Inlägg från: Anonym (Åsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Åsa)

Måste man amma där andra ska äta?

Jag kan inte rå för det, men jag tycker att det är osmakligt. Jag skulle förmodligen få kväljningar och i värsta fall kräkas. Inget jag kan rå över. Ska alla på ett matställe ta hänsyn till en mamma som inte kan amma innan hon går till ett offentligt matställe?

• Anonym (Åsa)

Eftersom nu TS ställde frågan så bör alla få skriva sin åsikt.

En del tycker inte att det är ok och en del tycker att det är ok. Kan det inte räcka med att vi svarar TS? Man blir ju påhoppad direkt om man har en åsikt. Ganska löjligt faktiskt

Jag tycker inte att det är ok men jag hoppar för den skull inte på dom som tycker att det är ok.

• Anonym (Åsa)

Kvinnor som ser någon amma ser det säker inte som sexuellt men att män gör det, det är jag ganska övertygad om.

Klart att män kollar på bröst i vilken skepnad som helst

• Anonym (Åsa)
    Nomanisanisland skrev 2021-12-07 17:57:25 följande:

Du framstår som en smula fixerad, ägna dig åt din mat och ditt sällskap istället för att sitta och glo på främmande kvinnors bröst.

Men vad är det där för snack? Att man inte vill se bara bröst på en restaurang är inte på nåt sätt synonymt med att man glor. En del människor tycker att det är äckligt det bara är ju så.

Varför gå ut på en restaurang med ett spädbarn om det är sånt krångel? Det går ju faktiskt att vänta lite med det.
  • Anonym (Åsa)
    Mimosa86 skrev 2021-12-07 19:27:45 följande:

TS, hade du sagt till din bordsgranne om det ist varit en kvinna med urringning och bh lös under en skir klänning?

Hade hennes tuttar varit lika stötande i din middagsro?

För på något märkligt sätt verkar tuttar i sexuella sammanhang vara mer förlåtande än bröst i icke sexuell kontext.

Det går ju inte att jämföra ens. Två helt skilda saker
  • Anonym (Åsa)
    molly50 skrev 2021-12-07 19:45:21 följande:

Vad är egentligen skillnaden? I båda fallen visas ju brösten.

Stor skillnad skulle jag vilja säga när det ena är en kvinna som klär sig i en urringad tröja/klänning och det andra är ett spädbarn som suger på en bröstvårta och smackar och det rinner och det ska rapas och till sist kanske t.o.m. blir blöjbyte. Jag säger inte att de inte får amma på offentliga matställen, jag lägger mig inte i det men jag personligen tycker att det är äckligt och skulle det sitta nån sån på ex Maxburger eller vad det heter så kan jag gå till ett mat ställe. Jag kan inte rå för att jag känner kväljningar av detta men som sagt, jag går någon annanstans.
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Jesssiiiii) skrev 2021-12-07 22:03:19 följande:

Der är så det är att ha barn vetu. Flytta ut i skogen själv jävla dåre. Hur lätt tror du att det är med en liten bebis som ständigt kissar och bajsar? De är ganska lätt bytt på de små också så varför stör du dig de är ju inte vuxenkiss som ditt kiss som väl stinker

Men varför dra med spädbarn på en restaurang?

Folk går dit för god mat och avkoppling vilket det sällan blir med småbarn.

Vaddå, hur lätt är det med en bebis..?? Stanna hemma tills barnet kan äta själv, är lugn, och inte skriker.
  • Anonym (Åsa)
    Solarn skrev 2021-12-08 00:39:48 följande:

Så det är bebisars bordsskick som är problemet? Inte brösten.Nästa gång jag ska äta lite "finare" tror jag att jag ska ta med en filt eller fem så jag kan slänga dom över huvudet på andra restauranggäster som inte ser ut eller uppför som jag tycker. De får väl acceptera att jag stör mig på något hos dom så de får sitta under en filt att äta.

Men hur Faan kan du ens jämföra vuxna som äter på en restaurang med ett spädbarn som kräver att mamman måste ta fram brösten?? Hör du inte hur löjligt det låter. Vuxna betalande människor som går ut för att äta kan inte jämföras med spädbarn. Det här är ju för Faan löjligt. !!!
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Sjukt) skrev 2021-12-08 12:59:22 följande:

Jag är kvinna o gravid just nu.. tlr det är heeeltsjukt att man ska slänga fram brösten där andra äter..självklatt går man undan, skulle ja gjort islf.. är med i en gravidgrupp på fb o ja vet inte mem var o vartannat inlägg kommer ett stort bröst upp i flödet där en unge hänger i tutten.. typ titta ååh ja ammar ör jag inte bäst... jojo det är såklart naturligt men hela världen vill kanske inte se dina bröst ?

Fattar inte att folk överhuvudtaget vill lägga upp sådana bilder. Sjukt..
  • Anonym (Åsa)

Varför dra med ett spädbarn ut på restaurang?

• Anonym (Åsa)
    Anonym (123) skrev 2021-12-15 16:09:29 följande:

Så här anser "etikett-doktorn". Han nämner även Magdalena Ribbing i sitt råd om man läser allt. Jag väljer dock att dela just detta av förståeliga skäl.

UndvikUndvik miljöer där det är stökigt för barnet, som krogar, bussar och liknande.

En god vana, av hänsyn till andra, att amma på mer avskild plats.

Undvik amma nära inpå andra människor i sammanhang där en baby och ammande inte är förväntande.

Undvik amma på en restaurang när inpå obekanta gäster.

Försök då finna en mer ostörd plats.

Källa: vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp

Exakt. Bra där. Håller med. Och nu kom vi till en ny vinkel i tråden. Nämligen att ta hänsyn till barnet, att göra det som är bäst för bebisen.
  • Anonym (Åsa)

Jag hade inte tagit med mig mitt spädbarn ut på en restaurang och ammat bland en massa folk. Det är viktigt att det lilla barnet får lugn och ro när den äter och en trygg miljö utan yttre stimuli. Kan man inte ta hänsyn till detta och ge barnet lugn och trygghet det första året, då tänker man bara på sig själv.. inte på det lilla barnet.. dåligt av en nybliven mamma att bara tänka på sig själv.

Svar på tråden Måste man amma där andra ska äta?