Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Ovaccinerad = samhällsfara

Anonym (Skeptisk) skrev 2021-12-07 17:28:51 följande:
    Hade vaccinet fungerat som tilltänkt med tanke på täckningen i landet, hade vi inte behövt restriktioner igen. Som om vaccinet aldrig tagits.
    Det är stor skillnad - knappt några vaccinerade som blir allvarligt sjuka och dör, nästan bara ovaccinerade. Med undantag av mycket gamla, sköra och svårt sjuka människor. 
  • AndreaBD
    Anonym (Skeptisk) skrev 2021-12-07 17:32:24 följande:
    Jag skrev snudda vid, och märk väl årtalet jag angav, jösses. Och ja, ÄN är det hyfsat frivilligt, låt se huruvida det blir obligatoriskt med vaccin. Precis som i början av förintelsen, små knappt märkbara åtgärder för att få folket dit man vill, tex sådana här trådar, folk börjar hetsa mot varandra osv osv.
    Nej du, det finns inga likheter. Det var aldrig små, knappt märkbara åtgärder då. 
  • AndreaBD
    Anonym (Skeptisk) skrev 2021-12-07 17:43:27 följande:
    Du skämtar?
    Nej, det gör jag verkligen inte. Judar var länge diskriminerade, långt före Hitler. Så , några små knappt märkbara saker fanns inte ens i utgångsläget. Plus att nazisterna inte precis tog det försiktigt. 

Men framför allt är det en jäkla skillnad om man diskriminerar människor för något som de INTE kan göra något åt. Rasism, med andra ord. Att gnälla över att man förväntas vaccinera sig när vi har en pandemi - det bör du snarare jämföra med att man blir straffat om man inte följer lagen, eller att man förlorar jobbet om man inte utför sina arbetsuppgifter. På DEN nivån är det snarare. 
  • AndreaBD
    Anonym (Farmor) skrev 2021-12-07 17:47:11 följande:
    Det var precis vad det var. Det smög sig på, så långsamt att människor vande sig och accepterade de allt tajtare inskränkningarna av sina rättigheter i tron att det var något tillfälligt som skulle tas bort igen när det blev bättre. Om detta har många berättat, bla Hedi Fried och min egen farmor.
    Jag är själv från Tyskland, jag vet från båda mina föräldrar hur det var!  Man hörde att lagar stiftades som tog rättigheter ifrån judarna - man vågade inte göra något. Man såg hur synagogorna slogs sönder - man vågade inte säga något. Man såg att judarna försvann - man vågade inte säga något (och hoppades att de bara flyttades någon annanstans). 

Men det här handlar inte om judar. Det har ingen likhet med det heller. De har människorna hade nämligen ingen utväg, inget sätt att "uppfylla" kraven. De mördades. Det här har ingen likhet med det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Skeptisk) skrev 2021-12-07 18:08:53 följande:
    Som sagt, tänk gärna lite större. Litegrann bara. Det var det inledande tillvägagångssättet jag nämnde, inte resultatet eller metod för den delen.

Trådstarten är liksom huvudet på spiken i det, det bekräftar problemet. Ingen har ens ifrågasatt den häxjagande inställningen.

Du vill slåss för din sak, fine, men varför delta i ett diskussionsforum om du inte är ödmjuk inför andra människors värderingar och ståndpunkter?
    Jag har inte tagit ställning till trädstarten, den intresserar mig inte. Jag har bara svarat på enskilda inlägg. Så du pratar rakt förbi mig där.
  • AndreaBD
    Anonym (Farmor) skrev 2021-12-07 18:25:52 följande:
    Nej just i den bemärkelsen att de till sist mördades har det inga likheter. Men allt måste inte passa exakt, likheter och skillnader kan finnas i olika dimensioner. Det finns likheter i hur man utnyttjar en kris, använder en retorik som syftar till att skapa rädsla, pekar ut en minoritet som ensamt ansvarig för krisen och försöker få majoriteten att vända sig mot minoriteten, och sen i små men ökande steg reducerar de mänskliga rättigheterna för minoriteten till majoritetens gillande (notera att ingen regering hittills har meddelat vad som ska vara uppfyllt för att inskränkningarna ska upphävas - det är upp till politikernas goda vilja).

De mänskliga rättigheterna finns för att skydda minoriteten - just därför att majoriteten ?demokratiskt? kan besluta de mest fruktansvärda saker. Vad gör Österrike i nästa steg när inte heller böter får tillräckligt många att vaccinera sig?

Det du skriver har ingen relevans: Nej det handlar inte om att skapa rädsla eller att peka ut en minoritet. I så fall har du helt missförstått situationer. Eller snarare - du har läst felinformation som sprids t.ex. på facebook. Källkritik! 

Och de mänskliga rättigheterna innehåller också begränsningar, situationer där man inte kan insistera på att ha alla dessa rättigheter när situationen inte tillåter det. Och det har INGET med majoritet eller minoritet att göra, bara med att man inte till varje pris kan gå sin insistera på sina rättigheter utan också måste se andras.
  • AndreaBD
    Anonym (Farmor) skrev 2021-12-07 17:50:54 följande:

Om det vore sant skulle inga restriktioner behövas. Bland mycket gamla, sköra och svårt sjuka är vaccinationstäckningen uppåt 98%. Vaccinet funkar betydligt sämre än man trodde även om reducerar problemen något.

