• Anonym (Vill inte ha såhär)

Skulder

När jag gick isär med mitt ex raserade ekonomin totalt, tog klarna för att få möbler och skuldberget har eskalerat.

Idag har jag skulder på 100000 på 2 lån den ena är anyfin och den andra är moneygo men så blev jag dumpad och behöver en bil för att ta mig till jobbet och har noll sparande.

Jag betalar idag 3000 på mina lån, sen igår sökte jag på lendo ett lån på 130000 för att slå ihop lånen och kunna köpa mig en bil. Blev beviljat ett lån på 130000 som ska återbetalas på 6 år vilket skulle bli en månadskostnad på 2200 ungefär.

Får panik på att tänka att jag ska ha lån så länge och känns som jag gör bort mig med en ränta på 30000 i slutändan..

Hur ska jag tänka ?

• Svar på tråden Skulder
  • Anonym (Elise Kli)

Du kommer hamna hos kronofogden. Verkar vara helt omdömeslös och lever över sina tillgångar och kan inte hantera din ekonomi. Så passa på att ha kul med dina saker nu för snart blir det utmätning!

Anonym (Elise Kli) skrev 2021-12-10 08:13:50 följande:

Du kommer hamna hos kronofogden. Verkar vara helt omdömeslös och lever över sina tillgångar och kan inte hantera din ekonomi. Så passa på att ha kul med dina saker nu för snart blir det utmätning!

Lite det där jag är rädd för, har dock koll annars koll på dkonomin och betalar räkningar i tid. Därför jag vill ta tag i det här innan det går för långt .
  • Anonym (Småbarnsmamma33)

130.000:- är ju inte farligt mycket. Vissa har det mycket värre
    Försök jobba lite extra, du kanske får upp lönen under dessa år, sälj av saker, skippa på lite roligheter framöver

Bli triggad över att betala mer än de 2200:- varje månad så tror jag du kommer lösa detta någorlunda fort.

Anonym (Småbarnsmamma33) skrev 2021-12-10 08:19:12 följande:

130.000:- är ju inte farligt mycket. Vissa har det mycket värre

Försök jobba lite extra, du kanske får upp lönen under dessa år, sälj av saker, skippa på lite roligheter framöver

Bli triggad över att betala mer än de 2200:- varje månad så tror jag du kommer lösa detta någorlunda fort.

Jag mår så himla dåligt över summan, funderar på hur man kan göra för att tjäna pengar rätt snabbt en större summa. Jag har månadskostnad på 3200 idag på lånen så tänker att jag ska försöka betala av extra varje månad.

Ska försöka jobba övertid också, både för ett sparande och få ihop mer pengar till skulderna.
  • Anonym (Småbarnsmamma33)
    Anonym (Vill inte ha såhär) skrev 2021-12-10 08:24:42 följande:
    Jag mår så himla dåligt över summan, funderar på hur man kan göra för att tjäna pengar rätt snabbt en större summa. Jag har månadskostnad på 3200 idag på lånen så tänker att jag ska försöka betala av extra varje månad.

Ska försöka jobba övertid också, både för ett sparande och få ihop mer pengar till skulderna.

Bor du i en storstad? Hur gammal är du?

Extrajobb kvällar/helger ett år framåt borde lösa det mesta?

Anonym (Småbarnsmamma33) skrev 2021-12-10 08:27:02 följande:

Bor du i en storstad? Hur gammal är du?

Extrajobb kvällar/helger ett år framåt borde lösa det mesta?

Jag är 34. Bor i en mindre stad, har barn varannan vecka och jobbar oregelbundna tider nu, finns ofta chans för övertid dock.
  • Friger
    Anonym (Vill inte ha såhär) skrev 2021-12-10 08:24:42 följande:

1 - Ta inga nya lån.

2 - Ta inga nya lån.

3 - Enklaste sättet att bli rik är om du kan sätta av en tusenlapp i månaden och investera i aktier. Välj då aktier bland storbolagen. Dvs inga experimentaktier. Köper du löpande så behöver du inte bekymra dig för upp/ner -gångar så mycket.

Tredje fungerar. Du behöver inte vara bra på aktier heller. Bara du sprider ut riskerna. Blir en hel del pengar på några år. När man kommit över en viss tröskel så kommer pengarna av sig själv i sparandet. Numera är månadsinsättningarna för min del en ganska liten del av själva omsättningen på aktie-depåerna.
    Friger skrev 2021-12-10 08:29:27 följande:

1 - Ta inga nya lån.

2 - Ta inga nya lån.

3 - Enklaste sättet att bli rik är om du kan sätta av en tusenlapp i månaden och investera i aktier. Välj då aktier bland storbolagen. Dvs inga experimentaktier. Köper du löpande så behöver du inte bekymra dig för upp/ner -gångar så mycket.

Tredje fungerar. Du behöver inte vara bra på aktier heller. Bara du sprider ut riskerna. Blir en hel del pengar på några år. När man kommit över en viss tröskel så kommer pengarna av sig själv i sparandet. Numera är månadsinsättningarna för min del en ganska liten del av själva omsättningen på aktie-depåerna.

Så du tycker inte jag ska samla ihop lånen jag har ? För några nya lån blir det inte eller krediter, har blockat mig från att ta på krediter utan kan endast betala på en gång.

Min tanke är att försöka få igång ett sparande eller i alla fall spara på fonder.
  • Anonym (Elin79)

Jag uppfattade det som att du redan tagit ett lån för att samla dem som du har? Att du har ett lån på 130 000kr?
    I så fall är det bara att följa planen så är du av med det på fem år. Det är inte "kul" att betala massa ränta. Men nu har du satt dig där så det bästa du kan göra är att följa planen minst - gärna betala in extra när du kan. Men inte så pass att du månaden därpå sitter igen och inte har några pengar. Tänk att du gör precis det du ska om du betalar varje månad.
    Och det viktigaste - INTE TA NYA LÅN!
    Nu får du bita i det sura äpplet, men det finns en plan. Och du vet vad du behöver göra de kommande åren.

• Anonym (Jossa)

Kan du inte ansöka om skuldsanering?

Svar på tråden Skulder