Inlägg från: Anonym (nejtillbröstöverallt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nejtillbröstöverallt)

Måste man amma där andra ska äta?

Anonym (Julia) skrev 2021-12-09 10:07:44 följande:
    Uppenbarligen finns ju folk som reflekterar över hur/att kvinnor ammar sina barn på offentliga ställen. Nää, varför måste hon välja en avskild plats från dem andra för att amma barnet?

Först skriver du att ammande inte behöver gå ut och äta alls... vilket i sig är väldigt beklämmande tycker jag.. för att sedan säga att de bör sätta sig avskilt från de andra.

Det är väl i så fall för hennes egen och barnets bekvämlighet tänker jag att de kanske vill sitta avskilt för att slippa blickar (du hör ju själv) och få en egen stund så hon slipper stressa? Men hade amning å andra sidan varit accepterat, hade kvinnor fått vistas ute på lika villkor som alla andra, hade inte vissa andra kvinnor ägnat sig åt att skambelägga ammande kvinnor vilket är sjukt (som inte visar brösten för att få sexuell uppmärksamhet utan för att ge föda åt sitt barn) hade hon ju inte heller kanske känt ett behov av att vika av från gemenskapen för att amma. Att använda mannens sexualitet som en ursäkt för att trycka ner den ammande kvinnan gör saken ännu mer osmaklig i mina ögon.

Vet många sammanhang där det är fullt naturligt att amma medan man själv äter och umgås med andra - alla är nöjda och glada. Amning är inget fult eller konstigt och att vissa till och med drar paralleller mellan att byta bajsblöja och att amma säger en hel del. Liksom att man föreslår att bebisen ska äta där andra skiter. Nej, bebisar och mammor är inte andra klassens medborgare, tvärtom.

Så nej, förstår faktiskt inte alls resonemanget varför hon skulle behöva sätta sig avskilt för att ge sitt barn mat på exempelvis en restaurang. Kan väl de göra som har problem med amning göra istället? De lär ju även ha problem med andra människor också då som inte passar in i deras mall.
    Ammande kvinnor kanske sborfe hålla sig hemma och sluta störa andra hela tiden?

Naturligt? min gubbkuk är också naturlig men jag springer inte runt och viftar med den på stan för det 
    Anonym (Jappjapp) skrev 2021-12-08 12:31:48 följande:
    Håller med dig, bra att du sa till henne!
    Tack .Även om hon blev ur och började gorma och betee sig så kom en annan fram till mig efteråt och sa att hon också tyckte att det var bra att jag sa ifrån 

Jag har inget emot kvinnor som ammar, men man kan ju vara lite jäkla diskret och inte springa runt och vifta med tuttarna samt spruta mjölk över hela resturangen 
    molly50 skrev 2021-12-10 22:15:07 följande:
    Jag håller med om att man kan försöka sköta det diskret.
    Men jag hoppas du inser att alla barn inte accepterar att bli övertäckta när de ammas.
    Sen undrar jag var du har sett mammor som viftar med tuttarna överallt?
    Jag tycker det låter som att du överdriver litegrann.
    Tycker du att kvinnor med urringningar också ska skyla sig med en filt?
    Då kanske det är bäst att man lyssnar på barnet och håller sig hemma. Då får barnet äta i lugn och ro 
    Moder1 skrev 2021-12-12 16:35:58 följande:

Varför skulle hon amma på toaletten? Hmm inte hade jag velat äta på en allmän toalett.

Amma kan man göra där man sitter eller där man står. Jag hade alltid en sjal med mig som jag la över axeln som skärmad av för bebisens skull.

Ser man att någon ammar och störs av det kan man titta på annat håll.

Nja vi har vissa regler i samhället där det är brukligt att täcka sig

Ja menar skulle du tycka det var helt ok om jag drog av myg byxorna och börja vifta runt med snoppen mitt i en resturang när du ska äta? 
    Anonym (,) skrev 2021-12-12 16:14:26 följande:
    Precis så. Det är väldigt tydligt eftersom ingen reagerar över nakna bröst annars, även om de körs upp i ens ansikte.

Det enda sammanhang där nakna kvinnobröst inte är till för att tillfredsställa ett sexuellt begär, är också det enda sammanhang där det kritiseras.

Annars skulle ju kvinnor med urringning ombedas att skyla sig t ex på restaurang.

Att folk inte kan koppla ihop det här tankemässigt är skrämmande. Kan alltså inte reflektera över varför just amning är stötande, men inte andra nakna bröst.
    Stämmer inte. Skulle resturanger köra en porrrulle så skulle jag ha sagt ifrån. Tycker sånt där är lite opassande när man ska äta 
    Anonym (123) skrev 2021-12-14 15:24:18 följande:
    Och ja, jag vet att du inte citerade mig. Men kunde inte hålla käften om detta.

Håller dock med om att porrulle och amning inte är jämförbart.
    Sen vill jag påpeka att en någorlunda måttlig urringning inte visar mer än en skåra mellan brösten. Man ser inga vårtor eller något som rinner och slaskar.

Mvh
    Kvinna som ammat två barn. Dock inte på restaurang.
    Alltså all form av nakenhet anser jag är opassaande när man äter

Självfallet är det stor skillnad på porr och ammning men jag har nolltolerans mot båda då jag tycker det inte passar sig 

Man kanske borde börja polisanmälla dessa då det vara sexuellt ofredande 

Detta säger lagen 

Detsamma gäller den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet.

Anonym (,) skrev 2021-12-14 15:49:18 följande:
    Ja, du tycker så.

Jag tycker personligen att urringningar är oaptitligt i offentliga sammanhang. Vad ska jag göra åt det, tycker du? Starta en tråd om hur folk borde rätta sig efter mitt tycke och inte ha urringningar offentligt?
    Då får väll starta en tråd om du vill. Fast du verkar vara mer upptagen att vara kränkt och arg i min tråd 
    Anonym (,) skrev 2021-12-14 15:54:10 följande:
    Kränkt och arg får stå för dig som inte kan se längre än din egen kränkthet. Jag försöker dra paralleller till hur samhället i stort blir om man resonerar som du. Men den poängen tycks gå dig helt förbi, för i din värld är du centrum.
    Klart du är kränkt. Du blev så upprörd att du började förminska mig i ditt inlägg. Bara en kränkt människa väljer att ta till angrepp så fort nån inte delar dens åsikt 

Intresant det är barnsligt när nån inte tycker exakt lika.Men det är ok att kalla nån för korkad och förmisnka alla soom inte tycker lika. Akta glashuset de gå sönder 

Svar på tråden Måste man amma där andra ska äta?