• Anonym (Rådvill)

Skuldsanering.

Hej!
    Ni som har, eller har haft skuldsanering.
    Hur klarade ni er ifrån att hamna i klistret igen efter avslutad skuldsanering ? Och förvinner betalningsanmärkningen direkt efter avslutad skuldsanering ?

• Svar på tråden Skuldsanering.
  • Anonym (Rakt på sak)

Betalningsanmärkningar tar olika tid, det finns faktiskt ingen fast regel där har Kf berättat för mig.

Hur man klarar sig från att hamna där igen? Se till att inkomsterna är högre än utgifterna, ta ALDRIG sms-lån eller liknande, se till att spara ihop en buffert, fundera på vad man lägger pengarna på förutom hyra, el, mat osv, se över onödiga utgifter och inte dra på sig nya, helt enkelt ett sunt ekonomiskt tänk.

• Anonym (Andreas)

En betalningsanmärkning försvinner 3 år efter den först dök upp.

Förhoppningsvis har man lärt sig läxan efter skuldsanering så man per automatik inte längre tycker att det är värt att missköta ekonomin igen. Under tiden med skuldsanering har man ju ändå haft en fungerande ekonomi och sett att det går alldeles utmärkt att leva enligt budget och faktiskt ha råd ändå att köpa det man behöver och att spara pengar till det något dyrare. Samt lärt sig inse att man inte behöver allt man trodde sig vara i akut behov av..

Kliar det i fingrarna att sätta sprätt på pengarna igen efter avslutad sanering så behöver man kanske fortsatt hjälp med ekonomin på olika sätt.

• Anonym (Fri)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-12-05 13:03:12 följande:

Betalningsanmärkningar tar olika tid, det finns faktiskt ingen fast regel där har Kf berättat för mig.

Regeln säger 3 år efter att den uppkom. MEN, efter 3 år så kan den förnyas om den inte är betald. Då blir det ytterligare 3 år. betalas den innan den förnyas igen så försvinner den vid det slutdatumet.

Jag hade 2 anmärkningar, den ena var satt för 2 år sedan och den andra för 1 år sedan. Jag betalade av båda samtidigt, så den första försvann efter 1 år (eftersom jag haft den i 2 år) och den andra försvann efter 2 år (eftersom jag haft den i 1 år).
  • Anonym (Rådvill)

Tack för råden. Men ha en fungerande ekonomi under skuldsanering, och dessutom spara pengar var lite naivt, och om du har eller haft skuldsanering och lyckades spara pengar så har du helt enkelt betalat för lite.

Har snart klarat av min och det har varit otroligt tufft.

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Fri) skrev 2021-12-05 13:08:07 följande:
    Regeln säger 3 år efter att den uppkom. MEN, efter 3 år så kan den förnyas om den inte är betald. Då blir det ytterligare 3 år. betalas den innan den förnyas igen så försvinner den vid det slutdatumet.

Jag hade 2 anmärkningar, den ena var satt för 2 år sedan och den andra för 1 år sedan. Jag betalade av båda samtidigt, så den första försvann efter 1 år (eftersom jag haft den i 2 år) och den andra försvann efter 2 år (eftersom jag haft den i 1 år).
    Till mig sa de att det är upp till de olika företagen när de vill ta bort dem, så det borde alltså kunna ta kortare tid än tre år, men det är lika bra att räkna med tre år så är man på den säkra sidan. Och ja, det är så klart ett måste att skulden är betald först :)
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Rådvill) skrev 2021-12-05 13:10:21 följande:

Tack för råden. Men ha en fungerande ekonomi under skuldsanering, och dessutom spara pengar var lite naivt, och om du har eller haft skuldsanering och lyckades spara pengar så har du helt enkelt betalat för lite.