Alla ovaccinerade som blir sjuka och gör att sjukvården knappt fungerar längre i många länder- det är främsta problemet.
  • AndreaBD
    Anonym (Farmor) skrev 2021-12-07 22:15:45 följande:
    Antikroppstest. Har du antikroppar är du immun, har du inte så är du inte immun. Så en giltighet på ett lämpligt antal månader i taget. Och mindre kontroversiellt än vaccinpass. Då är det smittskydd det handlar om och inte om du vaccinerat dig eller ej.

Problemet är inte att några enstaka få vaccinerade med förkylningssymtom kommer gå på hockey. Efs vaccinet främst lindrar symtom kommer vaccinerade inte känna att de är sjuka i samma utsträckning och därför gå på hockey i långt större utsträckning än ovaccinerade sjuka. Se bara på Sahlgrenska och julborden i Norge/Danmark. Alla fullvaccinerade och stor smittspridning.
    Stämmer inte! Om man har antikroppar och hur mycket - det behöver inte spela huvudrollen när det gäller om man är skyddad mot svår sjukdom. T-celler spelar roll och ... det var någon annan sort också. Det förklarades en gång på pressträff. 

Vaccinerade sprider betydligt mindre . Det är ganska osannolikt att man skulle vli smittad av en vaccinerad person.
  • AndreaBD
    Anonym (Farmor) skrev 2021-12-07 20:02:33 följande:
    Hahaha. Jag är inte på facebook och kan min källkritik. Har studerat statskunskap och freds- och konfliktkunskap i många år som handlar om just detta.

Hade det handlat om smittskydd hade man som sagt inriktat sig på sjuka/friska och/eller immuna/icke-immuna men istället dras gränsen mellan vaccinerade/ovaccinerade. Och det trots att vaccinets begränsningar nu är kända.

Det är just i kris som det är viktigast att de grundläggande rättigheterna respekteras. Hänvisningar till samhällets bästa eller allas säkerhet är de mest klassiska argumenten bland dem som vill inskränka rättigheter.
    Det funkar ju inte i praktiken att kolla varenda person - om de är friska eller inte. Inte ens om man kör snabbtestet - det tar en kvart det också. Funkar inte med stora antal människor. Alla har ju lagt ner sånt igen. Såna väntetider kan man inte ha i praktiken.
  • AndreaBD
    Anonym (Farmor) skrev 2021-12-07 17:50:54 följande:
    Om det vore sant skulle inga restriktioner behövas. Bland mycket gamla, sköra och svårt sjuka är vaccinationstäckningen uppåt 98%. Vaccinet funkar betydligt sämre än man trodde även om reducerar problemen något.
    Förresten - du tror väl inte att 98 % är skyddade då? Gamla människors immunsystem fungerar så dåligt - där är det ju betydligt större andel som vaccinet inte biter på. Och samma sak gäller folk med vissa svåra sjukdomar. 
  • AndreaBD
    Anonym (Farmor) skrev 2021-12-08 04:30:07 följande:
    Det är standard i EUs covid pass att neg test ska ge tillträde. Har fungerat i två år snart.
    På några få ställen så som ålderdomshem, men inte överallt. Man kan inte ens föreställa sig hur det ska funka. De flesta länderna kollar inte ens dessa pass.

Har själv just rest till Spanien - ingen kollar. Och innan dess till Danmark och Tyskland - ingen kollar. Och det var bara gränserna. I själva länderna..... som sagt det kollas på ålderdomshem, ibland på sjukhus. Inget mer. Folk säger till om man inte har mask, för det syns ju.
  • AndreaBD
    Anonym (Farmor) skrev 2021-12-08 04:30:07 följande:
    Det är standard i EUs covid pass att neg test ska ge tillträde. Har fungerat i två år snart.
    Det är förresten det som de kallar i Tyskland för "3 G". Vaccinerad, tillfrisknad eller testad (geimpft, genesen, getestet). Numera har man dock skärpt till. Nu är det "2G +", vilket innebär att man måste vara antigen vaccinerad eller har haft covid för högst ett halvt år sen OCH man måste ta ett test. 

Tyska förbundsministern säger att han ångrar att man inte har gjort det tidigare. Där vet jag inte om det efterlevs. 
  • AndreaBD
    Anonym (Farmor) skrev 2021-12-08 04:25:31 följande:
    Inte ett dugg osannolikt. Visas av eventen på Sahlgrenska och julborden i Norge där alla var vaccinerade.

Det som sagts om antikroppar är att man inte vet var gränsen går för hur mycket antikroppar som ger skydd - kan enkelt redas ut genom en studie och dra ett gränsvärde samt att man kan ha t-cellsimmunitet men ändå få ett neg provsvar på antikroppar. Det senare är oproblematiskt ur smittskyddssynpunkt, betyder bara att några inte för pass för att delta i stora evenemang trots att de är ofarliga. Bättre det än som med vaccinpass - att många får pass trots att de kan smitta.
    Man har ju haft lite olika åsikter om hur mycket vaccinerade smittar. Och jag säger inte att allt är perfekt, men man måste ju vara lite försiktig. Om man nu kan avgöra vad det innebär. Det problemet har man ju haft tidigare, men kanske vet vi mer nu.
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2021-12-08 18:27:34 följande:
    Det är förresten det som de kallar i Tyskland för "3 G". Vaccinerad, tillfrisknad eller testad (geimpft, genesen, getestet). Numera har man dock skärpt till. Nu är det "2G +", vilket innebär att man måste vara antigen vaccinerad eller har haft covid för högst ett halvt år sen OCH man måste ta ett test. 

Tyska förbundsministern säger att han ångrar att man inte har gjort det tidigare. Där vet jag inte om det efterlevs. 
    Förbundskansler, menade jag förstås.
Svar på tråden Ovaccinerad = samhällsfara