lån. Så sluta låna till saker som sjunker i värde!

130000 är för båda bilen (räknar på att den kostar runt 30000) och för att sätta ihop mina skulder/lån som är på 100 000. Hittar jag en bil för säg 20000 så är tanken att dom resterande 10000 åker tillbaka på lånet.

Mina möbler jag har hemma är liksom standard ikea så inget märkvärdigt och jag tror tyvärr inte det har mycket värde på marknaden då jag har husdjur. Jag har inte överflöd av möbler.
    Anonym (Räkna) skrev 2021-12-10 12:53:08 följande:

Typisk vanlig "drömma sig bort tanke". Tänk inte på att spara ihop en förmögenhet på fonder, innan du ens vet hur snabbt du klarar lösa din skuld.

Att ha 100 000 i skuld är ingenting om man också har en bil och om man har ok villkor. Det finns ett mellanting mellan att ha en onödig skuld och att faktiskt vara rik.

Det låter ju lite på din beskrivning som att du liksom inte riktigt hanterade din ekonomi ansvarstagande vid förra seperationen och det viktigaste är ju att du inte upprepar det misstaget.

Jag hanterade inte min ekonomi efter separationen, det måste jag ju erkänna tyvärr. Det var lätt att lägga i betala sen, det har jag spärrat mig ifrån idag. Jag vill ha en ekonomi jg kan vara stolt över och jag mår dåligt när jag tänker att dessa pengar jag lägger på lånen kunde jag lagt på mina barn.
    Jemp skrev 2021-12-10 13:24:32 följande:

Ja, ts har en rimlig plan och blir knappast aktuell för skuldsanering, det är inte det jag menar.

Däremot har hon väldigt snabbt köpt möbler för över 100 000 och drar just nu på sig ytterligare lån, så det kan vara smart med rådgivning för att motverka att hamna djupare.

Ts är du säker på att det är bättre att lägga in bilen (om den nu är helt nödvändig) i blankolånet än att ta ett separat billån? Det senare har väl ofta bättre ränta.

Det är inte bara möbler för 100000 utan det har varit att jag lagt i klarna och tänkt betala sen och fortsatt så, men spärrade mig början av året från det och har detta år bara betalt direkt. Hade det inte varit för bilen, så hade jag bara betalt av allting, dom två lånen jag har, men nu när jag står här utan bil och det är tyvärr ett måste mina barnveckor. Så då tänkte jag att istället för att ha tre lån, så slår jag ihop alla till ett, får ner kostnaden lite varje månad och får pengar till en bil.
    Anonym (dollar) skrev 2021-12-10 14:17:42 följande:

Ditt problem framöver kommer snarast att vara att en bil för 30000 i grund och botten är en rätt skrotig bil som kommer att kräva en massa reparationer

Spara ihop pengar till kommande rep på bilen så du slipper ta paniklån då.

Det är ju det jag är rädd för, men som sagt, vill ju gärna ha en buffert om sådant uppstår.
    Anonym (bil?) skrev 2021-12-10 19:38:56 följande:

Finns inga andra möjligheter att komma till och från jobbet än med bil?

Hur långt är det till ditt jobb?

Jag har 3 mil till jobbet.

Det skulle funka med buss mina barnlediga veckor men dom veckorna jag har barnen går det tyvärr inte. Busskortet skulle kosta runt 1000 kr i månaden.
    Anonym (bil?) skrev 2021-12-10 20:24:42 följande:

3 mil var ju ganska långt. Finns inga jobb närmare där du bor?

Varför fungerar inte buss de veckor då du har barnen?

Jag har ett jobb som betalar bra och jag gillar verkligen att jobba där men tyvärr finns det inget jobb med liknande uppgifter närmare.

Tiderna går inte ihop tyvärr.
    mari123 skrev 2021-12-11 04:12:59 följande:

EN sak är 110% säker och det är att din ekonomi kommer bli om möjligt ÄNNU mer körd i botten när du ska finansiera en bil med allt vad det innebär! Jag skulle flytta till i princip vad som helst närmare allt ISTF att dra på mig en bil.  Antar att du inte köper en helt ny? Har du ngn som kan hjälpa dig billigt när biljä...eln går sönder? 

Jag vill ju egentligen inte ta detta lån och hade jag kunnat hade jag gärna sluppit en bil också, det tar emot.

Att flytta är inget alternativ heller då jag har barn.

En tanke som dök upp här på morgonen, om jag sköter avbetalningarna försöker betala extra varje månad och allt går som jag vill, kan man om tex 2 år kontakta banken för att göra om lånet bättre eller försöka få anyfin att göra något åt räntan? Eller är det bästa att bara bita i det sura äpplet och betala lånet som det är?

Nu menar jag inte att jag ska höja lånet något utan bara förhandla om det ?

Svar på tråden Skulder