EFTER så klart. Det var ju det du frågade efter.
  • Anonym (Rådvill)

Läs ditt inlägg du skrev igen. Det framgår väldigt TYDLIGT att du beskrev perioden under skuldsaneringen. Men ibland blir det fel helt enkelt :)

• Anonym (Andreas)
    Anonym (Rådvill) skrev 2021-12-05 13:10:21 följande:

Fast det går... Resterande räkningar och utgifter är ju mitt eget ansvar och hittar jag möjligheter till att sänka mina levnadskostnader under tiden så kan jag ju både betala mer och spara. Sparandet handlar ju inte om tusenlappar utan kanske mer 50-100 spänn i månaden som kan göra stor skillnad i slutändan. Jag har haft skuldsanering och visst var det tufft men inte omöjligt. Jag kunde leva någorlunda hyggligt ändå och använde tiden till att reflektera över min ekonomi i det stora hela och gjorde det jag kunde för att få pengarna att räcka så långt som möjligt. En hundralapp här och där gav många möjligheter.
  • Anonym (Rådvill)

Stort grattis till att du klarade av det :) Fick du en betalningsanmärkning direkt efter avslutad skuldsanering som jag hört ryktas om ?

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Rådvill) skrev 2021-12-05 13:19:14 följande:

Läs ditt inlägg du skrev igen. Det framgår väldigt TYDLIGT att du beskrev perioden under skuldsaneringen. Men ibland blir det fel helt enkelt :)

Om du pratar med mig så får du läsa igen för det står ingenting om att det skulle vara under tiden, eller så blandar du ihop vem som sagt vad.
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (Rådvill) skrev 2021-12-05 13:36:02 följande:

Stort grattis till att du klarade av det :) Fick du en betalningsanmärkning direkt efter avslutad skuldsanering som jag hört ryktas om ?

Vem frågar du?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Rådvill) skrev 2021-12-05 13:19:14 följande:

Fel. Står ingenstans att det är under skuldsaneringen. 
  • Tow2Mater

Har inte haft skuldsanering, men man får leva på existensminimum i fem år om jag inte minns fel. Där ingår ju att man måste spara till dyrare nodvändiga saker, som t ex barnens vinterkläder, ett par vinterskor eller annat man inte betalar varje månad som t ex elräkningen som ofta betalas kvartalsvis.

• Anonym (Kunskapsbrist)

Lever själv med skuldsanering och verkar vara lite förvirring?

- Betalningsanmärkningen sitter i 5 år, samma tid som en sanering för privatpersoner pågår. När saneringen är avslutad försvinner den och man är helt blank/sanerad.

- Man lever absolut inte på existensminimum enligt min mening, varje månad får jag, utöver schablonkostnader för mat, kläder osv, 1000:- till en sparbuffert och 1300:- för bensin. Inget dras utan man betalar in själv, och dec och jun är betalningsfria.

Min ekonomi är betydligt bättre nu än innan, endast de basala utgifterna och ingenting läggs på lån, förutom summan jag betalar in till saneringen. Är så himla tacksam för möjligheten.

• Tow2Mater
    Anonym (Kunskapsbrist) skrev 2021-12-06 08:08:03 följande:
    Lever själv med skuldsanering och verkar vara lite förvirring
    - Betalningsanmärkningen sitter i 5 år, samma tid som en sanering för privatpersoner pågår. När saneringen är avslutad försvinner den och man är helt blank/sanerad.
    - Man lever absolut inte på existensminimum enligt min mening, varje månad får jag, utöver schablonkostnader för mat, kläder osv, 1000:- till en sparbuffert och 1300:- för bensin. Inget dras utan man betalar in själv, och dec och jun är betalningsfria.

Min ekonomi är betydligt bättre nu än innan, endast de basala utgifterna och ingenting läggs på lån, förutom summan jag betalar in till saneringen. Är så himla tacksam för möjligheten.
    Ja då går det ju ingen nöd alls på er med skuldsanering som det låter.
  • Anonym (Kunskapsbrist)
    Tow2Mater skrev 2021-12-06 16:22:30 följande:

Ja då går det ju ingen nöd alls på er med skuldsanering som det låter.

Klart jag helst sluppit detta helt men mellan alternativen jag har/haft så är det utan tvekan det bästa, särskilt sedan upplägget ändrades runt 2017/2018 med de två betalningsfria månaderna och betalning endast till Kronofogden.
Svar på tråden Skuldsanering.